Avslutningar och dess klädsel

Sv: Avslutningar och dess klädsel

Kulturell grej. I förorten syns många lackskor.
På jobbet passerade vi förresten en helt fantastik skolavslutning. Det var idel traditionell klädsel från de mest avlägsna hörn av världen , en hel del av kvinnorna hade burkor och niqabs, det var pyntad sal och uppklädda barn små barn som sjöng "Idas sommarvisa"...

Men jag gissar att det inte var den sortens klädtraditioner som ts vill ha?

Haha. På min student hade ja knallrosa ravebrallor, en vit topp med batmantryck på å en svart tröja om de skulle bli kallt på kvällen :p
Jag vägrade gå med strömmen.

Varför är det bättre med påtvingad klädsel från andra kulturer? (Om man nu lite fräckt antar att en del av dom barnen hade valt andra kläder om de hade fått)

Tycker för övrigt att det är absurt att störa sig så på andras klädsel. Det finaste som finns är ju barn som själva tycker att dom är fina, oavsett om det är i nattlinne eller lackskor.

Tja fråga TS hon vill ju att man ska hålla på traditioner och vara uppklädd på skolavslutningar?

Jag frågar dig eftersom du skrev att den var fantastisk. Eller var du bara ironisk?

Jag tyckte mest att den visuella kulturkrocken var intressant.
Men den uppfyllde helt klart TS krav på uppkläddhet, traditionell klädsel och lackskor! Inga jeans eller converse där inte.

Är det bara jag som fnissar över bilden av flickor/pojkar i lackskor och kostym bredvid sina föräldrar som jobbar typ på Google och vars uniform är acnejeans och converse`?

Och kostymklätt barn med akademikerföräldrar i tatueringar uppöver öronen och piercing - inte en helt ovanlig syn på min arbetsplats - ett kulturhus.

Håller med TS, klart ungen ska vara uppklädd med passande kläder. Dom få gångerna man gör något extra som ex. avslutning. Det tycker jag är vett och ettiket om något att ha pasande kläder till rätt tillfälle. OCH det behöver inte alls kosta en förmögenhet. Foppa tofflor och munktröja går FET BORT i att vara uppklädd:eek: Men visst har vi människor olika smak vad som är uppklätt och inte.
Fattar inte varför det ska vara så elakt att trä på ungen snygga kläder som den max har på sig några tim.??

De är inte elakt, de är dyrt!
Pengarna kan läggas på annat, en glass på stranden är nog mer uppskattat.

* Jenny *

När det gäller det ekonomiska, handlar det om planering m.m.

Ja visst, handlar det ekonomiska om planering.
Men om det faktiskt är så att dom där finkläderna/skorna som barnen inte ens vill ha tar pengarna som istället kanske hade kunna gå till ett eller flera besök på badhuset, eller om det vill sig riktigt illa så är det kanske avgörande för att det ska finnas mat eller kläder att ha övriga året, så vet jag utan tvekan vad jag hade valt.
Jag vill i största möjliga mån ha något positivt ut av mina pengar och fram för allt är jag inte beredd att lägga pengar på saker bara för att det ska så vara, och jag anser även att skolavslutning ska vara en glad och positiv dag, då ska inte barnen tvingas in i.
Barn är barn, tvinga dom inte att bli vuxna i förtid, dom kommer få nog av krav och måsten ändå genom livet!

/Camilla

Det är elakt att uttrycka avsky över hur andra väljer att klä sina barn!! Det går FETBORT i min värld!

Vad är det som är befängt med att låta en två-åring välja kläder? Det gör min varje morgon, för det mesta ser hon inte klok ut, men hon är helnöjd!

Kan bara hålla med!

Man bestämmer så mycket åt en 2-åring ändå så varför inte låta dom vara med och bestämma där det går?

/Camilla

Mina föräldrar resonerade nog precis så. Jag började revoltera när jag var runt fem år men nog var de nära att knäcka mig tyvärr. Jag har dem att tacka för att jag trodde att det var helt okej att använda mig som dörrmatta. Tack och lov insåg jag att jag var värd mer så jag slutade vara dörrmatta och jag har uppfostrat mina barn att tänka och känna själva så de behövde aldrig revoltera för det fanns inget att revoltera emot. Allt de ville prova som inte skadade dem själva eller någon annan fick de testa.
Man får inte "snälla" barn genom att vara hård utan genom att låta dem vara som de är. Genom att respektera dem och deras känslor.

Det är för min del ganska roligt att höra, för jag har i alla tider fått höra att jag var ett "snällt" barn. Ändå är det jag minns mest från min uppväxt att jag hade väldigt lite ramar, så länge det inte skadade mig eller någon annan, utan när jag gick till mamma och frågade om något så fick jag oftast en motivering till varför hon tyckte jag skulle göra si eller så, men sedan var det upp till mig att ta ett eget beslut.
Det blev visserligen väldigt ofta som hon ville, min mamma är bra på att komma med vettiga argument :)

/Camilla

Och jag som funderar på att ha (nya) vita converse på mitt bröllop...

Själv tycker jag att det absolut finns lägen då man ska klä upp sig, som t ex bröllop, fester och ja, skolavslutningar. Men jag tycker att det viktiga är att man har klätt upp sig, inte hur det ser ut. Jag minns t ex när jag var på bröllop och satt bredvid en man som hade på sig skoterkängor, pösiga kakibyxor och enkel svart skjorta som var mycket uppknäppt i halsen. Bland alla kostymer och glansiga klänningar såg han lite udda ut. Någonstans i middagen kom vi in på ämnet kläder och då berättade han att han för första gången själv hade köpt kläder för att gå på fin middag i. Han hade inte varit på någon fest med trerätters middag förut och berättade hur nöjd han var med sina inköp, och han lyfte till och med upp kängorna över bordskanten så att alla skulle se dem, men att skjortan var lite obekväm men att det var värt det eftersom det var hans bästa barndomsväns bröllop och då fick man lida lite för att vara fin. Det kallar jag att anstränga sig och klä upp sig! Det spelar ingen roll hur det ser ut, det viktiga är att man visar vissa tillfällen respekt och klär upp sig efter egen fason!

Oftast syns det i ansiktet på en människa om hon tycker att hon är finklädd och det är det jag går på!

Helt underbart :bow::bow::bow:

Fattar inte varför det ska vara så elakt att trä på ungen snygga kläder som den max har på sig några tim.??

För att barnen är inte där för att du ska visa upp dom.
Dom är där för att dom klarat av ett år till i skolan, och det är deras dag alltså är det upp till dom hur dom anser att dom ska fira det för att det ska bli en bra dag!!

Jag var på en begravning tidigt i våras. Där var personer vars klädsel jag tyckte var respektlöst, med tanke på situationen. En kille kom i keps och tröja med text på där det stod en del svordomar. En tjej hade vit klänning som var så kort att när hon skulle böja sig fram för att lägga rosen på kistan, så syntes hennes trosor för oss, som satt närmst kistan..
Nej jag tycker inte det passar sig alls i det sammanhanget. MEN så länge de är nöjda med det så är det väl det viktigaste? Det kanske faktiskt var de finaste kläderna de hade, det har ju jag ingen aning om och därför skulle jag aldrig på något vis lägga energi på att bli upprörd över det. Dessutom tror jag att de kände den avlidne bättre än vad jag gjorde och kanske var det för hennes skull de valde klädseln?

Det skulle kunna ha varit min morfars begravning du var på...
Det var väldiga diskussioner mellan min ingifta morbror och övriga som var inblandade att organisera den dagen angående att han absolut inte kunde köpa att man inte skulle ha klädkod på begravningen, annars hade man ju ingen aning enligt honom hur folk som dök upp kunde se ut.
Medans alla vi andra som var uppväxta med morfar och även mormor som varit med honom sedan dom båda var 15 år gamla konstaterade att inte en chans att det ska vara klädkod.
Vi och alla andra som är där är det för att hedra morfars minne och ta farväl, och morfar hade aldrig brytt sig om du kom i dom skitiga arbetskläderna eller finaste kostymen, du hade fortfarande blivit bedömd efter hur du bemöter din medmänniskor och honom som är runt ikring honom, så därför hade det varit att vanhedra hans minne att tvinga in gästerna på hans begravning i ett fack som dom kanske inte hör hemma eller trivs i.

/Camilla

Jag menar mer att mina barn kommer att uppfostras på ett sätt att dom inte kommer att bli galna rebeller med grönt hår, dom kommer att veta att det inte passar sig.

Ett tvärsäkert recept på att få barn som i tonåren färgar håret grönt och blir "galna rebeller" (eller som jag snarare vill uttrycka det - människor som tänker själva!).

Lycka till med kidsen! :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka