http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18077096 länk till utdrag ur en Svensk studie, det finns mycket mer att roa sig med genom att söka där på Parascaris equorum.
Intressant att över 16 års studier och att jag är ense med de högst utbildade parasitologerna i stora delar av världen är "korkat". Jag har helt andra källor än google, jag lovar. Vad jobbar du med, kan du inte säga så jag får dumförklara det du studerat under ett arbetsliv genom några få googlingar.
Ett tio år studia på ett gård är inte mycket att bygga på, det krävs lite nyar studier om Ivomak´s verkan på spolmask, under ditt 16 år har du varit ut for att kola själv hur läget ligger till?
När det gäller häst parasitar man for använda lite suntfornuft och common sense och inte styr sig blind! hästar kommer in från summer bete med parasitar och måste behandlas annars få man ett sjuk häst....så enkel är det, man behöva inte en PHD i Paarasitologi för att räkna ut det.
Det kan vara dax att lagstifta avmaskning minst en gång om året av veternären och har det stämplet i passet så att man vet hästen har blivit behandlad, då slappar hästar att lida av parasite infestation. Som det är nu skulle jag aldrig köpa en svensk häst av en okänd forsäljer for risk av långvarig paraisit skada.