Avslutningar och dess klädsel

Sv: Avslutningar och dess klädsel

Vad har släktnamn med det här att göra? De i min bekantskapskrets som har fina släktnamn (typ adliga och nästintill) är nog de som minst troligt skulle yppa något om hur andra klär sig. Däremot vet jag mängder med Svenssons och Anderssons som mer än gärna skulle vräka ur sig sådant på ett internetforum och förvänta sig medhåll.

Om vi nu ska vara såna :devil:

Och nej, långt ifrån alla femtonåringar kommer att hitta ett tillfälle att använda en kostym igen innan de växt ur den. Jag tycker att du är respektlös och oempatisk när du förutsätter att alla har råd om de bara planerar.

Håller fullständigt med... Mitt efternamn gör inte människan!!!! Även fast det endast är: Jag, min dotter min mor och far som har det namnet i hela sverige samt världen :P!!!

TACK! Jag var intresserad av andras åsikter inte av att det skulle bli som någon form av mobbing :eek: :mad:

Jag har (nästan) varit där du är, dock har det gällt min egen familj och inte andra människor.

Men jag har insett att det finns viktigare slag att utkämpa och mer betydelsefulla krig att vinna än vad min man och mina barn har på sig.

Numera tar de på sig vad de vill, jag strider inte ens om mössa och vantar på vintern "ta på dig vad du vill, men fryser du så klaga inte" de lär sig så småningom att det är coolare att vara smart än snygg!

Eller som min mormorsmor sa "Det är bättre att vara snäller och inte söter, än söter och inte snäller"

Vad gäller värderingar så kanske du lär din dotter det motsatta: det viktiga är hur du ser ut...

/StoraSystern som skickat en ett och ett halvtårig dotter till dagis i blöja och overall eftersom hon vägrade klä på sig

Inte alls, det är inge fel på mina värderingar. Jag är stolt över dem och min bakgrund! :cool:

Min erfarenhet är den att de som som tycker att ytan/fasaden är viktig är just de som försöker vara lite fiiiiiiiiiinare än vad de egentligen är.
Folk som har klass står över sådant...

Jag tycker dina värderingar är skeva, att utseendet är viktigare än hur personerna som har kläderna känner sig i dem. En fyraåring som tycker att den är jättefin sini klänning,gummistövlar och truckerkeps ska få höra det också och visas upp lika stolt som i något annat.

Jag tycker att Haremsbyxor (för att inte tala om lackskor!) är bland det hiskeligaste plagg man kan ha på sig, men uppenbarligen så finns det de som gillar det.
Bry du dig om dina kläder, skit i främmande personers och låt ditt barn vara barn och få ha på sig det HON känner sig fin i!
Och tro inte för en enda sekund att ditt barn inte känner av och påverkas av att du hellre tar på henne lackskor än hennes foppatofflor när hon går på kalas.

Vill du att hon ska vara stolt över sig själv för den hon är och kunna glädjas med andra för deras personlighet - eller vill du att hon ska vara en inskränkt kopia av vad du tycker är snyggt?

knapplån: Vi hade då avslutning på mitt jobb igår och jag tycker det är SNYGGT med converse till klänning! Jag är 35 år så purung är jag då inte direkt.

Sen är det faktiskt väldigt lite vikt som jag lägger på barnens kläder huvudsaken är att DE trivs och vill komma. De var allihopa jättefina i min klass där de hade allt från skinnjacka och shorts (tjej) till klänning till slips. Skrev nog inget om klädkod faktiskt när vi skickade ut informationen om avslutningen till föräldrarna. Skrev faktiskt INGET alls om kläderna om jag ska vara helt ärlig, vill de komma i säck och aska är det helt okej. Dock föredrar jag att de HAR kläder.

Absolut! Var onödigt, kunde inte hålla mina känslor och fingrar i styr!

Jasså, tycker du?

För att jag diskuterar med TS och för att jag inte delar hennes åsikter?
Jag känner mig inte direkt trampad på tårna, det ska mer till än lite annorlunda åsikter för att jag ska känna mig trampad på.

Tycker att jag för en diskussion med ganska högt i tak.

kl.
att folk inte har större problem än att bry sig vad andra har på sig är ju... sorgligt.
en avslutning är just en avslutning. inget mer märkvärdigt än så anser jag. och att bry sig vad andra har på sig är fruktansvärt irriterande.
min syster gick ut nian idag, hon hade en blå HERRSKJORTA, blåjeans, converse och hatt! skitsnyggt anser jag, passar henne jättebra! det är den stilen hon har så varför konstla till det och känna sig obekväm...?!
jag hade "annorlunda" kläder på min student förra året, många vände sig om och tittade men vadå, jag kände mig fin och trivdes i det och det var "JAG". när jag slutade nian var jag svartklädd och att bära klänning fanns inte i tankarna.
att folk verkligen bry sig om sånt nu år 2012 trodde jag inte, att ha en egen stil och klä sig annorlunda är väll "på modet"?;)

jag kommer lära min son att han får ha precis vad han vill, ingen(för hoppningsvis) kommer att dömma honom för det. vill han ha rosa tröja, gröna kortbyxor och gula foppatofflor så får han ha det. eller vad det nu kan vara.;)

såhär såg jag ut på min student, för att visa ett exempel.
DSC_0356.jpg

Jag tycker du var jättefin!

Och knapplån, eller nåt...

Vid ett tillfälle kommenterade jag en punkklädd tjej med orden "Undrar om hon tyckte hon var snygg när hon tittade sig i spegeln i morse", ni vet, trasiga strumpor, kedjor, piercingar, grönt hår...

Då säger dottern, då 16 år, till mig "Och vem bestämmer vad som är snyggt? Gör du det?" Det har jag tänkt på många gånger, och blivit tolerant, hoppas jag. För som sagt, vem bestämmer vad som är snyggt?

Ren skjorta och byxor i övrigt på killarna, JA... helt okej men inte munktröja.
Neutrala skor, kanske basketskor men de med låga skaft för killarna

Till tjejerna byxor, snygg blus/linne, klänning/ kjol men absolut inte shorts.
Till detta feminina skor eller sandaletter, absolut inte sportskor eller foppa tofflor.

Men ändå måste det vara stilmässigt och matchar i färg etc.

Jag har en dotter som älskar sina finskor (lackskor) och klänningar. Hon älskar sina lackskor och springer med dem ofta. Jag var likadan när jag var liten.

Allt man låter/ eller får in hos sina barn speglar ens värderingar och bakgrund.

Men skojar du :crazy: Så du tycker att alla pojkar måste ha "manliga"(pojkiga) kläder och alla tjejer måste ha "kvinnliga"(tjejjiga) kläder?
DET om något är ju gammaldags tänk, att tjejer ska vara/klä sig på ett visst sätt och killar ska vara/klä sig på ett visst sätt.
Om en tjej under hela sitt liv i aldrig velat ha klänning på sig så måste hon ha det på avslutningen för att det är det enda som är fint? (eller blus)
Förstår inte vad det är för fel på shorts..?:crazy:

Och en kille som bara har skor med högre skaft måste alltså köpa ett nytt par endast till avslutningen för det är det enda som passar dig?

Jag förstår mig inte på folk som ska döma folk efter vad de har på sig, ärligt talat. Jag har en granne som är sån. Hon säger aldrig något, men man märker ändå att hon tänker "hur kan han/hon ha på sig dom skorna, den tröjan eller dom byxorna". Hennes dotter är likadan, så även fast du tror att folk inte märker det eller att du inte överför det på din dotter så kan jag säga dig att så är verkligheten.

OM din dotter - väljer till att vara svartklädd, piercad och tatuerad - kommer du att förakta henne som oprydlig då ?

Vet väl egentligen inte om jag tycket det. Kanske jag tyckte just då. Så svårt att avgöra tonfallet etc på internet.

"Min erfarenhet är den att de som som tycker att ytan/fasaden är viktig är just de som försöker vara lite fiiiiiiiiiinare än vad de egentligen är.
Folk som har klass står över sådant..." (Escodobe)

Min erfarenhet är att de som tycker ytan är viktig är mer måna om sig och sina kläder. Tex har jag sett "öööh" "okeej", lite halv nonchalanta typer med kläder som kanske skulle ligga i tvättkorgen sedan i förrgår. Som är mera bah vem bryr sig attityd.
Medans de som klär sig "bra" är mer ordentliga.

Och de som kanske klär sig fint är de som också har lite dålig självkänsla eller känner att de får bättre "sinne" med fina kläder. De känns ju bra att veta att man har fina kläder etc. Medans "vanliga" kläder kanske inte boostar självkänslan lika mycket.

Två exempel som jag har funderat över ett flertal gånger. Nu generaliserar jag, men endå. Så man kan ju vrida och vända på det ganska mycket.

:)

När det gäller det ekonomiska, handlar det om planering m.m.

Du har aldrig behövt vända på slantarna va? Det handlar inte om planering för alla. Det finns familjer där man aldrig kan köpa nya kläder för att pengarna helt enkelt inte finns. När man alltid vänder på slantarna och funderar på om man kanske skulle hoppa över att äta själv ännu en dag så att maten räcker till barnen hela månaden ut. Det handlar inte om planering utan det handlar om att vi i Sverige har fattiga människor som inte har något val.

Jag är tacksam för att jag inte har haft det så tufft utan att jag har kunnat köpa nya kläder till mina barn till deras skolavslutningar men för den sakens skull är jag inte blind. Jag ser ju hur det är fatt för många andra. Jag har visserligen emellanåt fått spara och planera men jag skulle aldrig köpa något som de inte kan använda igen eller som de inte känner sig bekväma i. Det är slöseri och enbart dumt.

Att din dotter tycker om att visa upp sig i lackskor har ju absolut inget att göra med att du uppmuntrar det eller att du har köpt det till henne...

Har man råd att kosta på sig kostym, då kan man fixa snygga prydliga skor till det, ej sportskor.

Måste bara säga att det där är inte sant för alla.

Och som boende i ett land där skoluniform är ett måste och där toleransen för människor som vill se annorlunda ut är låg blir jag uppriktigt ledsen över att läsa att det i dagens Sverige finns människor som alltså inte tolererar oliktänkande och /-kläende. Ser du inte tjusningen i mångfalden?

Som om inte jag har vridit på korvören för att få det räcka till mat för dagen, ibland haft bara till någon frukt och fått leva på kaffe eller liknande? Vad vet du om mig eller min ekonomi eller hur kämpigt mitt liv har varit? :mad:
Nu är saker lite bättre, men ändå, jag vet hur det är att leva med dålig ekonomi

Jag tror dig, men jag undrar fortfarande varför du inte kan framföra budskapet till de där personerna som det berör?

Känner du att du blir en bättre människa för att du ska sitta här och tycka och tänka om andra människors klädval?

Jag tycker bara att det säger mer om dig än om de stackars krakarna som väljer att gå i munktröja för att de är bekväma och känner sig säkra/fina i det.

Jag har och kommer alltid att hävda att människor som måste se ner på andra människor mår bara väldigt dåligt själva inombords.

Jag har inte sagt något om att man inte kan använda examenskläder senare vid någon fest? Eller har jag det?

Men återigen allt bottnar i vilka värderingar och bakgrund man har.
I dagens samhälle får man inte prata om klass för många tror att det har att göra med hur mycket pengar man har. Men det ligger mycket mer där, som värderingar, uppfostran, släktnamn och bakgrund.

Såklart att det handlar om klass. Och tillhör man arbetarklassen så är sannolikheten för att du ska ha dålig ekonomi mycket större än om du tillhör de övre samhällsklasserna. Jag skulle aldrig tvinga på min dotter feminina kläder eftersom jag hellre vill ha könsneutrala kläder till alla mina barn. Jag tycker din inställning andas klassförakt. Vi i Sverige lever i ett klassamhälle där klyftorna växer mest i hela i världen, det har aldrig varit så stor skillnad mellan de som har och inte har. Jag skulle aldrig ens drömma om att döma ut hur andra föräldrar klär sina barn, när jag vet hur många kämpar för ens få mat på bordet. Och ja, jag är delvis uppväxt i överklassen och ändå har jag dessa värderingar. Skumt eller hur?

Så bara för att du prioriterade så måste alla andra tänka och prioritera på samma sätt som du gjorde? Människor är olika och unika. Vi bryr oss om olika saker och det borde du ha blivit varse med tanke på denna tråd. Att din norm skulle vara det allenarådande är på intet sätt ens i närheten av sanningen och det är väl en himla tur det. Att bli dömd för att man inte resonerar lika som du gjort är väldigt nedvärderande och förnedrande. Dags att ta av sig de rosa glasögonen kanske?

I min värld prioriterade jag en betald hyra och mat på bordet framför nya kläder till mina barns avslutningar. Definitivt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka