Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, styngflugan kläcks inte förrän det är rejält varmt. De larver som kommer ut nu ska först ner i marken och förpuppas, själva flugan är 3-5 cm lång. Flugor som vaknat till nu när det varit lite varmare lägger ägg där de är skyddade och kan bli larver och puppas, alltså inuti bajshögarna är det bäst.Vi har mockat vinterhagarna i helgen och i en hage där en nyinflyttad häst gått sedan 1/2 så var det fullt med någon typ av flugor. De syntes först när vi grävde i bajsen, det var inga ovapå. De var 8-10 mm långa och i brun/rödbrun ton. Kan det vara nykläckta styngflugor?
Tack för svar!Nej, styngflugan kläcks inte förrän det är rejält varmt. De larver som kommer ut nu ska först ner i marken och förpuppas, själva flugan är 3-5 cm lång. Flugor som vaknat till nu när det varit lite varmare lägger ägg där de är skyddade och kan bli larver och puppas, alltså inuti bajshögarna är det bäst.
Här verkar man få bra svar Jag ska kolla med min veterinär också men jag är osäker på om de verkligen har riktigt bra koll alltid. Fick hem en tunn häst i höstas. Visade spolmask och blodmask på träckprovet. Avmaskades med Banminth en gång. Fortfarande tunn men trodde det berodde på att han behöver gödas upp också så har såklart gett det lite tid. Är nu fortfarande tunn. Bajsade en spolmask nyligen så fick utskrivet Axilur och ska ge två gånger med 4 veckors mellanrum. Första dosen given, bajsar massor av 20 cm megatjocka spolmaskar och lite blodmask :/ Vad hände? Tog inte första dosen i höstas? Varför är han så pass infekterad igen.? Dåligt immunförsvar? Borde jag kolla upp någonting annat sjukdomsmisstänkt hos veterinär eller avvakta denna avmaskningens resultat?
Här verkar man få bra svar Jag ska kolla med min veterinär också men jag är osäker på om de verkligen har riktigt bra koll alltid. Fick hem en tunn häst i höstas. Visade spolmask och blodmask på träckprovet. Avmaskades med Banminth en gång. Fortfarande tunn men trodde det berodde på att han behöver gödas upp också så har såklart gett det lite tid. Är nu fortfarande tunn. Bajsade en spolmask nyligen så fick utskrivet Axilur och ska ge två gånger med 4 veckors mellanrum. Första dosen given, bajsar massor av 20 cm megatjocka spolmaskar och lite blodmask :/ Vad hände? Tog inte första dosen i höstas? Varför är han så pass infekterad igen.? Dåligt immunförsvar? Borde jag kolla upp någonting annat sjukdomsmisstänkt hos veterinär eller avvakta denna avmaskningens resultat?
Och veterinären får inte skriva ut receptbelagd medicin (som avmaskningsmedel) utan diagnos = positivt träckprov, SYMPTOM (inte bara tyckande) eller synliga maskar. Snälla - kan du inte ge ETT exempel på en häst som faktiskt lidit och dött av parasiter i Sverige de senaste 10 åren. Kontrollen handlar om att sköta markerna och avmaska de som sprider smitta.
Den milda vintern gör ju att mer smitta överlever, men om hästarna har noll så spelar det ju ingen roll. Dels sprider de då inte ut någon smitta, dels har de så bra immunitet att de inte plockar upp eventuell smitta. Veterinären borde säga att det är viktigt att MOCKA nu när det varit så milt. Att avmaska en häst med 0 kan trigga så vilande maskar vaknar upp i onödan.Jag blev galen igår när jag i stallet hör en dam som fått besked från veterinären att hon ska Avmaska för att det varit så varmt i vinter. Hennes hästar har haft Kolla masken 2 år och legat på Noll och ändå säger vet. att de ska maska! Jag sade "men du ska väl inte maska utan träckprov?"
Men hon gick ändå på vet. rekommendationer för vi har haft mildvinter detta år (södra Skåne)
Nu är jag så pass bra på statistik så jag vet att "över 30% av hästarna som har förekomst av larver från stor blodmask har mellan 0-75 EPG" inte innebär att 30% av hästarna med mellan 0-75 EPG har stor blodmask. Men ändå kan jag inte låta bli att bli fundersam eftersom min häst står i ett stall där det fanns stor blodmask för ett par år sedan, och hon liksom de flesta andra i stallet brukar nolla vilket ju inneburit att ingen odling gjorts. Någon som sitter inne på mer statistik och som kan tala om ifall jag borde se till att få odlat även om hon nollar i år igen eller om jag oroar mig i onödan?Eftersom vi sett att det kan finnas förekomst av stora blodmaskar trots 0 EPG kommer vi att ändra våra odlingsrutiner.
0 EPG betyder inte att hästen är helt fri från mask, det finns det i stort sett inga hästar som är, utan det betyder att förekomsten av blodmaskägg är så liten att inga ägg har hittats i analysen. När man gör odlingen för stor blodmask använder man en större mängd träck än vid grundanalysen och ökar därmed chansen att få med fler ägg. Stora blodmaskar brukar förekomma i mycket lägre mängd än dom små, men vid lågt EPG kan det hända att det t.o.m. är fler stora blodmasklarver i odlingen än det är små!
Statistik vi gjort senaste halvåret har visat att över 30% av hästarna som har förekomst av larver från stor blodmask har mellan 0-75 EPG! Endast 13% ligger över 1000 EPG. Då är det ändå ett stort mörkertal eftersom de allra flesta hästar som har 0 EPG har det inte gjorts någon odlingsanalys på!
Anledningen till att de som har lågt visar på stor blodmask är ju för att de inte avmaskats OCH inte heller odlats på. Det är viktigt att man gör odling på de man inte tänker avmaska. Men tänk också på att det är inte någon smitta som kommer från ingenstans. Om man provtagit och odlar alla i stallet och det är negativt så finns det ingen som helst anledning att fortsätta odla varje år.Jag läste nyligen i ett nyhetsbrev från ett analysföretag att de tänker börja odla även vid 0 EPG eftersom de hittat stor blodmask även i sådana prov.
Nu är jag så pass bra på statistik så jag vet att "över 30% av hästarna som har förekomst av larver från stor blodmask har mellan 0-75 EPG" inte innebär att 30% av hästarna med mellan 0-75 EPG har stor blodmask. Men ändå kan jag inte låta bli att bli fundersam eftersom min häst står i ett stall där det fanns stor blodmask för ett par år sedan, och hon liksom de flesta andra i stallet brukar nolla vilket ju inneburit att ingen odling gjorts. Någon som sitter inne på mer statistik och som kan tala om ifall jag borde se till att få odlat även om hon nollar i år igen eller om jag oroar mig i onödan?
Det är veterinären som avgöra hur och när djuren ska behandlas, inte non myndighet, och sen är det for hästägern att folja dess råd. Du har inte med andras hästar att göra!Jag blev galen igår när jag i stallet hör en dam som fått besked från veterinären att hon ska Avmaska för att det varit så varmt i vinter. Hennes hästar har haft Kolla masken 2 år och legat på Noll och ändå säger vet. att de ska maska! Jag sade "men du ska väl inte maska utan träckprov?"
Men hon gick ändå på vet. rekommendationer för vi har haft mildvinter detta år (södra Skåne)
Vetrenärer SKA följa myndigheternas råd.Det är veterinären som avgöra hur och när djuren ska behandlas, inte non myndighet, och sen är det for hästägern att folja dess råd. Du har inte med andras hästar att göra!
Jag skulle göra gruppodlingar så som de gått i sommarhagarna och sen individuella prover på hela gänget.Åh perfekt, masktråden är vaken igen.
Jag funderar på hur vi ska göra i år. Vi hade 1 häst med stora blodmask förra året, som såklart avmaskades. Sen hade vi ett helt gäng som avmaskades och några enstaka som inte maskades alls. Borde vi köra en träckprov + odling på hela gänget för att få smittläget klart? Dom går i lite olika hagar både vinter och sommar och hästarna blandas om lite varierat också.
/Lavinia
Råd är inte lag. Det är yrkets folk som ska utföra behandling for det är dom som stå till svars. Som hovslagar kan jag ta råd av veterinär men i slutanden är det jag som måsta göra jobbet.Vetrenärer SKA följa myndigheternas råd.