avmaskning

orion_x

Trådstartare
Glömde mina böcker i stan och minns inte riktigt hur det var.. och har tenta imorgon...
Katter och hundar avmaskas mot spolmask som ungar. Då använder man väl axilur? Med vilket intervall?

katter avmaskas sendan mot bandmask vid behov, dvs om de jagar ute. Då med fördel drontal. Axilur tar väl inte alla bandmaskar?

Har jag rätt?

Sv: avmaskning

Banminth mot spolmask (och hakmask). Axilur är ett bredspektrapreparat och ska inte användas i onödan. Dessutom är Banminth mildare för magen. (Om det sedan är vad som står i din bok vet jag inte, men det är vad vet rekommenderar och de flesta uppfödare använder om de öht avmaskar ungarna istället för att ta träckprov)

Drontal har högre effekt mot bandmask, ja. Dessutom finns Droncit om det bara är bandmaskarna man är ute efter. Ju mer specifierad avmaskning, desto mindre risk för resistensbildning.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 418
Senast: monster1
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 395
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 733
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka