Avslutningar och dess klädsel

Sv: Avslutningar och dess klädsel

Som om inte jag har vridit på korvören för att få det räcka till mat för dagen, ibland haft bara till någon frukt och fått leva på kaffe eller liknande? Vad vet du om mig eller min ekonomi eller hur kämpigt mitt liv har varit? :mad:
Nu är saker lite bättre, men ändå, jag vet hur det är att leva med dålig ekonomi

Jag tycker hela diskussionen om klädval på andra människor saknar respekt.
Andra får ha precis vad de vill och känner för, jag tänker inte ens på det. Det är deras val.
Bara de har kläder på sig, där går min gräns. Jag vet - jag är lite konservativ.

Vad då mode från förra seklet?
Hur gammal var din svärmors dotter?
Jag har inte sagt att jag har något emot kläderna i sig, men bara kombinationerna vissa har.
Men alla är olika.

Jag startade tråden inte för att gnälla, utan bara tänkte att det kunde vara intressant att höra vad andra säger om saken. Men som vanligt här inne så är det bara en åsikt som räknas. Man får inte vara annorlunda.
Jag la in vad jag tyckte om saken, men hade inte för mening att bli påhoppad!
Man får inte tex som jag gilla kläder med lite stil och prydlighet utan att bli kallad gammalmodig. :mad: :eek:

Ursäkta nu men... snälla stoppa undan den där snobbiga (ja, jag tycker faktiskt det ) attityden någonstans och låt folk klä sig hur de vill.

Barnen på avslutningen tyckte att deras kläder var fina. Alltså var de fina också!
Du kanske har missat att skolavslutningar är barnens och ungdomarnas dag?
Deras steg mot sommarlovet. Inte någon jäkla modevisning där vuxna ska stå med pekpinnar och granska deras val av kläder.

Fast just ditt dömande är helt underbart, speciellt när du skriver att du inte tycker att man får vara annorlunda.

Det var ju du alldeles nyss som klankade ner på olika klädstilar som var just.... annorlunda jämfört med vad du är van med :)

Alla är olika, men alla ska klä sig lika ( det är ungefär det du säger ).

Fast just ditt dömande är helt underbart, speciellt när du skriver att du inte tycker att man får vara annorlunda.

Snyggt. :D

TS du får mer än gärna gilla prydlighet, försök att inte döma andra bara, vilket du gjort väldigt tydligt i denna tråd.

Visst får man vara annorlunda, men personligen skulle jag tycka med lite stil och prydlighet.
Bara tankar och i ett forum med föräldrar så lyfte jag fram dem.
Jag bara reagerade lite, självklart var jag tyst och log mot de jag mötte osv.

Inte alls, det är inge fel på mina värderingar. Jag är stolt över dem och min bakgrund! :cool:

Skulle jag lämna likande värderingar som denna "vissa klädsel skrämde verkligen slag på mig" till mina barn, skulle jag verkligen skämmas och i mina ögon är det en väldig dålig värdering att lämna efter sig.

Själv har jag en liknande uppväxt som dig med föräldrar som haft samma värderingar och ofta tycker jag mina föräldrar har väldigt gammaldags och rutten syn och värderingar, vilket ofta skapar debatt, man duger precis som man är och man ska vara stolt över den man är är vad jag tänker lämna till mina barn.

Okej, men nu får du ge dig! Vem dömer vem egentligen?
Jag skrev bara mina reaktioner och ville diskutera, fick frågan vad jag stod och de svarade på och därifrån började hackandet.

Det du har tagit i fet stil, går ju inte ens ihop färgmässigt. :eek:

Ja precis, det ar liksom det jag syftade på:grin: Vem bryr sig???? ´Jo du då, men förhoppningsvis inte så många fler. Det känns väldigt ytligt måste jag säga. Min tvåring får också välja vad hon vill ha på sig, inte hela outfiten varje dag men nån åsikt får hon alltid, det är ju ett ypperligt sätt för dem att lära sig färg/form/mönster. Och såkänner hon sig fin, vilket ger bra självkänsla. Och inte bryr jag mig ett skvatt om det är prickig tröja och randiga byxor (vilket det ofta är).

Självklart gäller det att välja rätt ord eller hur.
Jag är en som gillar traditioner m.m. men samhället går det utför med traditioner för förbaskade "jante"lagen ska vara runt om. *suck*

Men vad som är stil och prydlighet är ju högst individuellt och vad du anser vara stiligt kanske andra finner helt otänkbart. Det är ju det som är så underbart med att gilla olika.

Du gillar lackskor, jag gillar dom inte. Jag gillar converse och du gillar dom inte. Varför måste man hacka på hur andra väljer att klä sig och de sina?

Eller är du någon självutnämnd klädexpert som har lite mer att säga till om?

knapp

Jag är uppväxt med en mor som själv har ett stort intresse för kläder och som alltid har varit och är väldigt mån om hur vi barn såg/ser ut. Inga lackskor eller klassmarkeringar men hela tiden vikt på kvalité, skärningar och stil. Jag och min mor står varandra oerhört nära, hon är en av mina bästa vänner, men det här med kläder har varit en infekterad fråga hela min uppväxt. Hennes brinnande intresse krockade väldigt illa med mitt från start vaga. Efter 10 års gräl tycker jag än idag, som vuxen, att det är jobbigt att köpa kläder och då speciellt finkläder.

Så, TS, även om du gör det du gör i all välmening så var försiktig med vilka signaler du sänder ut. Hur vi väljer att klä oss är en stor del av vilka vi är. Att fördöma någons klädstil är ofta även att fördöma personen själv (troligen även därför du fått så häftiga reaktioner på den här tråden). Det lämnar spår i människor som kan sitta förvånansvärt djupt. Speciellt i en så nära relation som mor-dotter.

Golden_Heart skrev:
Man får inte tex som jag gilla kläder med lite stil och prydlighet utan att bli kallad gammalmodig. :mad::eek:

Det var detta jag svarade på, offerkoftan är inte så smickrande. :idea:

Självklart gäller det att välja rätt ord eller hur.
Jag är en som gillar traditioner m.m. men samhället går det utför med traditioner för förbaskade "jante"lagen ska vara runt om. *suck*

Fast barn läser så mycket mer än ord...

Vad har traditioner med jantelagen att göra? :confused:

*kl*

Kan nog tycka det är lite väl hårt drev mot ts på något vis.
Jag kan nog hålla med lite om det. Inte f*n är det snyggt att vara vardagsklädd på speceilla tilllfällen, som en skolavsluning tex. Liiite stil får man gärna ha också.

Jag hade för övrigt beiga "sportskor" med orangea skosnören, till kostymen, i skolavslutningen i nian.... 10 år före sin tid känns det som just nu. Dock inte för att det var nyskapande, utan för det var det jag hade...

:)

Calazirya, verkar ha varit trampad på tårna :D.

Visst får man vara annorlunda, men personligen skulle jag tycka med lite stil och prydlighet.

Vem säger att dessa barn inte tycker att deras kläder är stiliga och prydliga!:mad::mad:
Det är såna som du som bygger upp ett splittrat sammhälle där man tittar snett på folk och ser ner på folk!
Du äcklar mig!

Vad har traditioner med jantelagen att göra?
Det frågar jag mig med.

http://www.is.kiruna.se/~pma/jante.html För de som inte vet vad jantelagen är för något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka