Avmaskning på recept.....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Quiss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 625
Sv: Avmaskning på recept.....

Jag tycker den här förändringen känns lite som om vi hästägare omyndighetsförklaras. Visst finns de kanske de som avmaskar i onödan, men det kanske skulle satsas lite mer på att informera hästägarna om det här med avmaskning?!

Men vänta nu. Träckprov tas ju av de som ÄR upplysta och informerade.

Och inte kan man väl köpa sig en häst och sen sitta och vänta på att "någon" ska upplysa en om allt som man behöver veta, det får man väl se till att ta reda på själv. Att vara så klurig att man ställer sig själv frågan VARFÖR så snart man gör någonting. Då lär man sig fort vilka saker som behövs göras, varför och vad man kan göra annorlunda.

Bara för att din boxgranne gör på ett visst sätt betyder det inte att det är rätt för DIG och din häst, även om det är något bra.

Jag tycker den här förändringen känns lite som om vi hästägare omyndighetsförklaras. Visst finns de kanske de som avmaskar i onödan, men det kanske skulle satsas lite mer på att informera hästägarna om det här med avmaskning?!

Sedan anser jag att skall det inte vara krav på ett träckprov före ett avm.medel skrivs ut, så känns den här nya "lagen" ganska värdelös...
Det är min åsikt iaf! :)

Mmmm, jag brukar inte heller gilla när man sätter upp en massa regler på saker som man tycker att folk borde ha sunt förnuft med.

Men tyvärr finns det ibland inget val. Just hästfolk är dessutom ett osedvanligt konservativt "släkte". En vanlig sak man hör är typ: "Så här har minsann jag lärt mig och så här har jag gjort i 100 år utan problem så det tänker jag fortsätta med. Så det så! :devil:"

Vad jag har förstått så är det inte väldigt långt kvar tills den stora blodmasken är resistent mot de medel som finns idag och det är för mig så skrämmande att jag gärna går med på träckprovs-krav.

Det enda jag är lite rädd för är att mindre nogräknade hästägare helt enkelt struntar i att avmaska över huvudtaget!!!

Vet att mina pållar hade stygnfluge ägg på sig i somras, det var det jag hade tänkt köpa maskmedel mot.
Får ringa vet. på måndag.

"Kolla masken" är det som ett vanligt träckprov? Hur använder man den?

Väldigt tacksam för snabbt svar :bow:

(till diskussionen vill jag bara tillägga att även jag tror det här kommer bidra till att många människor låter bli att avmaska sina hästar helt, istället för att bara dra ner på det...)

Ja det är ett träckprovskit. Du köper en kolla masken, och i den finns allt du behöver plus anvisning.

I korthet så fyller du i följesedeln, tar de bifogade plasthandskarna och tar 3 - 4 bollar och lägger i den bifogade påsen. Stoppa ner påse + följesedel i kartongen, tejpa igen, lägg på lådan, vänta på svar.

OBSERVERA att inte skicka det på en torsdag eller fredag - de kan bli liggande på posten över helgen då. Utan skicka söndag (om söndagstämning!) - onsdag.

Ja, finns bl a på apoteket.

En papplåda som innehåller information, plastpåse och plasthandskar. Bara att ta några "bollar", stoppa i påsen, fyll i blanketten och skicka sedan kartongen med sitt delikata innehåll till Vidilab.

Lägg på postlådan bara- portot är betalt i och med att du köpte kitet.

Obs. Missa inte att kryssa i rutan om ev odling vid förekomst av blodmask. Det innebär att om det förekommer blodmask så gör de en odling för att fastställa om det är stora eller lilla blodmasken. Denna odling kostar extra som du i så fall blir debiterad för.

Kryssar du inte i om odling så gör de inte någon heller.

Delvis knapp*

Tycker det är jätte smidigt med "Kolla masken", man får ju mejlsvar dagen efter, det är bara om de behöver kolla Stora blodmasken man får vänta lite ju.

I övrigt i tråden tycker jag det är bra att de receptbelägger avmaskningsmedel, kanske får det folk att tänka till lite ifrån sina årliga avmaskningsplaner?
Tar man träckprov så kanske det inte behövs köpa maskmedel eller så får man reda på vad det finns mest mask av och kan köpa rätt medel efter det. :)

(till diskussionen vill jag bara tillägga att även jag tror det här kommer bidra till att många människor låter bli att avmaska sina hästar helt, istället för att bara dra ner på det...)

De allra flesta hästarna avmaskas för mycket och i onödan idag. Skulle någon häst inte bli avmaskad och påverkas av detta så reagerar förhoppningsvis ägaren och åtgärdar. Normalt sett påverkas hästen inte särskillt mycket av en viss parasitbörda, utan man avmaskar för att hålla markerna rena och därmed hålla nere smittan.

Tack så mycket för alla svar :bow:

Och extra tack för tipsen om exv "dag att posta" och krysset för blodmasken :)

Det har redan uppstått viss resistans och då det inte hittats några nya preparat att använda så blev det tvunget att göra såhär. Dock blir det ju väldigt skumt för veterinärerna när det inte heller är krav på att göra träckprov. I Danmark är det krav på det.

Jag trodde aldrig att jag skulle acceptera att det har blivit receptbelagt
Men jag har redan nu insett att det för det första är bättre för hästarna om man först tar träckprov och samtidigt i mitt fall blir billigare, då dom inte har visat sig ha mask= spar pengar på avmaskningsmedel

Hej från hambo

Har hört flera säga det men hur gör ni då?
Kolla masken kostar ju mer än avmaskningsmedlet. Eller gör ni en träck-coctail i stallet?

Har hört flera säga det men hur gör ni då?
Kolla masken kostar ju mer än avmaskningsmedlet. Eller gör ni en träck-coctail i stallet?

Du tänker lite för kortsiktigt.

En avmaskningsspruta kostar ca 100 kr. Ett träckprov kostar 300 kr.

Om träckprovet visar att man måste avmaska, då blir det dyrare med träckprov än slentrianavmaskning, men då vet man å andra sidan att man använder rätt medel, och kan förhoppningsvis på sikt få ner parasittrycker.

Om man tar träckprov och det visar sig att man INTE måste avmaska, så har man sparat pengar. För det räcker ju inte med EN avmaskningsspruta, utan under en säsong om man slentrianavmaskar så är det ju flera sprutor, som tillsammans blir mer än 300 kr.

Jag kommer garanterat att börja använda Kolla Masken. Men jag har inte riktigt förstått det hela.
Att få recept till avmaskningsmedel är inget problem, veterinär finns alltid i närheten. Kostade ingenting o få receptet. Men förmodligen blir den här gången den sista gången jag köper avmaskningsmedel utan att kolla upp träcket.

Tycker att man ska låta bli att avmaska om hästen inte behöver.

Om det nu är receptbelagt kan jag inte tänka mig att man får det överringt via telefon utan att man har någon form av papper av uppvisa som stärker att hästarna behöver avmaskas eller veterinären varit på plats i fråga?

F ö hade dem väl inte behövt receptbelägga alla?!

Jag har aldrig använt Kolla Masken men det blir ju helt klart ett måste nu - hur ofta göra man detta årligen?

Jag har aldrig använt Kolla Masken men det blir ju helt klart ett måste nu - hur ofta göra man detta årligen?

Gärna två ggr/år i början. Ett på våren, innan första avmaskning, och sen ett uppföljningsprov. De som nollar på våren kan man gärna prova om på hösten i början.

Men sen när man fått lite koll och snurr på det räcker en gång per åt oftast.

Och, en gång per år även i början är ändå MYCKET bättre än slentrianavmaskning, så mkt hellre ett prov på våren för att lägga upp planen för sommaren, än inte alls. (Dvs, tycker man inte man har råd/lust med två så går det bra med en med, men det är skillnaden mellan bra och optimalt. Så det är inte dåligt eller ingen ide med enbart ett)

Om det nu är receptbelagt kan jag inte tänka mig att man får det överringt via telefon utan att man har någon form av papper av uppvisa som stärker att hästarna behöver avmaskas eller veterinären varit på plats i fråga?

F ö hade dem väl inte behövt receptbelägga alla?!

Nej det behöver du inte. Det går bra att få det inringt OM veterinären känner till hästarna. Dvs jag kan inte ringa en veterinär som aldrig varit här och säga 'hej jag har tre hästar som behöver avmaskas'. Däremot kan jag ringa t ex DV som ju varit här i andra ärenden, och vet både vem jag är och vilka mina hästar är. De kan telefonförskriva utan problem, och utan besök eller annat.

Om man har ett träckprovsresultat skriver nog även en veterinär som inte känner dig ut, men jag är inte säker på det. Det ovan är jag säker på dock - att om veterinären känner till hästarna så är det grönt med telefonrecept.

Och JO de gjorde HELT rätt i att receptbelägga rubbet. Annars hade alla som inte vill/orkar/etc har råd att göra träckprov eller ens fundera över avmaskningsrutiner helt sonika köpt det, och kört med år ut och år in. = SKYHÖG resistensrisk.

Okej får prata med Dv de har blivit hårade öht tycker jag. (Trots att jag varit stammis i år :crazy:

När man fått resultat från träckprov - hur tyder man? Behöver man prata med veterinär angående detta eller kan man själv begripa sig på det/någon form av intruktion? :confused:

Ang hårdare så för några år sen blev det förbjudet för veterinär att telefonförskriva utan att ha varit ut till hästen. De får bara telefonförskriva om de sett hästen och vet vad det handlar om.

Det går alltså inte (rent 'lagligt') inte att ringa DV, som vet vem du och hästen är, och tycka 'kan jag få ett recept på ögonsalva, Brunte har fått en inflammation av flugorna'. Däremot så om DV varit ut till din häst för t ex just samma ögoninflammation, men tycker att det räcker nog spola med koksalt, men ring om tre dagar om det inte blir någon skillnad, och du ringer efter tre dagar och säger det ser likadant ut, DÅ kan DV skriva ut salva till den hästen via telefon.

Men avmaskningsmedel finns ett mer henerellt undantag eller vad man ska kalla det för. Där räcker det att veterinären vet vem du och dina hästar är.

Det kommer en 'översättningstabell' ang provsvaret, så de flesta klarar fint att tolka det. Sen kan det vara svårt att veta vilket medel man ska ta och sånt, då kan man höra med deras veterinär (på tfn, kostar pengar), eller fråga här på Buke =)

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
80 81 82
Svar
1 622
· Visningar
166 186
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 401
Senast: escodobe
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
260 336
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka