Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Jag har förstått när jag läst i avmaskningstrådar att du inte tycker om de svenska riktlinjerna. Jag har för avsikt att följa dem. Jag anser inte att det är hållbart att varje enskild hästägare avmaskar efter eget huvud.

Det verka inte så hållbart som det se ut nu, hästen passera stygnfluglarv som komma att smita sig själv och andra hästar.
Jag kalla inte det for ett vettig parasit kontrol program.

Det verka inte så hållbart som det se ut nu, hästen passera stygnfluglarv som komma att smita sig själv och andra hästar.
Jag kalla inte det for ett vettig parasit kontrol program.
Nej, det är lathet av den som hade hästen förra sommaren. Skrapa bort äggen så förhindras smittan istället för att behandla ett faktum.

Sen är det ju en omöjlighet att få bort alla ägg, särskilt in man har några hästar.
Plus att man hinna inte innan hästen har fått larven i sig.
Själv misstänker jag det är bara tum skal man skrapa, lärven inuti har redan kommit ut och taget sig intill huden där den irratera hästen och få igång ett bet reaktion så att den kan komma in i munhålen och så börja sitt livscykle process.

Sen är det ju en omöjlighet att få bort alla ägg, särskilt in man har några hästar.
De flesta har faktiskt bara en eller ett par hästar, absolut ingen omöjlighet. Sen krävs det att man får in snitsen och verkligen gör det varje dag. Efter första dagens ägg, pensla hästens ben med matolja så lossar de superlätt sedan.

Plus att man hinna inte innan hästen har fått larven i sig.
Själv misstänker jag det är bara tum skal man skrapa, lärven inuti har redan kommit ut och taget sig intill huden där den irratera hästen och få igång ett bet reaktion så att den kan komma in i munhålen och så börja sitt livscykle process.
Det tar 24-48 timmar innan larven rör sig inuti ägget så det kliar och hästen slickar i sig larverna, så är det normalväder räcker det att man skrapar en gång per dag. Vid extremvärme går det aningens snabbare, men då kan man också se att de oftast flyger vissa tider och inte nattetid, så skapar man varje kväll är det inga problem med larver i munnen.

Det tar 24-48 timmar innan larven rör sig inuti ägget så det kliar och hästen slickar i sig larverna, så är det normalväder räcker det att man skrapar en gång per dag. Vid extremvärme går det aningens snabbare, men då kan man också se att de oftast flyger vissa tider och inte nattetid, så skapar man varje kväll är det inga problem med larver i munnen.
Long enough to complete the cycle!

Long enough to complete the cycle!
Hur tänker du nu? Larven börjar inte röra sig förrän minst ett dygn, innan dess kliar det inte = ingen häst som slickar på ägg med larver i. Skrapar man då bort äggen inklusive larv hinner inte hästen få i sig den. Fullbordad cykel är från ägg till levande fluga och inget annat.

Hur tänker du nu? Larven börjar inte röra sig förrän minst ett dygn, innan dess kliar det inte = ingen häst som slickar på ägg med larver i. Skrapar man då bort äggen inklusive larv hinner inte hästen få i sig den. Fullbordad cykel är från ägg till levande fluga och inget annat.
Hur månge folk har mjölighet att skrapa värje dag när hästar gå på stora bete?
Ditt miljö tänkenda av parasit bekämpning är orealistik for den allman hästhållning.

Ditt miljö tänkenda av parasit bekämpning är orealistik for den allman hästhållning.
För mig är det iallafall självklart att jag tittar till min häst varje dag. Även på betet kan den få sår som definitivt inte bör gå för länge innan de tas om hand, precis som man tar bort äggen. Jag brukar spraya pälsglans på benen och det är då superlätt att få bort äggen.

Hästen SKA ha tillsyn och visiteras varje dag. Hur kan det vara orealistiskt att man skrapar bort ägg på sin häst? Släpper man hästen vind för våg och bara kanske räknar att de finns kvar borde man nog inte ha häst.

I begreppet "god hästhållning" tolkar Sv Ridsportförbundet bl.a in att alla hästar ska ha daglig tillsyn. Det vill jag också tro att varje ansvarsfull hästägare ger sin/a häst/ar. Dvs den dagliga tillsynen och tillhörande självklara visitation är ett utmärkt tillfälle att skrapa bort eventuella ägg som tillkommit sedan föregående dags tillsyn. Förstår inte vad som skulle vara orealistiskt med det.

För mig är det iallafall självklart att jag tittar till min häst varje dag. Även på betet kan den få sår som definitivt inte bör gå för länge innan de tas om hand, precis som man tar bort äggen. Jag brukar spraya pälsglans på benen och det är då superlätt att få bort äggen.
Du hann före, tänkte skriva detsamma.
Ingen släpper väl sin häst på bete vind för våg utan tillsyn? O_o

Det finns flockar av hästar 10 - 50 eller mer overallt på stora yttar som är "vid for våg" på summer bete. Det dagliga tillsyn är att dom har vatten och ett översyn att igen har blivit skadad. Att dagligen skrapa ett sån flock????
Hästfolk...

Det finns flockar av hästar 10 - 50 eller mer overallt på stora yttar som är "vid for våg" på summer bete. Det dagliga tillsyn är att dom har vatten och ett översyn att igen har blivit skadad. Att dagligen skrapa ett sån flock????
Hästfolk...
Vilka känner du som har hästar så? Eller bara TROR du att de gör så bara för att du ser flockarna? Dessutom, de flesta här har inte häst så, utan använder sin häst på sommaren.

Vilka känner du som har hästar så? Eller bara TROR du att de gör så bara för att du ser flockarna? Dessutom, de flesta här har inte häst så, utan använder sin häst på sommaren.
Gud vad du kan så lite.
Ett 20tal ett par km. öst om mig, ingen som skrapa dom, det är därifrån stingflugar kommer och infektera mina hästar.
Nord är det 15 på en gård, inte dom heller är skrapad, ett 10tal just väst om mig.
Nog finns det gott om hästar som är inte putsad.

Gud vad du kan så lite.
Ett 20tal ett par km. öst om mig, ingen som skrapa dom, det är därifrån stingflugar kommer och infektera mina hästar.
Nord är det 15 på en gård, inte dom heller är skrapad, ett 10tal just väst om mig.
Nog finns det gott om hästar som är inte putsad.
Jag känner nog till fler gårdar än du eftersom jag har en bra bit över 100 stall (med 10-100 hästar) som jag jobbar med år efter år och tänka sig, de kan skrapa ägg! Så att du har puckon till grannar betyder inte att alla har det så.

Jag känner nog till fler gårdar än du eftersom jag har en bra bit över 100 stall (med 10-100 hästar) som jag jobbar med år efter år och tänka sig, de kan skrapa ägg! Så att du har puckon till grannar betyder inte att alla har det så.

Nu måste jag fråga - vad är definitionen på att vara pucko? Att ha fler än två hästar eller att inte skrapa eventuella flugägg dagligen?

Hästfolk...
Hur kan du ens påstå att hästen får daglig översyn med detta? Dagligen översyn innebär att varje individ visiteras, och åtgärdas efter behov. I det kan då ingå att skrapa styngflugeägg, din ursäkt är baserad på ren lathet.

Du jobba inte med hästar, du åka runt till stallar och hålla kurser.
Hur kan du ens påstå att hästen får daglig översyn med detta? Dagligen översyn innebär att varje individ visiteras, och åtgärdas efter behov. I det kan då ingå att skrapa styngflugeägg, din ursäkt är baserad på ren lathet.

Gå i ditt fantasi värld om du vill men så funkar inte verkligheten.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 641
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka