Sv: Avskräcka tonåring från att röka
Olika belöningar i form av betalat körkort och annat är väl en bra ide, men frågan är hur bra det funkar egentligen då jag har en snart 40 år gammal arbetskamrat som fick en resa till Gambia av sina föräldrar för att hon inte rökte.. och jo hon röker som en borstbindare och har väl alltid gjort (maken röker också så det är ju naturligtvis därför hon luktar rök :smirk: ) och nej -hon har inte berättat för sina föräldrar ÄN.
Det systemet fodrar att ens barn inte under några omständigheter kan ljuga eller att det syns på dem när de ljuger.. det gör det när jag försöker ljuga (rodnar, stammar, fnittrar..så det är inte lönt ens att försöka
).
Jag började och min mor blev jäkligt förbannad när hon fick veta det, jag slutade på gymnasiet men det var för att jag hade andra saker att slösa pengarna på. Sen började jag igen när jag började tjäna pengar :smirk: .
I ärlighetens namn finns det ingenting mina föräldrar kan ha gjort för att jag inte skulle rökt, min mamma tycker inte om det för fem öre och hos henne röker jag inte, hon har skällt och gnällt och det enda det medfört är att vår relation blev mindre bra (var redan dålig) -pappa sa inte så mycket, han är som van vid att både farmor och faster röker och har rökt under hela hans uppväxt.. så jag tror att han tycker det är lönlöst att tjata.
Jag smygrökte (!) för honom och han kom på mig en gång och sa att "du får väl röka för mig" på ett ungefär.. tack
Just nu är jag själv inne på att sluta, vi får se hur det är när den här limpan är slut. Anledningen till att jag vill sluta är för att tycker det är otroligt jobbigt att dra på sig kläder för att gå ut och röka, att jag inte luktar så gott och att man blir rätt slemmig och äcklig.. det kan du ju tala om
Att man hostar på ett jättesexigt vis särskilt på maran