Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Bara moxidectin till sjuka hästar, vi måste spara det tills det verkligen behövs. Friska vuxna hästar avmaskar vi för att de inte ska sprida smitta, det är alltså en del av förebyggande åtgärder, att avmaska smittspridarna. När det är varmare än 12 grader kan det vara läge att göra provet. Det är viktigare att mocka än att avmaska :-)

Usch okej, får pallra mig ut och mocka, då. ;)
Tänkte mest på de som inte är vuxna, om de behövde lite extra hjälp att bli av med masken.

Bor på ganska så varm ort, vi har haft fruset i marken typ 14 dagar hittils i vintras. :p Men då är det fortfarande lite tidigt att ta trackprov nu?

När brukar de inkapslade maskarna vakna upp? Kan det vara lämpligt att köra med moxidektin då?
Mening med avmaskning är att man har lite kontrol over parasitar som kan åstadkomma svåra skada, lidenda, till o med döden. Det är hästens valbefinnenda som komma i främsta rum. I Svensk lag är det skrivet "djuren ska inte lida", nåt annant tankenda kan ses som djurplågari. Hur hästen ska behandlas avgöras av vetrenären.

Mening med avmaskning är att man har lite kontrol over parasitar som kan åstadkomma svåra skada, lidenda, till o med döden. Det är hästens valbefinnenda som komma i främsta rum. I Svensk lag är det skrivet "djuren ska inte lida", nåt annant tankenda kan ses som djurplågari. Hur hästen ska behandlas avgöras av vetrenären.
Och veterinären får inte skriva ut receptbelagd medicin (som avmaskningsmedel) utan diagnos = positivt träckprov, SYMPTOM (inte bara tyckande) eller synliga maskar. Snälla - kan du inte ge ETT exempel på en häst som faktiskt lidit och dött av parasiter i Sverige de senaste 10 åren. Kontrollen handlar om att sköta markerna och avmaska de som sprider smitta.

En häst lider inte av sin mask om den år efter år nollar på proverna vår som höst, varför då proppa i hästen gifter helt i onödan.

En häst lider inte av sin mask om den år efter år nollar på proverna vår som höst, varför då proppa i hästen gifter helt i onödan.
Det är inte ett argument tråd men ett upplysnings fakta om att hästen kan lida hemsk av parasit ängrep, vill du och andra inte acceptera det då så.

En häst som uppvisat 0 i träckprov lider inte, ta och ge dig nu.
0 säjer bara att hon blod mask läggar ingen ägg for tillfallig, hästen kan vara fult av blod mask och andra parasitar som suger näring, skada vävnad och främkalla forstoppning. Kolik berör ofta på parasits och ett kolik anfall är det värsta som finns. Att stå plattfot och säjer "så är inte fallet" är att bara bevisa sitt okunnighet och att man är inte mån om sina hästar.

0 säjer bara att hon blod mask läggar ingen ägg for tillfallig, hästen kan vara fult av blod mask och andra parasitar som suger näring, skada vävnad och främkalla forstoppning. Kolik berör ofta på parasits och ett kolik anfall är det värsta som finns. Att stå plattfot och säjer "så är inte fallet" är att bara bevisa sitt okunnighet och att man är inte mån om sina hästar.
Eller så vet jag hur jag ska ta hand om hagarna och har turen att inte ha styngflugan på markerna.

Hästen har redan fått i sig larven innan. Innan du skrapa nu till sommern plucka av ett par ägg och se vad som finns i......slå vad "ingenting". Larven måsta komma in i munnen for att kunna utveckla, for att kunna göra det måsta larven komma ur skalet och krypa in i huden for att påverka hästens "Bit Reaktion" då kan den komma in i munnen. Marklig att dessa parasit experterna har inte kom på det i Stygnflugs livs cycle.
www.equimaxhorse.com/parasites/bots
Det är därfor vinter avmaskning Nov/Dec är så viktig så att man kan komma åt dom. och då ta man hand om all dom andra mask samtidig. Ett billig forsäkring mot vad det skulla kosta med en sjuk häst.
Den styngfluga vi har i Sverige är G. intestinalis läs igen på din länk hur den fungerar. Att vänta till december är råd från tidigt 80-tal, innan ivermektinerna kom. Om hästen nu har problem av styngflugan är det jäkligt taskigt mot hästen att vänta så länge med avmaskningen.

Vad har grannen med mina hagar att göra?

Ja närmaste grann stallet som har styngflugan är ca 1 km bort granen åt andra hållet ca 500m bort har liksom jag inte styngflugan på markerna.

När styngfluga kommer till mina hagar är det den en dagen, den sorgen.
Jag sa tidigar...dom kan flyga flera km. for att lägga ägg.

Yes and you can believe pigs fly, det andra inte risken att hästen har fått i sig lärven. Du kan blå neka tills du är blå i ansiktet, det hjälpa inte hästen, i slut anden är det hästen som få lida.
Nu gör vi så här, låt folk få sköta sina hästar enligt de gällande föreskrifter som finns här i Sverige baserad på studier/forskningar så sköter du dina hästar på ditt sätt. Så sätter vi punkt för den här diskussionen, här och nu.

Boj/moderator

Inte kollat masken på 1-2 år pga nollande hästar. Tänkte kolla lilla+stor+band nu i vår. När är det tillförlitligast att ta prov?

De har gått på hela hagmarken en större del av året sedan de nollat flera prover på raken (stänger bara av tidigare sommardelen när det är för blött, har börjat gå där en del dagar i år redan) då ffa min häst mår bäst i mage o kropp av att inte ha vanlig invänjning av gräs.

Inte kollat masken på 1-2 år pga nollande hästar. Tänkte kolla lilla+stor+band nu i vår. När är det tillförlitligast att ta prov?

De har gått på hela hagmarken en större del av året sedan de nollat flera prover på raken (stänger bara av tidigare sommardelen när det är för blött, har börjat gå där en del dagar i år redan) då ffa min häst mår bäst i mage o kropp av att inte ha vanlig invänjning av gräs.
När gräset börjar ta fart är det dags.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 631
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka