avmaskning igen

I

isla

Avmaskar ni mot styngflugan i sept trots att ni tex har ett pyrantelår eller väntar ni till ett ivermectinår kommer. (Om inga symtom finns alltså)

Läste nånstans att ivomec var receptfritt vid köp av enstaka sprutor?

Sv: avmaskning igen

Ingen mening att avmaska mot något man inte har!! Visiterar man sin häst varje dag så VET man om hästen fått styngflugeägg på sig.

Styngfluga...

Och ska använda ngt som heter ivomecetin? (stavning?)
Ngn som vet vad det är? Va nämligen stallägaren som fick det utskrivet på recept av veterinären...men det var nog mest för att hon skulle ha endel iår.

Så? Det medlet tar allt väll?

Ja den tar allt, men den är alltså receptfri i mindre skala?

Det är receptfritt på apoteket. Man behöver inte avmaska mot styngflugor om man inte sett att hästarna haft ägg på sig. Jag avmaskar inte mot styngflugan i år.

Ivermectin är den verksamma substansen i t.ex Ivomec och Noromectin (fler märken finns). Det medlet tar "allt" utom bandmasken.

Ok!

Hästarna har haft ägg på sig den senaste månaden så vi måste ju ta mot styngflugan.

Men när tar man bandmasken då? Blir det nästa avmaskning?

Och x-akt VAD menas med parasitfritt bete? :confused:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 272
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 070
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka