Avslutningar och dess klädsel

Sv: Avslutningar och dess klädsel

För mig är det naturligt att man klär upp sig på skolavslutningar, fester etc såväl stor som liten.

Allt man låter/ eller får in hos sina barn speglar ens värderingar och bakgrund.

Jag tycker också man bör se till att man är hel och ren och prydlig på en skolavslutning. De flesta ungarna på skolavslutningen har nog klätt upp sig lite, efter vad de anser är att klä upp sig. Jag må ha mina egna skruvade värderingar (säkerligen) men jag är glad att ditt i mitt tycke nedvärderande synsätt kring detta inte är en av mina värderingar. Jag föredrar en lite mer avslappnad attityd.

Din smak kanske inte är allenarådande. Kan du respektera att tjejer kanske inte ens vill ha kjol och att deras cammogröna foppor är deras finaste skor i hela världen.
Min systerdotter gick en hel sommar i en lantmännenkeps av den gamla modellen med grön genomskinlig skärm - en riktigt bonnakeps. Vad än hon hade på sig så åkte kepsen på också.
Hon älskade den för hon hade fått den av sin älskade Allan - sin plastmorfar.

Om du då hade stått där med din nedlåtande snörpighet och sett ner på de värderingar min syster tydligen överförde på henne så är det bara oförskämt - du kanske borde läsa på lite om vett och etikett.
Självklart så säger jag inget på en avslutning om jag ser någon. Jag har inte sagt man min smak är allenarådande.
Alla har vi saker vi mår illa av osv. Musik, kläder osv osv.

Men de har väl klätt sig på ett sätt som de tycker är fint och bekvämt. Om du känner dig bekväm och uppklädd i klänning och lackskor så fine, men lika lite som att någon ska tvinga på dig ett par shorts ska du fördöma dessa ungdomars uppfattning om vad som är fint. De kanske tycker precis likadant om din klänning och dina lackskor?

Nej - jag har inte saker som jag mår illa av som rör andras smak. Otroligt omoget.

Jag har 4 barn och vi var allihop på de stora barnens skolavslutningar i fredags. Äldsta flickan hade en ny klänning som hon själv hade valt, en vardagsklänning som hon sen kan ha hela sommaren. Pojke, näst äldst, hade shorts (hemska tanke) och ett fantomenlinne han fått av sin morbror. Hans älsklingsplagg för tillfället. Ettåringen hade en plyschdress som hon kräkt på i bilen (och förvirrade mamman glömde extrakläder hemma) och tvååringen vägrade ha något annat än sitt nya nattlinne med My Little Pony på! Att bråka med henne var inte lönt och hade jag tvingat henne att ta av det hade hon förmodligen gått naken... Envisare unge får man leta efter.
Själv var jag hel, ren och hade kjol, kofta och sandaler. Jag tror inte att mina ungar kommer att komma till bröllop och studentbal i vare sig fantomenlinne eller nattlinne när den tiden kommer, däremot är jag övertygad att de i tidig ålder fått lära sig att man duger som man är och att det fina i människan inte sitter i kläderna... Det vill jag att de ska lära sig!

Allt man låter/ eller får in hos sina barn speglar ens värderingar och bakgrund.
Och hemma hos oss dömmer vi inte hunden efter håret.

Jag kan tycka dagens ungdom klär sig bedröööövligt ibland! Men så har ju även jag blivit äldre... Var generation har ju sin stil.

Barnet i sin fina nattlinne hade nog gjort mig glad hela dagen om jag hade sett henne.
Jag tycker det är barnens ansiktsuttryck som förgyller skolavslutningen - jag ler även åt trulfisarna som grimaserar när dom måste sjunga och småttingarna som mest ser kissnödiga ut.

de i tidig ålder fått lära sig att man duger som man är och att det fina i människan inte sitter i kläderna... Det vill jag att de ska lära sig!
Den här texten tyckte jag om.
Det du skriver kan låta vettigt, men jag skulle aldrig släppa en sådan sak som låta en två-åring bestämma klädseln och då propsa på nattlinne. Aldrig. En sak om den springer hemma med det, men absolut inte på skolavslutningar.

Men vi alla är olika, kanske tur det, vi gör alla vårt bästa.

Ja - och dina värderingar som du för över får mig att rysa lite.
Skämtar du kanske?

Stor gilla på den. Jag tycker det är värre med föräldrar som lär sina barn hur viktigt det är att vara fiiin än att tonåringar klär sig som de är bekväma.

Jag har kört på två olika modeller då jag har gått ut .. När jag gick ut nionde klass så köpte jag en tunika med grafiskt mönster i svartvitt som var lite längre, ett skärp och ett par svarta korta tights med några finare sandaletter till. Jag har kvar det mesta av denna ekipering och använder den fortfarande - och jag gick ut nian år 2007. De flesta hade klätt upp sig lite finare, men det var inte något överdrivet flashigt. Tjejerna hade några lätta sommarklänningar i värmen och killarna hade jeans och någon kortärmad skjorta, avslappnat och enkelt. Funktionabla kläder som säkert inte hade kostat särskilt mycket och som kunde användas igen och igen. I början av dagen hade jag ett par höga, röda pumps som jag hade i kyrkan under avslutningen - de slet jag av mig utanför och bytte ut. :D

När studenten nalkades så blev det en vit klänning som köptes i desperation och panik utan att se på prislappen - jag som aldrig bär vitt kände mig fruktansvärt obekväm och det syns mycket väl på alla bilder. Till det hade jag tights (igen, enkla svarta) samt högklackade skor. Kalaset var mycket dyrare än det som jag hade när jag gick ut nian men studenten tar man ju bara en gång. Men jag hade verkligen trivts mycket bättre i nians avslutningsklädsel. Mina fotleder värkte och fötterna blödde, (jag skojar inte!) skorna kastades bort då de var både förstörda av gräset och groteskt obekväma, och klänningen har jag knycklat ihop och slängt längst in i garderoben där den har legat sedan Juni 2010. Okej, jag hade kunnat skaffa bättre skor, men känslan av att se ut som en stor, vit jäkla urlöjlig maräng bara för att "det är fint" och "det är så det ska vara" betackar jag mig för. Jag kände mig varken fin eller bekväm, och jag ser mest ut som "hej kom och hjälp mig ur denna katastrof" då jag står och drar i klänningskjolen eller vilar på ett ben på grund av värken i fötterna. Jag kan lova att när jag får barn (förlåt att jag är här, jag halkade in via startsidan!) och de ska ha sin skolavslutning så får de ha precis vad de vill för att kunna ha så kul som möjligt, så länge de kanske inte är nakna. ;) Jag gick inte på studentskivan men blev dragen till förfesten och då hade jag en svart kjol, sandaletter och en t-shirt med mitt dåvarande favoritband på. Gud, så jag borde skämmas, fast det tänker jag inte. :p

I slutändan så önskar jag att jag hade kört mitt race på studenten, kanske inte i svart men med någon mindre ljus färg och ett par bekväma skor - det hade sparat mig mycket obehag och en hel del pengar, dessutom .. :D

Vad är det för fel på de kläderna? Bara för att du tvingar på din dotter att hon måste vara feminin i allt så gör inte alla andra föräldrar det tack och lov.
Jag tvingades bära klänning och finskor på varenda skolavslutning när jag var liten och fick sedan höra hur dyrt det var och så elak vägrade jag var mot mina barn när de var små. De har själva fått välja vilka kläder de velat ha och har både haft shorts (dottern med), munkjacka och converse på skolavslutningen och de har känt sig så fina så fina för att de har känt sig bekväma och de får vara sig själva.

Lackskor hör till en förgången tid för mig. Det skulle jag aldrig tvinga min dotter att ha på sig. Inte ens för femton år sedan. Idag finns det så många snygga bekväma skor som barnen kan leka i istället för obekväma finskor som de måste vara rädda om. Jag lägger ju absolut mycket hellre pengar på ett par converse än på ett par lackskor även om de ska användas enbart på skolavslutningar.

Om du visste vad mycket ångest det genererar för många att fixa fina kläder till varje års skolavslutning. Särskilt om omgivningen är som du som anser att det ska var så himla märkvärdiga kläder som barnen bara kan använda en gång. Att ha gympaskor till kostym kanske inte är så fint om det är på ens eget bröllop men annars kvittar det väl precis. Det kan ju faktiskt vara så att alla pengarna gick till en ullareds kostym och att det faktiskt inte fanns pengar till ett par finskor också. Alla har inte någon de kan ärva av heller.

Den här texten tyckte jag om.
Det du skriver kan låta vettigt, men jag skulle aldrig släppa en sådan sak som låta en två-åring bestämma klädseln och då propsa på nattlinne. Aldrig. En sak om den springer hemma med det, men absolut inte på skolavslutningar.

Men vi alla är olika, kanske tur det, vi gör alla vårt bästa.

Det där håller jag verkligen med om! Det skall vara snygga KLÄDER! Och att låts en tvååring bestämma är ju bara befängt..

/ Jag är själv uppfostrad med nya kläder inför varje avslutning, jul, midsommar osv... :)

Jag tvingar henne inte. Hon vill ha lackskor på sig och klänning. Hon älskar att ha klänning på sig!
Såg inte du vad jag skrev tidigare, att hon självmant hemma sätter själv på sig sina lackskor/finskor och springer omkring i dem.
Hon har inte bara haft klänning till fint utan även snygg blus och byxor.

När det gäller det ekonomiska, handlar det om planering m.m.

Jag har inte sagt något om att man inte kan använda examenskläder senare vid någon fest? Eller har jag det?

Men återigen allt bottnar i vilka värderingar och bakgrund man har.
I dagens samhälle får man inte prata om klass för många tror att det har att göra med hur mycket pengar man har. Men det ligger mycket mer där, som värderingar, uppfostran, släktnamn och bakgrund.

Jag har inte sagt något om att man inte kan använda examenskläder senare vid någon fest? Eller har jag det?

I dagens samhälle får man inte prata om klass för många tror att det har att göra med hur mycket pengar man har. Men det ligger mycket mer där, som värderingar, uppfostran, släktnamn och bakgrund.

Vi heter Johansson, och har alltid haft de kläder vi känt oss fina och bekväma i, och ALDRIG har min son behövt klä upp sig för att behaga någon annan:crazy:
Det är inte kläderna som gör det, utan är barnen fina INIFRÅN så är dom fina:love:

* Jenny * som var på en fin avslutning i Fatmomakke i måndags, men jag minns inte vad barnen hade på sig, men jag minns att dom alla var fina:love:

Eller slå kostade gympaskorna 4000 och är de coolaste man kan ha.. Ska man någon gång få ha de skor man gillar på bröllop så är det på ens egna

När det gäller det ekonomiska, handlar det om planering m.m.

En ensamstående mamma, butiksbiträde/undersköterska med tre barn i skolåldern, ska hon spara de få slantar som med lite tur blir över i ett halvår för att en del förfäras över skolavslutningskläder eller ska de pengarna gå till en liten semesterresa med barnen?

Jag vet vad jag hoppas att hon/andra föräldrar med snålt i kassan prioriterar i alla fall. :cool:

Vad har släktnamn med det här att göra? De i min bekantskapskrets som har fina släktnamn (typ adliga och nästintill) är nog de som minst troligt skulle yppa något om hur andra klär sig. Däremot vet jag mängder med Svenssons och Anderssons som mer än gärna skulle vräka ur sig sådant på ett internetforum och förvänta sig medhåll.

Om vi nu ska vara såna :devil:

Och nej, långt ifrån alla femtonåringar kommer att hitta ett tillfälle att använda en kostym igen innan de växt ur den. Jag tycker att du är respektlös och oempatisk när du förutsätter att alla har råd om de bara planerar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka