Avmaskning efter kolik?

M

Mayara

Vår ettåring har haft ett par lindrigare kolikkänningar, och vi avmaskade dagen efter på veterinärens inrådan, med Bimectin för att ta bort eventuella blodmaskar. Det jag funderar på är om detta ger någon effekt eftersom ju maskarna går i dvala på vintern? Jag kunde inte se några parasiter i avföringen dagen efter. Betyder detta att hon inte hade något, att den eventeulla parasiterna är i dvala eller att de löstes upp av medlet? Kan jag känna mig lugn över att medlet tagit eventuella blodmaskar eller skall jag köra en dos till (dubbel?) ganska snart? När brukar de vakna efter dvalan? Till våren kommer vi att ta träckprov för att se vad alla hästarna i stallet har, och då får vi väl ett kvitto på hur det gått. När är det bäst att ta träckprov? April?

Sedan rekommenderade denna veterinär att man alltid skulle avmaska hästar under ett års ålder med ivermectin-preparat, varannan månad samt med dubbel dos två gånger om året. Något sådant schema har jag aldrig hört förut i alla fall!? Jag tycker att det låter vansinnigt mycket för ett föl/ettåring! Är det då inte bättre att kolla med träckprov några gånger under året för att se vad man ska göra. Det verkar som det finns lika många råd om det här med avmaskning som det finns veterinärer! Tacksam för råd och svar! Mayara

Sv: Avmaskning efter kolik?

Det kan vara problem att komma åt lilla blodmasken under den kalla delen av året eftersom larverna då, precis som du säger, ligger i ett vilostadie i tarmväggen. Om hästen har mycket vuxna blodmaskar i tarmen kan en avmaskning dessutom komma att aktivera de vilande larverna så att en massiv invandring i tarmen sker (larva migrans). Detta kan i sin tur leda till kolik. Om man misstänker att en vinterkolik orsakats av parasiter kan det vara lämpligt att först ta ett träckprov avs parasitförekomst för att se hur pass gravt angripen hästen är. Iofs syns inte larverna i vila, men dessa orsakar å andra sidan inte så mycket besvär så länge de ligger still.

Om man måste avmaska pga mkt parasiter kan det vara bättre att välja ett preparat som t ex Cydectin som anses ha effekt även mot vilostadierna.

Ivermektinpreparaten ska aldrig ges i dubbel dos, veterinären måste ha menat pyrantel, t ex Banminth eller Fyrantel. Dessa preparat i dubbel dos har effekt mot bandmasken.

Att under första levnadsåret avmaska kontinuerligt med två månaders mellanrum ställer jag mig tveksam till. Förutom att effekten kan diskuteras måste man också tänka på resistensläget. Bättre att erbjuda fölen rena beten där inga hästar gått de senaste året/åren och följa gällande rekommendationer.

Att du inte ser parasiter i träcken behöver inte betyda någonting.

Tack för ditt svar! Jag ställer mig också fundersam till veterinärens rekommendation. Nu har vi ju redan avmaskat med Bimectin, kan det då vara idé att upprepa om säg en månad eller är det bättre att ta träckprov i april och se vad det visar och då byta preparat till Cydectin, eftersom vi kört Ivermectinpreparat i ca två år nu?

Jag skulle byta veterinär... att bara råda att avmaska utan att göra träckprov när hästen har kolik är inte så smart, det kan förvärra det hela.

Gör träckprov i april och se hur det ser ut då. Det gör varken till eller från att byta till Cydectin eftersom det tillhör samma grupp som Bimectin.

Hej! Den här veterinären är inte den vi brukar anlita (tack och lov), utan var den som hade jour då detta hände (en fredagskväll såklart...)

Då kör vi träckprov i april på alla hästarna i stallet för att se hur läget är! / Mayara

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 265
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar