Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

INGET medel tar alla stadier av lilla blodmasken. Cydectin är det som tar mest och ska sparas till sjuka hästar så kom gärna ihåg det om veterinären skriver ut det. Vi måste spara på det så det finns att använda när det verkligen behövs. Lilla blodmasken utvecklar oerhört snabbt resistens mot det medlet och i stora delar av världen tar det lika få stadier som Banminth/Fyrantel...

Äggen finns på betet och smittar inga hästar utan måste först utvecklas till L3-larver som finns i gräset. Inuti hästen finns flera stadier, ett av dem är inkapslade i tarmslemhinnan där de inte nås med avmaskningsmedel men kan vakna upp till våren eller dröja tills ett bra tillfälle. En flytt kan påverka så att fler larver vaknar upp. INGEN kan säga att deras häst är fri från mask för alltid men du kan räkna med att det är lugnt till i vår.

Det kommer ut döda maskar i bajset i upp till 5 dagar så på den fronten är det lugnt.
Han har haft grovtarmsinflammation och stått på Ultuna en vecka så han får väl räknas som en liten sjukling...

Mest troligt. Hojta gärna när du vet vilket medel du fått.
Hej igen.
Ringde apovet istället han skrev ut ivomec comp och tyckte att jag ger dom sin dos låter dom gå kvar och släpper ut efter 3-4dagar ingen risk att dom äter upp nya då som klarar sig frånmaskmedlet?

Hej igen.
Ringde apovet istället han skrev ut ivomec comp och tyckte att jag ger dom sin dos låter dom gå kvar och släpper ut efter 3-4dagar ingen risk att dom äter upp nya då som klarar sig frånmaskmedlet?
Det är inga som klarar sig från maskmedlet av de som medlet tar. Tidigast om 8 veckor kan det finnas nya äggläggande maskar och då är det vinter = ägg som landar på frusen mark och snö dör. Däremot kan de ju teoretiskt äta upp smitta som redan finns i hagen från innan avmaskningen.

Det är inga som klarar sig från maskmedlet av de som medlet tar. Tidigast om 8 veckor kan det finnas nya äggläggande maskar och då är det vinter = ägg som landar på frusen mark och snö dör. Däremot kan de ju teoretiskt äta upp smitta som redan finns i hagen från innan avmaskningen.
Ok vad bra.
Ja jag tänkte om dom äter upp något nu dom dagarna innan jag flyttar dom, eller är maskmedlet verksamt i kroppen flera dagar? Eller är det bättre och flytta dom tidigare typ 2dagar efter maskningen?

Ok vad bra.
Ja jag tänkte om dom äter upp något nu dom dagarna innan jag flyttar dom, eller är maskmedlet verksamt i kroppen flera dagar? Eller är det bättre och flytta dom tidigare typ 2dagar efter maskningen?
Jag skulle flytta direkt efter avmaskning och mocka så mycket jag kunde första 4-5 dagarna.

Det står säkert någonstans i tråden men den är så lång, så hur är det med spolmask och unghästar? Kan man avmaska under hela vintern eller är det lönlöst någon period? Och om man fått spolmask i hagarna, är det helkört om man inte plöjer upp? Hört att smittan finns kvar i flera, flera år.

Det står säkert någonstans i tråden men den är så lång, så hur är det med spolmask och unghästar? Kan man avmaska under hela vintern eller är det lönlöst någon period? Och om man fått spolmask i hagarna, är det helkört om man inte plöjer upp? Hört att smittan finns kvar i flera, flera år.
Äggen är smittsamma upp till 7 år, plöjning hjälper inte...

6 mån efter första smittan utvecklar hästen immunitet mot spolmask så man behöver inte hålla på att avmaska "bara för att". Föl avmaskar man 2ggr (vid 8-10v samt 16-18v) utan prov, sen avmaskar man bara mot spolmask om det finns bevisad smitta I HÄSTEN.

6 mån efter första smittan utvecklar hästen immunitet mot spolmask så man behöver inte hålla på att avmaska "bara för att". Föl avmaskar man 2ggr (vid 8-10v samt 16-18v) utan prov, sen avmaskar man bara mot spolmask om det finns bevisad smitta I HÄSTEN.

Åh vad irriterande. Hästen ifråga var inte avmaskad som överenskommet vid 4 månader utan fick istället en dos vid 6. Efter att ha vistats i min hage, full i spolmask. Tack för info iaf!

Hej! Hoppas på att kunna få råd från er, kommer nya hästar till stallet som maskkollats men odling kommer troligtvis inte hinna komma före flytt. De hade liten förekomst, ska jag kräva avmaskning "i fall att" eller smittar inte ev stor blodmask hagen nu på vintern (det är trots allt lite plusgrader)? Tacksam för råd! @Madick

Hej! Hoppas på att kunna få råd från er, kommer nya hästar till stallet som maskkollats men odling kommer troligtvis inte hinna komma före flytt. De hade liten förekomst, ska jag kräva avmaskning "i fall att" eller smittar inte ev stor blodmask hagen nu på vintern (det är trots allt lite plusgrader)? Tacksam för råd! @Madick
När marken är frusen överlever inte smittan. Men enklast är ju att ha de nya i lättmockade hagar tills odlingen är klar.

Spolmask/Roundworm/Ascarid Larv = Parascaris equorum
wwww.equimaxhorse.com/parasites/roundworms
Survival är upp till 10 år.
Fecal testing does not detect migrating larv.

Spolmask/Roundworm/Ascarid Larv = Parascaris equorum
wwww.equimaxhorse.com/parasites/roundworms
Survival är upp till 10 år.
Fecal testing does not detect migrating larv.
Upplyser de också om att deras medel inte tar spolmasken? Minst 7 år i marken. Inget prov kan visa på annat än könsmogna äggläggande maskar. Det spelar ingen roll om smittan finns i marken när hästen väl utvecklat immunitet.

Jag förstår inte riktigt vad ditt inlägg hade med mitt att göra? Fölen avmaskar man utan prov just för att man vet att de får spolmask och man vill få bort maskarna innan de blir könsmogna då de gör mest skada när de utvecklas.

Det finns långt bättre källor än sidor för specifika avmaskningsmedel...

Upplyser de också om att deras medel inte tar spolmasken? Minst 7 år i marken. Inget prov kan visa på annat än könsmogna äggläggande maskar. Det spelar ingen roll om smittan finns i marken när hästen väl utvecklat immunitet.

Jag förstår inte riktigt vad ditt inlägg hade med mitt att göra? Fölen avmaskar man utan prov just för att man vet att de får spolmask och man vill få bort maskarna innan de blir könsmogna då de gör mest skada när de utvecklas.

Det finns långt bättre källor än sidor för specifika avmaskningsmedel...

Stå på packet,:
For treatment and control of roundworms - ascrides - tapeworms - large & small strongyles (bloodworms) - threadworms - pinworms - hairworms - large mouth stomach worms - lungworms and bots.
Finns andra parasite medel som är lika effektiv som Zimecterin Gold och Quest Plus.

Exakt...finns inget prov som säger hur svor parasit infestered hästen kan vara, testing kan bara bekräfta att vissa art finns, det säjer ingenting om dom ovriga parasiter. Att det har blivit ett epademic av sjuk hästar dom senesta åren med colic, kvärka, influensa mm kan berör på att dagens veternär har hängt upp sig på testing och dess rädsla for resistans att hästarna bli inte behändlad for parasitar i tid!

Har aldrig förståt det påståenda att vuxen hästar är "immune" mot spolmask, som det vissa sig vid slakt att hästen kan vara FULLT av spolmask som har åstadkomma svor skada trotts att hästar var avmasket som föl.

Finns gott om information på google.com....english om häst parasitar, tyvär är det svenska information inte mycket att hänge i julgranen :down:

Stå på packet,:
For treatment and control of roundworms - ascrides - tapeworms - large & small strongyles (bloodworms) - threadworms - pinworms - hairworms - large mouth stomach worms - lungworms and bots.
Finns andra parasite medel som är lika effektiv som Zimecterin Gold och Quest Plus.

Exakt...finns inget prov som säger hur svor parasit infestered hästen kan vara, testing kan bara bekräfta att vissa art finns, det säjer ingenting om dom ovriga parasiter. Att det har blivit ett epademic av sjuk hästar dom senesta åren med colic, kvärka, influensa mm kan berör på att dagens veternär har hängt upp sig på testing och dess rädsla for resistans att hästarna bli inte behändlad for parasitar i tid!

Har aldrig förståt det påståenda att vuxen hästar är "immune" mot spolmask, som det vissa sig vid slakt att hästen kan vara FULLT av spolmask som har åstadkomma svor skada trotts att hästar var avmasket som föl.

Finns gott om information på google.com....english om häst parasitar, tyvär är det svenska information inte mycket att hänge i julgranen :down:
Det är bevisat sedan 2007 att ivermektin inte fungerar på spolmask i Sverige. Liknande forskning finns från resten av världen. Det är ytterst få hästar som mår dåligt av parasiter i Sverige. Kvarka har inget med parasiter att göra.

Det går inte att jämföra utländska förhållanden med Sverige. Det handlar både om klimat, djurhållning och tidigare användning av avmaskningsmedel.

Om en vuxen häst har spolmask har den antingen något fel på uppbyggnaden av immunitet eller så är den sjuk av annat så att maskarna får grepp om hästen.

Det är bevisat sedan 2007 att ivermektin inte fungerar på spolmask i Sverige. Liknande forskning finns från resten av världen. Det är ytterst få hästar som mår dåligt av parasiter i Sverige. Kvarka har inget med parasiter att göra.

Det går inte att jämföra utländska förhållanden med Sverige. Det handlar både om klimat, djurhållning och tidigare användning av avmaskningsmedel.

Om en vuxen häst har spolmask har den antingen något fel på uppbyggnaden av immunitet eller så är den sjuk av annat så att maskarna får grepp om hästen.
2007 bevis tack.
Resten av ditt påståenda är så korkad jag bry mig inte ens om att svara på.

2007 bevis tack.
Resten av ditt påståenda är så korkad jag bry mig inte ens om att svara på.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18077096 länk till utdrag ur en Svensk studie, det finns mycket mer att roa sig med genom att söka där på Parascaris equorum.

Intressant att över 16 års studier och att jag är ense med de högst utbildade parasitologerna i stora delar av världen är "korkat". Jag har helt andra källor än google, jag lovar. Vad jobbar du med, kan du inte säga så jag får dumförklara det du studerat under ett arbetsliv genom några få googlingar.

Det är möjligtvis inte Mark jag diskuterar med nu? Som fick gratis träckprover men slutade när han insåg att han inte behövde avmaska egentligen...

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 621
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka