Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

I torsdags skickade stallägaren träck för analys och när svaret kom tillbaka hade min häst 25 EPG för blodmask. I söndags skickade jag själv i väg en analys (mest för att jag hade en över) och jag blev lite överraskad när svaret kom tillbaka idag och visade på 400 EPG. Kan det verkligen skilja så mycket på tre dagar? Det var två olika företag som gjorde analyserna.
Du är inte den första i dagarna som haft likadant. Vilket av labben är kvalitetssäkrat?

Fått svar på grundanalys nu, hur vet man om det räcker med en avmaskning eller om hästen ska avmaskas i intervaller hela säsongen? En av hästarna hade 1075 EPG i blodmask, jag antar att det inte räcker med en dos till honom? De andra hade olika EPG ända ner till 0, var går gränsen för hur många avmaskningsdoser som ska ges?

Ska självklart fråga veterinären det samma men eftersom det känns som att alla veterinärer säger väldigt olika om detta så skulle det vara skönt att veta själv också hur mycket medel jag "bör" få utskrivet.
Det beror helt på hur hagarna ser ut, hur många hästar som går där och vad de andra hästarna har för mängd mask samt hur de avmaskas. För generell fråga för att besvaras såhär.

Var går ungefär gränsen för avmaska vs inte avmaska? Har precis tagit träckprov på de fyra hästarna vi har hemma hos oss och de har 350, 400, 0, 60 EPG. De två sistnämnda slipper väl, men de andra två? De två avmaskades senast i höstas, den ena hade då 200, den andra 1050 men avmaskade båda pga mkt styngflugor. Vi har stora, skilda sommar-och vinterhagar, mockar vinterhagen delvis. Alla går i samma hagar (lösdrift vintertid, bete sommartid).
Och vilket preparat rekommenderas om de ska avmaskas? I höstas användes ett ivermektinpreparat.
De har ju rätt lite så avmaskningen blir bara för att skydda markerna. Ett ivermektinpreparat fungerar utmärkt nu också. Om ni använder Banminth/Fyrantel så tänk på att det måste ges minst 2ggr med 4v mellanrum eftersom det bara tar vuxna maskar, dessutom bör ni göra en kollaeffekten 10 dagar efter avmaskning för att se så att ni inte har resistenta maskar.

Ni som kan det här med mask och smitta. I fjol våras så konstaterades det stor blodmask bland våra hästar. Vi har inte möjlighet att låta hagen vila och har därför mockat noga under vår/sommar/höst och avmaskat med regelbundna intervaller (med ivermektin). Förra veckan rensade vi hagen på allt som blivit under vintern när mockning har varit lite svårare. I dagarna kom svaret från den senaste odlingen (taget med marginal till de sex månaderna som måste gå från senaste avmaskningen). Den visar ingen förekomst av stor blodmask. Självklart kommer vi att vara noga med att mocka hagen även i år och skicka in ny odling nästa år igen, men frågan är om man kan "andas ut" lite grann när det gäller stora blodmasken (under förutsättning att inga nya hästar tillkommer i flocken etc) redan nu, eller måste vi avvakta vad odlingen säger nästa år för att känna oss någerlunda säkra på att vi har vunnit striden?

Ni som kan det här med mask och smitta. I fjol våras så konstaterades det stor blodmask bland våra hästar. Vi har inte möjlighet att låta hagen vila och har därför mockat noga under vår/sommar/höst och avmaskat med regelbundna intervaller (med ivermektin). Förra veckan rensade vi hagen på allt som blivit under vintern när mockning har varit lite svårare. I dagarna kom svaret från den senaste odlingen (taget med marginal till de sex månaderna som måste gå från senaste avmaskningen). Den visar ingen förekomst av stor blodmask. Självklart kommer vi att vara noga med att mocka hagen även i år och skicka in ny odling nästa år igen, men frågan är om man kan "andas ut" lite grann när det gäller stora blodmasken (under förutsättning att inga nya hästar tillkommer i flocken etc) redan nu, eller måste vi avvakta vad odlingen säger nästa år för att känna oss någerlunda säkra på att vi har vunnit striden?
Jag är övertygad om att ni kan andas ut!

I höstas var min C inne på Ultuna med Akut diarré en vecka och då hade han lilla blodmasken och avmaskades med cydectin. Kollade nu i veckan och analyssvaren säger 450 med lilla blodmasken igen, så nu blir det avmaskning igen. Ska jag be om cydection eftersom jag har en häst med känslig mage eller "räcker det" med något annat? Vad skulle du rekommendera @Madick ?

I höstas var min C inne på Ultuna med Akut diarré en vecka och då hade han lilla blodmasken och avmaskades med cydectin. Kollade nu i veckan och analyssvaren säger 450 med lilla blodmasken igen, så nu blir det avmaskning igen. Ska jag be om cydection eftersom jag har en häst med känslig mage eller "räcker det" med något annat? Vad skulle du rekommendera @Madick ?
Cydectin är för sjuka hästar och bör inte överanvändas. Ett vanligt ivermektin-preparat funkar bra.

Det här med sommarhagar/vinterhagar. Jag börjar få en del gräs i sommarhagen och hade gärna släppt hästarna några timmar per dag där, men är det dumt att varva vinter och sommarhage? hade tänkt avmaska ett par dagar innan de får tillgång till sommarhagen, men sen är det väl dumt att släppa dem i vinterhagen igen? har haft en övergångshage innan om åren, men den har blivit uppkörd i vinter så där växer inte så mycket.

Det här med sommarhagar/vinterhagar. Jag börjar få en del gräs i sommarhagen och hade gärna släppt hästarna några timmar per dag där, men är det dumt att varva vinter och sommarhage? hade tänkt avmaska ett par dagar innan de får tillgång till sommarhagen, men sen är det väl dumt att släppa dem i vinterhagen igen? har haft en övergångshage innan om åren, men den har blivit uppkörd i vinter så där växer inte så mycket.
Jag skulle göra prov och avmaska nu vid behov. Kan du mocka vinterhagen?

Är så glad då jag fick svaret igår och Simba 0 som vanligt och Toppen 150 vilket är en förbättring sedan i höstas när hon kom och hade 800.

@Madick
Avmaskade mina hästar nu (equimax), hade blodmask (25-600 epg) och bandmask. När jag rotade runt i bajset för att se vad som kommit ut fanns det en stygnflugelarv. Hur är det möjligt? Trodde inte det skulle finnas nu?

@Madick
Avmaskade mina hästar nu (equimax), hade blodmask (25-600 epg) och bandmask. När jag rotade runt i bajset för att se vad som kommit ut fanns det en stygnflugelarv. Hur är det möjligt? Trodde inte det skulle finnas nu?
Det är nu de släpper taget och kommer ut för att bli puppor till sensommaren då de vaknar upp och börjar lägga ägg.

Det är därför man maska av i Nov/Dec så att dom inte kan komma ut och producera sen infektera all hästar i fler km området.
December är för sent i Sverige. Värst skada gör de i MUNNEN, dvs direkt när de smittas. Viktigast är alltså att skrapa bort äggen varje dag.

Det är därför man maska av i Nov/Dec så att dom inte kan komma ut och producera sen infektera all hästar i fler km området.
Jag har förstått när jag läst i avmaskningstrådar att du inte tycker om de svenska riktlinjerna. Jag har för avsikt att följa dem. Jag anser inte att det är hållbart att varje enskild hästägare avmaskar efter eget huvud.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 641
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka