Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Ingen Herpes, ingen Mask av att lukta. Inte ovanlig att dom äter varandras bajs när dom är dålig i magen och då kan dom få i sig den andras parasitar.
Bara få i sig som passanter, dvs att äggen går rakt igenom. Äggen i bajset kan inte smitta, det krävs ett par utvecklingsstadier först.

Stygnflug kan komma från grangådar for dom har inte skött om sina hästars parasit problem, dom kan flyga flera kilometer for att lägga sina ägg.
Bandmask, sälen man få ett positive prov tillbaka. Som du fick + du och din vet måste titta lite mer nog på den hästhållning runt om kring, är det valdig många hästar, flera import hästar, dålig avmaskning program?
Är man misstanksom att man har fått in Bandmask eller har ett parasite problem i flocken är det lika bra att behandla for säkerhets skull, man vill inte riskera hästens hälsa.
Better safe than sorry.
De har ju behandlat för bandmask. Bandmasken har en mellanvärd i ett gräskvalster, smittan finns alltså på markerna och har inget att göra med hur man avmaskat tidigare. Snarare har bandmaskförekomsten ÖKAT sedan vi började avmaska mot den på 90-talet.

6 hästar (yngsta är 2 år, äldsta är 26) går ihop i flock både i sommarhagarna och vinterhagarna. Samtliga hästar avmaskades senast i mitten av november med Equimax. Dels pga bandmask enligt träckprov, dels pga styngfluga (sen första frost). Tyvärr gjordes ingen annan analys än bandmask eftersom vi var "lite" dumma och tänkte att vi oavsett ville avmaska mot styngfluga, och alla medel som tar den tar även blodmaskar... Hm, gjort är gjort.

Nu vill vi låta hästarna börja gå så smått i beteshagarna i början av maj men det har ju inte gått 6 månader sedan avmaskningen så någon odling av stor blodmask kan inte göras än... Ska vi bara välja individuella grundanalyser då? Och de hästar som eventuellt inte behöver avmaskas - de antar jag att vi borde ta nya prov på i maj/juni för att skicka på odling av stora blodmasken? Visar det sig då att någon har förekomst så måste vi avmaska om hela bunten (samt sanera hagen de har hunnit gå i)? Och bandmasken, bör vi kolla den nu igen? Ursäkta min okunskap, det är inte lätt när man inser att veterinären som man har rådfrågat i alla år kanske i själva verket inte är så up to date... :o

Jo, en sak till. Vi har alltid väldigt mycket styngfluga på sensommaren och har därför alltid avmaskat efter första frosten på hösten. Har läst tidigare i tråden att man inte borde ha styngfluga om hästarna avmaskas på hösten men ja, det har vi i alla fall. Om man nu vill avmaska mot styngfluga och första frosten är sen så kan ju detta problem med att det inte har hunnit gå 6 månader innan vårens träckprov återupprepas varje år. Tänker jag helt fel nu eller måste inte odlingen av stor blodmask då alltid ske mitt i sommaren? Och det är väl inte så bra egentligen eller, dels om förekomst visas och hästarna redan har hunnit gå i beteshage, dels om de blir smittade på våren och detta inte syns på analysen som görs i juni? Bläh vad jag krånglar till det känns det som. Måste finnas fler som avmaskar mot styngfluga varje höst?
Eftersom de är avmaskade så pass sent har de inte fått i sig någon ny smitta av stor blodmask och sommarens smitta de kanske får i sig ser ni inte förrän det gått 6 månader, dvs NU skulle de kunna få i sig smitta så om 6 månader, om ni inte avmaskar, ser ni tidigast något. Smittsamma larver finns bara där det är gräs (eller ogräs).

Styngflugan kan flyga fler kilometer så även om ni är duktiga så kan det finnas grannstall som inte avmaskat, det kommer nya och importerade hästar som inte är avmaskade, någon rider förbi på våren som släpper bajs med styngflugelarver osv.

Det som är sjuk är de svenska häst folk. Det är ni själv som har ställt till det

Gjöra upp ett plan med veterinären så att hästarna är avmaskat 2x om året.....Nov - April och då släppa du att bli så trott och förvirrad. Mer kan du inte göra for att skydda dina hästar mot parasitar.
Begrippa inte att folk ska krångla till allting!
Ja det vore nog samma sak som jag gick till min läkare och sa, kan du skriva ut antibiotika vår och höst till mig i förebyggande syfte så jag inte får halsfluss. Inte riktigt bra, eller tycker du?
Avmaskningsmedel är en medicin, de ska användas vid behov och inte i preventivt syfte. Previntiva medel är mockning av hage, träckprov, osv.

Eftersom de är avmaskade så pass sent har de inte fått i sig någon ny smitta av stor blodmask och sommarens smitta de kanske får i sig ser ni inte förrän det gått 6 månader, dvs NU skulle de kunna få i sig smitta så om 6 månader, om ni inte avmaskar, ser ni tidigast något. Smittsamma larver finns bara där det är gräs (eller ogräs).

Styngflugan kan flyga fler kilometer så även om ni är duktiga så kan det finnas grannstall som inte avmaskat, det kommer nya och importerade hästar som inte är avmaskade, någon rider förbi på våren som släpper bajs med styngflugelarver osv.

Tack för ditt svar! Så... om vi alltid har mycket styngfluga och avmaskar pga den på hösten, så kan vi aldrig ta någon odling? Hur är det om det även finns lite gräs i vinterhagarna?

Det vi bör kolla nu innan betessläpp är alltså individuella grundanalyser om jag har förstått rätt, en bandmaskanalys behövs troligtvis inte igen eller?

Tack för ditt svar! Så... om vi alltid har mycket styngfluga och avmaskar pga den på hösten, så kan vi aldrig ta någon odling? Hur är det om det även finns lite gräs i vinterhagarna?

Det vi bör kolla nu innan betessläpp är alltså individuella grundanalyser om jag har förstått rätt, en bandmaskanalys behövs troligtvis inte igen eller?
Bandmask är för tidigt, den har ett gräskvalster som mellanvärd och kan inte ha smittat hästarna under vintern. Bästa tiden att ta bandmaskprov är senhöst.

Om ni alltid avmaskar mot styngfluga så finns inget behov av odling, förrutom på nya hästar och de som av nån anledning inte avmaskas.

Ja det vore nog samma sak som jag gick till min läkare och sa, kan du skriva ut antibiotika vår och höst till mig i förebyggande syfte så jag inte får halsfluss. Inte riktigt bra, eller tycker du?
Avmaskningsmedel är en medicin, de ska användas vid behov och inte i preventivt syfte. Previntiva medel är mockning av hage, träckprov, osv.

Visst är det ni Ponny Tanter som har ställt till det! Ni sprang ner till appoteket stup i ett och undermedicinerad hästarna så att staten fick komma in och få nåt kontrol på det hela!....och som vanlig gick det snett på hästen bekostnad där dom bli inte behandlad överhuvudtaget medan andra fick känna pengar på det.
Att du och dom andra sätter hästen hälsa på spel bara bekäfta mitt intygelset att vissa ska inte har med djur att göra.

Visst är det ni Ponny Tanter som har ställt till det! Ni sprang ner till appoteket stup i ett och undermedicinerad hästarna så att staten fick komma in och få nåt kontrol på det hela!....och som vanlig gick det snett på hästen bekostnad där dom bli inte behandlad överhuvudtaget medan andra fick känna pengar på det.
Att du och dom andra sätter hästen hälsa på spel bara bekäfta mitt intygelset att vissa ska inte har med djur att göra.
Hur tänker du nu? Vi har väldigt få hästar i Sverige som mår dåligt av parasiter. Vi har långa ERP på avmaskningsmedlen fortfarande till skillnad från många andra länder. Sammanlagt har vi skött oss långt bättre än exempelvis USA och GB.

Någon som kan hjälpa mig få klarhet?

Lämnade träckprov och fick svar att hästen hade 575 EPG för blodmask (4 år, avmaskades i höstas men kommer inte ihåg medel), nu väntar jag på odling.
Hästen är tyvärr väldigt skadad för tillfället och står därför på strikt boxvila. Ska jag avmaska nu när han ändå är inne eller avvakta odlingssvaret?
Vet inte om han fortsatt är på boxvila när odlingen är klar, men tänker att om man avmaskar för att skydda markerna vore det väl perfekt nu när han ändå bara får stå inne? Eller är det dumt ändå med tanke på resistensfrågan?

Lämnade träckprov och fick svar att hästen hade 575 EPG för blodmask (4 år, avmaskades i höstas men kommer inte ihåg medel), nu väntar jag på odling.
Hästen är tyvärr väldigt skadad för tillfället och står därför på strikt boxvila. Ska jag avmaska nu när han ändå är inne eller avvakta odlingssvaret?
Vet inte om han fortsatt är på boxvila när odlingen är klar, men tänker att om man avmaskar för att skydda markerna vore det väl perfekt nu när han ändå bara får stå inne? Eller är det dumt ändå med tanke på resistensfrågan?
Det for veterinären bestämma.

Det finns ingen anledning att avmaska när han står på box om han inte är påverkad av parasiterna vilket inte borde vara fallet för då hade du nog kommenterat det tänker jag. Det kan också vara så att boxvilan/skadan kan göra att om 8 veckor kan värdet vara mycket högre eftersom immunförsvaret har annat att göra så vaknar fler maskar upp. Alltså bättre att vänta tills det finns fler maskar att ta kål på för än når du inte de som kommer att vakna upp om du hänger med.

Det finns ingen anledning att avmaska när han står på box om han inte är påverkad av parasiterna vilket inte borde vara fallet för då hade du nog kommenterat det tänker jag. Det kan också vara så att boxvilan/skadan kan göra att om 8 veckor kan värdet vara mycket högre eftersom immunförsvaret har annat att göra så vaknar fler maskar upp. Alltså bättre att vänta tills det finns fler maskar att ta kål på för än når du inte de som kommer att vakna upp om du hänger med.

Precis det här jag ville med inlägget - få lite fler synvinklar på det hela så tack :bow:

Hästen är tunn, men om det går att "skylla" på mask eller inte vet jag inte. Har kollat "allt" annat relaterat till hullet men utan effekt hittills :cool:

Men då kan en tanke vara att avvakta avmaskning just nu, fortsätta fodra upp honom och se vad som händer? De andra i stallet ska också ta träckprov såklart.

Precis det här jag ville med inlägget - få lite fler synvinklar på det hela så tack :bow:

Hästen är tunn, men om det går att "skylla" på mask eller inte vet jag inte. Har kollat "allt" annat relaterat till hullet men utan effekt hittills :cool:

Men då kan en tanke vara att avvakta avmaskning just nu, fortsätta fodra upp honom och se vad som händer? De andra i stallet ska också ta träckprov såklart.
Tunn som kommit nyligen eller "är" han sån? Vissa skadade hästar går ner i vikt för de trivs inte. Annars så reagerar jag på plötsligt viktnedgång och misstänker bandmask.

Tunn som kommit nyligen eller "är" han sån? Vissa skadade hästar går ner i vikt för de trivs inte. Annars så reagerar jag på plötsligt viktnedgång och misstänker bandmask.

Han är tunn i sig (akhal teké) men gick ner i hull efter en växtperiod och har inte kommit tillbaka riktigt igen eftersom han inte äter så mycket. Hoppas att han går upp i hull nu på boxvila :D (positivt tänkande!!!)
Men bandmask säger du, det är också odling?

Han är tunn i sig (akhal teké) men gick ner i hull efter en växtperiod och har inte kommit tillbaka riktigt igen eftersom han inte äter så mycket. Hoppas att han går upp i hull nu på boxvila :D (positivt tänkande!!!)
Men bandmask säger du, det är också odling?
Nej, en annan metod, du får svar samma dag. Odling är när man kläcker äggen för att se larverna, det tar ca 2 veckor.

Fått svar på grundanalys nu, hur vet man om det räcker med en avmaskning eller om hästen ska avmaskas i intervaller hela säsongen? En av hästarna hade 1075 EPG i blodmask, jag antar att det inte räcker med en dos till honom? De andra hade olika EPG ända ner till 0, var går gränsen för hur många avmaskningsdoser som ska ges?

Ska självklart fråga veterinären det samma men eftersom det känns som att alla veterinärer säger väldigt olika om detta så skulle det vara skönt att veta själv också hur mycket medel jag "bör" få utskrivet.

Var går ungefär gränsen för avmaska vs inte avmaska? Har precis tagit träckprov på de fyra hästarna vi har hemma hos oss och de har 350, 400, 0, 60 EPG. De två sistnämnda slipper väl, men de andra två? De två avmaskades senast i höstas, den ena hade då 200, den andra 1050 men avmaskade båda pga mkt styngflugor. Vi har stora, skilda sommar-och vinterhagar, mockar vinterhagen delvis. Alla går i samma hagar (lösdrift vintertid, bete sommartid).
Och vilket preparat rekommenderas om de ska avmaskas? I höstas användes ett ivermektinpreparat.

I torsdags skickade stallägaren träck för analys och när svaret kom tillbaka hade min häst 25 EPG för blodmask. I söndags skickade jag själv i väg en analys (mest för att jag hade en över) och jag blev lite överraskad när svaret kom tillbaka idag och visade på 400 EPG. Kan det verkligen skilja så mycket på tre dagar? Det var två olika företag som gjorde analyserna.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 636
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod