Avsäga sig faderskapet?

mian1

Trådstartare
Det kan man väl inte göra? Men hur är det med att avsäga sig vårdnaden? Kan man få den tillbaka om man ändrar sig?

En kompis träffade en man i somras och allt var himlastormande kärt. Nu, 2 månader senare vill hon göra slut för han verkar inte vara som han bör (minst sagt rubbad!!!) och läget känns hotfullt. Nu har hon också fått reda på att hon är gravid.
Abort är det inte tal om, man vad gör man egentligen om man inte vill dela barnet med barnafadern och kommer på det när man redan är gravid? I ena stunden säger pappan att han inte vill veta av något barn i andra stunden så vill han det absolut. Vad gör man om man hamnar i en sådan sits?

Sv: Avsäga sig faderskapet?

Man låter bli att skriva på om gemensam vårdnad, då blir vårdnaden automatiskt mammans, om de inte råkar vara gifta vill säga.

Fast om pappan plötsligt vill ha del av vårdnaden? Kan han få det genom domstol då?

Antagligen kan ha iaf få umgängesrätt om han går till domstol. Om han agerar hotfullt talar det dock emot honom. Men som sagt, om de inte gemensamt går till Familjebyrån och skriver på intyg om faderskap tillfaller vårdnaden mamman automatiskt så det är väl det första hon bör tänka på. Att låta bli att skriva på sådana papper och sedan kan hon ju hoppas på att pappan inte tänker driva det vidare.

Är hon säker på att hon verkligen vill ha barn med den här mannen? Varför inte vänta och skaffa barn lite längre fram, med en man hon vill leva med och som har alla saker på rätt plats.

Är hon säker på att hon verkligen vill ha barn med den här mannen? Varför inte vänta och skaffa barn lite längre fram, med en man hon vill leva med och som har alla saker på rätt plats.

Det verkar ju minst sagt vettigast.

TS: Otur hon har att han inte var en bra kille nu när hon är gravid o allt.

Man kan inte avsäga sig ett faderskap. Vill han inte underteckna faderskapsbekräftelsen drar familjerätten honom inför domstol.

En ogift mamma har automatiskt ensam vårdnad när barnet föds. Hon ska givetvis inte skriva under om gemensam vårdnad nu när han strular redan så här tidigt i graviditeten. Får barnet senare ett fungerande umgänge med sin pappa och hon tycker att han ska ha del i vårdnaden kan de underteckna en blankett om gemensam vårdnad. Den finns hos folkbokföringen (men inte på nätet:confused: man får ringa efter den).

Föräldrar har ingen umgängesrätt med sina barn, däremot har barn rätt till umgänge med sina föräldrar om de mår bra av det.

Abort är det inte tal om, man vad gör man egentligen om man inte vill dela barnet med barnafadern och kommer på det när man redan är gravid?

Inte vill dela barnet med barnafaden? Tja, har man nått val? Ett barn är inte en ägodel, och har rätt till sina båda föräldrar.

Däremot om han verkligen inte vill dela vårdnaden; då behåller hon hela vårdnaden för barnet. Vill han ha vårdnaden kan hon välja mellan att skriva över den frivilligt eller att kanske bli tvingad efter domstolsbeslut.

Abort låter ju i detta fallet som ett rimpligt alternativ, men är det uteslutet så är det väl det...

Men har hon tänkt på att barnet kommer att likna den här mannen?
Och vill hon verkligen ha ett sådant barn?

Arv spelar faktiskt roll.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat