Avmaskningsintervall om inte alla följer den

Fiffi1

Trådstartare
Hur fungerar det om alla i stallet inte följer intervallet.
Kan jag följa den för att hålla min häst maskfri hela sommarhalvåret och jag vet att hon blir smittad igen eftersom de andra inte maskar, hoppas ni förstår vad jag menar. Gjorde så förra sommaren vet inte om det är bortkastade pengar men är rädd att ponnyn får för mycket mask och kanske blir dålig.

Fiffi

Det är tyvärr bortkastat... Jag avmaskade mina var 8e vecka hela förra sommaren, de andra hästarna blev inte avmaskade. Mina hade på träckprov exakt lika mycket som de andra 8v efter sista avmaskning...

Tråkigt.
Men om det blir för mycket maskar så hon får kolik vid höstavmaskningen, kan det utvecklas så pass mycket under en period?

Min och en av stallets hästar går ihop och får förmodligen gå i samma hage som i vintras pga att ena travaren kom hem och ska gå i den andra.
De vill avmaska med Banmith nu, ska jag ta dubbel dos nu och strunta i var 4:e vecka under sommaren (om jag inte kan få dem att maska lika ofta som mig) och sedan avmaska med Ivomec i höst????

Fiffi

Man ska använda samma preparat (preparatgrupp) HELA året. Om inte alla hästar som går i samma hage maskas med samma intervall är det bortkastade pengar.

Anledningen till att man ska byta preparat är att MASKRNA kan bli resistenta (hände med några preparat på nittiotalet). De maskar som överlever vid en avmaskning kan utveckla resistens mot det preparatet så att det inte biter vid nästa avmaskning (i stora drag).

Samma anledning som varför man måste ta hela sin antibiotikakur även om man känner sig frisk innan. Alla bakterier måste vara döda så att inte några finns kvar som kan ändra i sina försvarssystem så att de klarar av den just antibiotika-sorten och kan överleva vid nästa kur.

Men om era hästar ska gå i samma hage som på vintern så är det extra viktigt att ni mockar ur hagen varje vecka. Egentligen ska man alltid skilja på sommar och vinterhagar.

Som jag förstod på vår veterinär så kan man i princip strunta i att avmaska om inte alla följer samma regim, som ANTINGEN ska vara den som rekommenderas för preparatet, ELLER att man tar träckprov för att se om man kan utesluta avmaskning. Att bara köra lite på måfå är dålig ekonomi, dålig hästhållning och ökar resistenstakten för de olika preparaten. Jag tycker du ska föreslå i ditt stall att ni ska kontakta en veterinär och följa dennes rekommendationer, då kan ni också få recept för samtliga hästar vilket brukar reducera priset rejält.

Eftersom det brukar vara svårt att få folk med sig om man anklagar dem för dålig hästhållning kan du säga att det kommit så mycket nya preparat och nya rön om hur gamla preparat (som tex ivomec) ska användas, att det hade känts bra att rådfråga en veterinär innan ni bestämmer avmaskningsrutiner. Då framstår det inte för de andra som ett allmänt tyckande från din sida utan seriöst, samtidigt som de själva har svårt att säga emot utan att framstå som oseriösa. Dessutom är det sant att mycket hänt, och få lekmän kan hålla sig helt a jour. Det som rekommenderades för några år sedan gäller inte nödvändigtvis längre.
Lycka till!

Det är ju det som är så svårt, att få dem med mig.
Jag är inhyrd och det är så svårt att hävda olika saker. De är travmänniskor som inte lyssnar på mig som har liten ponny.
Det är redan konstig stämmning i stallet för en travare har kommit hem som h*n tar hand om nu, h*n sålde sin häst och slutade helt med hästar. Nu helt plötsligt ska hästarna in kl 18.00 för hon bestämmer det osv. Jag har en asmatiker till häst som jag vill ha ute så länge som möjligt och de har gått ute länge tills nu. Min ponny kan inte gå själv så hon går med sällskap som plockas in av h*n när vi är ute och rider, promenerar. Nu åker vi till stallet sent för att vår ponny ska få vara ute längre - h*n sur.
Byta stall gör jag inte för ponnyn trivs så bra där.

Fiffi

Det har INTE kommit några nya substanser!! De "nya" medlen är samma som Ivomec, bara annan tillverkare och således annat namn. Även Equimax som är "nyast" är samma som Ivomec med tillägg av ett medel som enbart tar bandmask.

Din veterinär verkar vettig!

Kanske inte nya substanser (är moxidectin bara en variant på ivermectin?), men nya preparat som har andra rekommendationer på avmaskningsintervall (Cydectin 12 v tex om man varit van vid 8 v som för ivomec)
För 5-6(?) år sedan kom ju nya rekommendationer på hur man skulle använda ivomec, tidigare rekommenderades ju en avmaskning på vintern mot styngflugor.
Om man inte medvetet går in för att hålla koll är det ju lätt att tro att det ens veterinär eller apoteket sagt tidigare fortfarande gäller, och att man har superkoll!

Och till trådskaparen:
Det är inte lätt när man känner att man är i underläge att komma med åsikter som avviker, men dels vill du ju att din häst ska må bra, och dels får man inte glömma att det är en hobby och ska vara ROLIGT. Om ni har konstig stämning i stallet skulle jag åtminstone kolla runt lite på andra ställen. För hästens skull skulle jag kanske åtminstone titta mig om efter ett annat ställe att ha den på bete om jag tyckte att stallet var för bra för att lämna helt.

Jag vet inte hur snabbt parasiterna kan ge skador på hästen, men det verkar i alla fall lömskt att ha sin häst flera år på ett ställe där man nonchalerar avmaskningen.

Kan du inte skicka ett samlingsprov för analys för att kunna påvisa behovet? Eller bli lugn, det kanske är rent?
Risken finns att de tycker du är lite besvärlig, men du har ju rätt att vara noga med din häst!

Moxidectin (Cydectin) och ivermectin tillhör samma grupp (makrocykliska laktoner), men har som sagt olika intervall. Cydectin är alltså INTE en "variant" av Ivomec som t.ex Eraquell, Bimectin och andra.

Att man tidigare tog styngflugelarverna på vintern var för att man inte kom åt den tidigare. Med Ivomec upptäckte man att man nådde dem redan innan de kommit ner i magen, alltså kunde man flytta fram den avmaskningen till september eller ännu tidigare beroende på när hästen blev infekterad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
855
Senast: Lucifer
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård