Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Du jobba inte med hästar, du åka runt till stallar och hålla kurser.

Gå i ditt fantasi värld om du vill men så funkar inte verkligheten.
Nej och det beror ju på ren lathet, och sedan skyller man ifrån sig på rådande omständigheter. Fy fasen för den typen av hästhållning, det är förvaring och inget annat.

Du jobba inte med hästar, du åka runt till stallar och hålla kurser.

Gå i ditt fantasi värld om du vill men så funkar inte verkligheten.
Ursäkta men du vet verkligen ingenting om mig. Jag har JOBBAT MED HÄSTAR i olika verksamheter, under en stor del av mitt liv. Se upp med att dra förhastade slutsatser om folk, det gör bara att du ser dum ut.

Om det nu bevisligen finns flera tusentals hästar som får sina ben skrapade trots att de är en av många i stallet så jo, det funkar så i verkligen heten. Verkligheten är större än din bygd.

Nej och det beror ju på ren lathet, och sedan skyller man ifrån sig på rådande omständigheter. Fy fasen för den typen av hästhållning, det är förvaring och inget annat.

Man kan säja lika dan om folk som låta hästen plågas av kolik for att hästen bli inte behandlad på lång tid bara för att ett opålitlig bajs test kom tillbaka negativ.
Den hästhållning du prata om tillhört det forna militär och tävlings hästar där hästen sällen eller aldrig kom ut på summer betet.

Man kan säja lika dan om folk som låta hästen plågas av kolik for att hästen bli inte behandlad på lång tid bara för att ett opålitlig bajs test kom tillbaka negativ.
Den hästhållning du prata om tillhört det forna militär och tävlings hästar där hästen sällen eller aldrig kom ut på summer betet.
Min ena häst borde isåfall varit död i kolik för länge sedan då han är 12 år och sist han blev avmaskad var han 1 år, han har aldrig haft kolik.

@Madick , mata inte trollet :-)

Kan ni inte bara "enas" om att tycka olika? Vissa strider är inte värda att ta. Jag vet vem jag lyssnar på och jag tror inte nånsin du tjänat pengar på att informera om hur man borde göra.

/Lavinia, som uppskattar din kunskap :-)

OK, så sedan jag skaffade internet och hängde på stallet.com med just det här nicket och svarade på exakt samma sorts trådar har jag tjänat pengar på det... som sagt, kolla upp fakta innan du talar! Jag har alltid skrivit om just mask eftersom det är det jag är intresserad av, under en period även om foder men nuförtiden är det för mycket tillskott och specialfoder för att jag ska orka sätta mig in i det. Varför ska jag skriva i trådar där andra säger saker bättre?

Som hästägare har du ansvar, att hela tiden skylla ifrån sig och lägga över ansvaret på andra människor är ren lathet. Vill man ha den typen av service, ser man till att betala för att få den och inte för en förvaring av sin häst. Att hålla en häst i lösdrift och i flock, medan den samtidigt visiteras dagligen har inte varit ett problem för mig. Det är bara att betala för det, det är inte gratis att låta en unghäst växa upp under seriösa förhållanden. Och nu tycker jag du ska lägga ner din hemmasnickrade amatörtrams och börja diskutera mer seriöst i annat fall är det dags att lägga ner. Ditt synsätt är en ren katastrof, och inget man vill att andra människor tar efter.

Fast vad man än må tycka om den svenska synen på avmaskning (som för övrigt inte är exklusiv för Sverige, man rek träckprov även i t ex UK och US, även om Sverige receptbelagt avmaskningsmedel) så finns det inga egentliga alternativ. Veterinärer får inte utan träckprov eller i vissa fall symptom skriva ut maskmedel. Så det finns inget sätt att ärligt och lagligt följa dina hårresande avmaskningsrekommendationer. För det finns inte en veterinär som får skriva ut maskmedel för att avmaska på nån slags rutin/slentrian två gånger per år t ex.

Så du uppmanar endera hästägare att ljuga, eller veterinärer att begå tjänstefel.

Personligen är jag glad att Sverige är föregångare i att försöka bromsa resistensutvecklingen. För den stora faran är när vi slabbat runt så mycket i onödan att vi står där och får avliva hästar för att vi inte har något att avmaska dem med. Det händer tyvärr redan idag, föl dör för att det är för utbredd resistens hos spolmasken. Det är ingen mysig död när det är stopp i tarmarna av mask. Och vi talar föl, dvs där man inte kan skylla det på att man inte avmaskat tidigare under hästens liv etc. Utan där fölen ÄR avmaskade, men maskmedelet inte verksamt och vi alltså inte kan behandla fölen.

Som hästägare har du ansvar, att hela tiden skylla ifrån sig och lägga över ansvaret på andra människor är ren lathet. Vill man ha den typen av service, ser man till att betala för att få den och inte för en förvaring av sin häst. Att hålla en häst i lösdrift och i flock, medan den samtidigt visiteras dagligen har inte varit ett problem för mig. Det är bara att betala för det, det är inte gratis att låta en unghäst växa upp under seriösa förhållanden. Och nu tycker jag du ska lägga ner din hemmasnickrade amatörtrams och börja diskutera mer seriöst i annat fall är det dags att lägga ner. Ditt synsätt är en ren katastrof, och inget man vill att andra människor tar efter.

Så du och dina gruppies skulle betala non att skrapas larv egg på dina hästar som gå på bete for att du råka gå på semester eller bete är så långt bort att ditt mening av "daglig tillsyn" är inte mjölig?
Vet hur löjlig du låter till alla andra häsäger som skicka sina hästar iväg på summer bete?

Så du och dina gruppies skulle betala non att skrapas larv egg på dina hästar som gå på bete for att du råka gå på semester eller bete är så långt bort att ditt mening av "daglig tillsyn" är inte mjölig?
Vet hur löjlig du låter till alla andra häsäger som skicka sina hästar iväg på summer bete?

Nu har jag sluppit stygnflugan i många år men den finns i trakterna. Men ja när jag åker på semester ser jag till att någon annan sköter daglig tillsyn och gör det ordentligt. Vid behov mot betalning. Har även hjälpt andra att se efter deras hästar på bete.

Och skickar jag iväg häst på bete betalar jag ju för just daglig tillsyn. Aldrig varit problem, aldrig mött någon som inte ansett att visitering ingår i daglig tillsyn.

Jag har fö rapporterat flera av dina inlägg som är personangrepp på Madick. Det är en sak att inte tycka samma sak i en diskussion, en helt annan att gå till rena personangrepp på användare som tycker annorlunda.

Har ju stor fördel då vård av marker är ett stort intresse för mig, oavsett om det gäller bete, odling eller för vilt.

Kan tänka mig att bettesvård är jätte tråkigt om inte intresset finns för det.

Avmaskningarna är ju främst för markerna med. Jag har haft som dig, rena marker och förutom nya hästar minns jag knappt när jag avmaskade sist.

Har ju stor fördel då vård av marker är ett stort intresse för mig, oavsett om det gäller bete, odling eller för vilt.

Kan tänka mig att bettesvård är jätte tråkigt om inte intresset finns för det.
Du få har hur står interest du vill i mark miljö, men det for inte gå ut på hästens hälsa.
Du sa du har aldrig avmasket hästen???? Behandla du inte hästen for Styrkrämp" eller?

Mina gruppies hjälper till när jag är på semester, precis som jag skulle hjälpa dom eftersom vi inte skickar iväg på sommarbete. De senaste åren har min häst inte haft styngflugeägg på sina ben, möjligen kan det bero på ett preparat som jag svampar på hästen. Däremot har någon av mina stallvänner haft ägg på sina hästar, och då skrapar vi bort dom direkt när de syns. Daglig tillsyn är ett krav oavsett var du befinner dig, det är ditt ansvar som hästägare att ordna med det. När jag skickade mina unghästar på tillväxt, gick de i flock om 15-25 hästar och även här var daglig tillsyn inklusive visitering av varje enskild individ inklusive äggskrapning om det fanns ett sådant behov. Det är kanske inte gratis, nej. Men föredrar den typen av hästhållning framför förvaring under de 3-4 år som det har handlat om.

Du få har hur står interest du vill i mark miljö, men det for inte gå ut på hästens hälsa.
Du sa du har aldrig avmasket hästen???? Behandla du inte hästen for Styrkrämp" eller?
Han har blivit avmaskad när han behövde det och senast det var som 1 åring och det går inte ut över hans hälsa, problemen denna häst har haft är hovböld, mugg och lite problem efter en omkull ridning har inte fått annat än kommentarer av veterinär än att jag har hästar i gått skick, senast var igår när hans tänder kollades.

Och här sätter vi punkt för denna diskussion, stynflugeäggen är väl avhandlade nu och kräver ingen mer fördjupning i det för ögonblicket. Vi går istället vidare i tråden, inlägg av karaktär personangrepp kommer att tas bort, likaså ytterligare svammel och ältande av ingenting kommer att raderas.
Boj/Moderator

För att ansluta till topic, så just det här som kan kännas bakvänt - att man i normalfallet avmaskar hästen för att skydda marken är lätt att glömma. Tex min nyköpta med 950 EPG blodmask inte mår dåligt själv av det. Men om hon inte avmaskas smittar hon marken och blir sen återsmittad, hagkompisen blir smittad osv. Och för att bryta det måste marken vilas från hästar - jag kan inte riktigt lösa det mer än temporärt med avmaskning. Men avmaskning plus rena marker stoppar cirkeln och hästarna får inte i sig nya parasiter och behöver inte avmaskas

Men just att skydda marken och via betet förhindra så gott det går (lätt med eget stall med låg rotation, svårare i större stall med stor rotation) att hästarna får mask och därmed undvika avmaskning - det är det som skyddar de (ffa unga och eller nedsatta) hästar som får sådana maskbesvär att det blir en djurhälsofråga, eller i vissa fall att föl mister livet.

Har man eget stall och egen mark syns sambandet tydligt. Men står man tex inackorderad så är det mycket svårare att se sambandet och man ser lättare till enbart att den egna hästen måste bli av med sin mask.

Jag har tävlingshäst (EM-nivå så hyfsat avancerat skulle jag vilja säga) och flera i mitt stall tävlar. Alla hästar kommer ut på sommarbete varje år. De går ute från juni-Augusti/September. De går dessutom i stora flockar (20-25 hästar) och kan för en utomstående kanske se ut som om de bara går "vind för våg" men alla har ägare som ser till sina hästar *varje* dag eftersom stallägaren har det som krav. Dessutom är det krav på oss att ta bort eventuella ägg. VARJE dag.
Har man häst så vet man att det för med sig mycket jobb. Och alla jag känner tycker att sommaren är den roligaste tiden på året att ha häst och är därför i stallet både mer och längre dagar än under vintern. Men detta kanske är unikt för Göteborgsområdet. ;)

Vilken värld du kommer från kan man ju undra.

Vet att det finns många kunniga personer här så jag hoppas att någon kan ge mig lite råd.
Har fyra hästar som jag tagit prov på.
En hade 300 EPG samt förekomst av bandmask, en nollade, en hade 100 EPG och en annan 275 EPG.
Den med bandmaskförekomst är avmaskad med Cydectin comp och den med 275 är avmaskad med Cydectin. De andra två är inte avmaskade.
Avmaskningen gjordes på kvällen i samband med insläpp för natten och på morgonen släpptes de ut i en hage med gräs som regelbundet används som sommarbete. På eftermiddagen dagen efter avmaskningen flyttade hästen med 275 EPG till ett nytt stall med helt rena hagar.
Nu har jag fått provsvar på odlingen och den häst med 275 EPG påvisar förekomst av stora blodmasken, ingen av de andra två med EPG påvisade någon förekomst.
Vad behöver jag göra hemma nu för att de som är kvar inte ska smittas? Ska jag göra nytt prov snart igen och isåfall när? Behöver jag göra någon åtgärd i vinterhagen (den kommer betas två ggr av får nu under sommaren)?
Behöver de i nya stallet göra några åtgärder eller kan avmaskningen jag gjorde och att hon kom till nytt rent bete göra att hon kan räknas som ren?
Jag har i flera år odlat för stora blodmasken och aldrig haft förekomst innan men vinter/våren 2014/2015 var denna häst iväg på inridning och jag antar att det kanske är då hon blivit smittad och därför inte visade någon förekomst på förra årets prov. Men det innebär ju att hon kunnat sprida smittan i våra hagar under slutet av förra betesperioden.
All mark används som beteshagar sommartid och jag har ingen möjlighet att helt låta något område vila trots att arealen är rätt stor och hästantalet lågt vilket ger ett lågt betestryck.

Skulle bli jättetacksam för lite råd!

Vet att det finns många kunniga personer här så jag hoppas att någon kan ge mig lite råd.
Har fyra hästar som jag tagit prov på.
En hade 300 EPG samt förekomst av bandmask, en nollade, en hade 100 EPG och en annan 275 EPG.
Den med bandmaskförekomst är avmaskad med Cydectin comp och den med 275 är avmaskad med Cydectin. De andra två är inte avmaskade.
Avmaskningen gjordes på kvällen i samband med insläpp för natten och på morgonen släpptes de ut i en hage med gräs som regelbundet används som sommarbete. På eftermiddagen dagen efter avmaskningen flyttade hästen med 275 EPG till ett nytt stall med helt rena hagar.
Nu har jag fått provsvar på odlingen och den häst med 275 EPG påvisar förekomst av stora blodmasken, ingen av de andra två med EPG påvisade någon förekomst.
Vad behöver jag göra hemma nu för att de som är kvar inte ska smittas? Ska jag göra nytt prov snart igen och isåfall när? Behöver jag göra någon åtgärd i vinterhagen (den kommer betas två ggr av får nu under sommaren)?
Behöver de i nya stallet göra några åtgärder eller kan avmaskningen jag gjorde och att hon kom till nytt rent bete göra att hon kan räknas som ren?
Jag har i flera år odlat för stora blodmasken och aldrig haft förekomst innan men vinter/våren 2014/2015 var denna häst iväg på inridning och jag antar att det kanske är då hon blivit smittad och därför inte visade någon förekomst på förra årets prov. Men det innebär ju att hon kunnat sprida smittan i våra hagar under slutet av förra betesperioden.
All mark används som beteshagar sommartid och jag har ingen möjlighet att helt låta något område vila trots att arealen är rätt stor och hästantalet lågt vilket ger ett lågt betestryck.

Skulle bli jättetacksam för lite råd!
Stora blodmasken är borta ur hästarna nu. Vad är anledningen till att ni fick utskrivet Cydectin? Är hästarna sjuka? Det är ett medel vi ska spara på så mycket det gå då det visat sig snabbt bli resistens mot det ute i världen där det använts mycket. Det är ett mycket potent medel och blir som att ge värsta antibiotikan till en enkel öroninflammation.

Mocka hagarna där det går, slå ner rator och harva/slå ut bajshögar när det är högsommar och torrt i flera veckor.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 646
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka