6 hästar (yngsta är 2 år, äldsta är 26) går ihop i flock både i sommarhagarna och vinterhagarna. Samtliga hästar avmaskades senast i mitten av november med Equimax. Dels pga bandmask enligt träckprov, dels pga styngfluga (sen första frost). Tyvärr gjordes ingen annan analys än bandmask eftersom vi var "lite" dumma och tänkte att vi oavsett ville avmaska mot styngfluga, och alla medel som tar den tar även blodmaskar... Hm, gjort är gjort.
Nu vill vi låta hästarna börja gå så smått i beteshagarna i början av maj men det har ju inte gått 6 månader sedan avmaskningen så någon odling av stor blodmask kan inte göras än... Ska vi bara välja individuella grundanalyser då? Och de hästar som eventuellt inte behöver avmaskas - de antar jag att vi borde ta nya prov på i maj/juni för att skicka på odling av stora blodmasken? Visar det sig då att någon har förekomst så måste vi avmaska om hela bunten (samt sanera hagen de har hunnit gå i)? Och bandmasken, bör vi kolla den nu igen? Ursäkta min okunskap, det är inte lätt när man inser att veterinären som man har rådfrågat i alla år kanske i själva verket inte är så up to date...
Jo, en sak till. Vi har alltid
väldigt mycket styngfluga på sensommaren och har därför alltid avmaskat efter första frosten på hösten. Har läst tidigare i tråden att man inte borde ha styngfluga om hästarna avmaskas på hösten men ja, det har vi i alla fall. Om man nu vill avmaska mot styngfluga och första frosten är sen så kan ju detta problem med att det inte har hunnit gå 6 månader innan vårens träckprov återupprepas varje år. Tänker jag helt fel nu eller måste inte odlingen av stor blodmask då alltid ske mitt i sommaren? Och det är väl inte så bra egentligen eller, dels om förekomst visas och hästarna redan har hunnit gå i beteshage, dels om de blir smittade på våren och detta inte syns på analysen som görs i juni? Bläh vad jag krånglar till det känns det som. Måste finnas fler som avmaskar mot styngfluga varje höst?