Avslutningar och dess klädsel

Sv: Avslutningar och dess klädsel

Varför i hela fridens dagar är det befängt att låta sin tvååring bestämma vad dom vill ha på sig?

Golden_Heart:

Du bugar åt någon som inte tycker att man ska låta små barn ha på sig vad dom vill, samtidigt som du säger att det är din dotter som bestämmer sig för att ha lackskor och klänning?

Varför lyssnar du då på ditt barn då, är det bara för att just hennes val faller just dig i smaken?

Läskigt synsätt.

Nu svarar jag de flesta med en gång.
För mig, men det är också så som jag är uppfostrad och jag vet att vi alla har olika bakgrund där.
Har man råd att kosta på sig kostym, då kan man fixa snygga prydliga skor till det, ej sportskor.
Göra som min partners systerson, han fick skor efter sin morfar och putsade dessa. Kostymen hade han fixat på dressman. Hade kostym på sig just för att han slutade nian.
Ren skjorta och byxor i övrigt på killarna, JA... helt okej men inte munktröja.
Neutrala skor, kanske basketskor men de med låga skaft för killarna

Till tjejerna byxor, snygg blus/linne, klänning/ kjol men absolut inte shorts.
Till detta feminina skor eller sandaletter, absolut inte sportskor eller foppa tofflor.

Men ändå måste det vara stilmässigt och matchar i färg etc.

Min mamma sydde ett par av mina klänningar under låg och mellan och jag älskade dessa. Hade någon av dem tom vid två tillfällen samt vid någon annan fest, självklart med finskor till.

För mig är det naturligt att man klär upp sig på skolavslutningar, fester etc såväl stor som liten.

Jag har en dotter som älskar sina finskor (lackskor) och klänningar. Hon älskar sina lackskor och springer med dem ofta. Jag var likadan när jag var liten.

Allt man låter/ eller får in hos sina barn speglar ens värderingar och bakgrund.

Jag förstår inte riktigt varför du tycker det är särskilt viktigt att göra kön just vid skolavslutningar?

Alltså jag bestämmer när det gäller vad hon ska på sig till dagis eller fester. Men sedan när vi bara är hemma, så får hon springa i sina lackskor ifall hon vill det. Jag var likadan och uppvuxen likadant.

Jag har inte sagt något om att man inte kan använda examenskläder senare vid någon fest? Eller har jag det?

Absolut inte, det var inte det jag hade i åtanke!

Det jag tänkte på var att om vi ska gå efter att det är å det bestämdaste att det skall vara uppklätt på avslutningar, och att det skall finnas en bestämd defnition på vad som är smakfullt och uppklätt, så kan vi tvinga personer att bära kläder som de inte alls känner sig komfortabla i. Vilket leder till ett slöseri med pengar eftersom att de flesta människor inte frivilligt väljer kläder som de känner sig obekväma i - och det kändes mycket onödigt!

Alltså jag bestämmer när det gäller vad hon ska på sig till dagis eller fester. Men sedan när vi bara är hemma, så får hon springa i sina lackskor ifall hon vill det. Jag var likadan och uppvuxen likadant.

Ja, det verkar ju ha blivit jätte bra....

Jag är oxå uppvuxen så och sen gick tiden och utvecklingen framåt, jag hakade på och i dag är det 2012, välkommen.

Jag har själv ingen superekonomi, så jag vet vad som krävs vid dålig ekonomi, har levt med det i omgångar.
Det handlar om planering i högsta grad när det gäller kläder, presenter, det kvittar vad.

Alltså hon har inte omoderna modeller eller liknande på varken skor eller kläder. Det verkar som du tror det.
Hon har tunikor, tajts, etc etc. Men hon älskar klänningar, prinsessor och älvor :cool:

Alltså hon har inte omoderna modeller eller liknande på varken skor eller kläder. Det verkar som du tror det.
Hon har tunikor, tajts, etc etc. Men hon älskar klänningar, prinsessor och älvor :cool:

Nä det menade jag inte, jag menade att dina värderingar fastnat någonstans.

Var igår på skolavslutningar. Måste säga att vissa klädsel skrämde verkligen slag på mig.
  • Basketskor (tygskor) till kjol/ klänning eller överhuvudtaget på avslutning
  • Tennisskor till kostym
  • Röd skjorta till oranga knickers
  • Shorts?
  • Munktröja och knickers och tennisskor
  • Bröstkort liten jacka, långt linne och korta shorts och basketskor?
:eek::eek:
Var har prydligheten försvunnit ifrån skolavslutningarna?:confused:

Men snälla...

Det är väl jättebra att det inte är mode/matchningsmani?!

Inte alls, det är inge fel på mina värderingar. Jag är stolt över dem och min bakgrund! :cool:

Alltså jag tänkte på en sak!

-Nästa gång du stör dig så gå fram och ge budskapet till de personer som stör dig eller inte är tillräckligt fina, så kanske du kan få en förklaring på plats. En förklaring om varför dem valde att ha på sig just den munktröjan/shorts/blåa träskor eller vad fasen det nu är som är så fult.

Du skriver här ovan att du själv vet hur det är att inte ha någon super ekonomi, men kan du då inte bara tänka steget längre? Människorna kanske vrider och vänder på varenda korvöre för att få vardagen och gå ihop?

Jag tycker du kan lägga upp en bild på dig när du är finklädd så vi andra kan granska dig likt du granskade dessa människor på en avslutning.

Det där håller jag verkligen med om! Det skall vara snygga KLÄDER! Och att låts en tvååring bestämma är ju bara befängt..

/ Jag är själv uppfostrad med nya kläder inför varje avslutning, jul, midsommar osv... :)

Vad är det som är befängt med att låta en två-åring välja kläder? Det gör min varje morgon, för det mesta ser hon inte klok ut, men hon är helnöjd!

Jag tvingar henne inte. Hon vill ha lackskor på sig och klänning. Hon älskar att ha klänning på sig!
Såg inte du vad jag skrev tidigare, att hon självmant hemma sätter själv på sig sina lackskor/finskor och springer omkring i dem.
Hon har inte bara haft klänning till fint utan även snygg blus och byxor.

När det gäller det ekonomiska, handlar det om planering m.m.

Mmm, och var tror du hennes vilja att ha finkläder kommer ifrån?

Själv lägger jag hellre 500 på en rolig aktivitet med min dotter än på kläder till en avslutning!

...

Jag tycker du kan lägga upp en bild på dig när du är finklädd så vi andra kan granska dig likt du granskade dessa människor på en avslutning.

:bow::bow: Jag håller med, det är inte mer än rätt. Så kan TS med sin fina bakgrund visa hur man ska var klädd också!

TS: jag är också uppväxt med att vara vad du kallar för prydligt klädd vid skolavslutningar, släktfester osv. Men jag har gått vidare in i 10-talet och numera är det viktigaste att man själv tycker att man ser bra ut och känner sig bekväm än att man passar in i någon mall. Tiderna förändras...

(Klädkoder är en annan sak, jag utelämnar den sortens tillställningar just nu för att förenkla diskussionen)

Inte alls, det är inge fel på mina värderingar. Jag är stolt över dem och min bakgrund! :cool:

Jo, det är "fel" på dina värderingar.
Även om du är stolt över dem, så är det ju väldigt märkligt att tycka så mycket om vad folk har på sig på en helt vanlig skolavslutning.

De basketkängor du nämner, skulle jag tippa på är Converse. Och det har ju alla nu. Det ses ju som "mode". Och det är snyggt.

/ S - ägare av 11(!) par Converse som används både till fint och till vardags.

Men varför räknas inte hennes åsikt annat än hemma?

Jag förstår att man måste sätta stopp, det gjorde även jag när min dotter ville gå ut i badbrallor mitt i vintern. Men därifrån till att gå emot hennes vilja när det gäller kläder som fungerar skulle jag faktiskt inte drömma om.

/ C vars dotter hade sommarklänning och vinterkängor just för att hon älskar sina kängor. Skulle aldrig tvinga på henne ett par lackskor för att följa en förbannat vidrig norm!!

Hjälp hjälp hjälp... Jag som i så många år haft under cut, skinnjacka och kängor. Rosa, svart, lila och blått hår.

Säger det hemska saker om mig? Jag har tvärtom alltid trivts med att vara extremt oytlig. Det innebär också att jag har svårt för falska lismande människor. En del tycker att jag är osocial som inte spelar med. Å andra sidan kan de jag känner vara säker på att jag verkligen gillar dem.

Yta yta yta.... Nej tack.

Men alltså, de klädtyperna du nämner verkar ju vara sånt som kan vara skitsnyggt!
Bara för att du föredrar ett mode från förra seklet betyder inte att alla andra måste klä sig så!?

Kanske dags att vakna upp och inse vilken verklighet du lever i?

För mig är det självklart att alla får klä sig som de själva tycker är fint.

Min svärmor är lite som du, hon tycker också att allt ska vara fint och prydligt. Stöttade hennes dotter alldeles nyligen när svärmor försökte bestämma vilken klänning som skulle användas på skolavslutningen - klart tjejen skulle ha det som hon själv gillar bäst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka