M
Mayara
Vår ettåring har haft ett par lindrigare kolikkänningar, och vi avmaskade dagen efter på veterinärens inrådan, med Bimectin för att ta bort eventuella blodmaskar. Det jag funderar på är om detta ger någon effekt eftersom ju maskarna går i dvala på vintern? Jag kunde inte se några parasiter i avföringen dagen efter. Betyder detta att hon inte hade något, att den eventeulla parasiterna är i dvala eller att de löstes upp av medlet? Kan jag känna mig lugn över att medlet tagit eventuella blodmaskar eller skall jag köra en dos till (dubbel?) ganska snart? När brukar de vakna efter dvalan? Till våren kommer vi att ta träckprov för att se vad alla hästarna i stallet har, och då får vi väl ett kvitto på hur det gått. När är det bäst att ta träckprov? April?
Sedan rekommenderade denna veterinär att man alltid skulle avmaska hästar under ett års ålder med ivermectin-preparat, varannan månad samt med dubbel dos två gånger om året. Något sådant schema har jag aldrig hört förut i alla fall!? Jag tycker att det låter vansinnigt mycket för ett föl/ettåring! Är det då inte bättre att kolla med träckprov några gånger under året för att se vad man ska göra. Det verkar som det finns lika många råd om det här med avmaskning som det finns veterinärer! Tacksam för råd och svar! Mayara
Sedan rekommenderade denna veterinär att man alltid skulle avmaska hästar under ett års ålder med ivermectin-preparat, varannan månad samt med dubbel dos två gånger om året. Något sådant schema har jag aldrig hört förut i alla fall!? Jag tycker att det låter vansinnigt mycket för ett föl/ettåring! Är det då inte bättre att kolla med träckprov några gånger under året för att se vad man ska göra. Det verkar som det finns lika många råd om det här med avmaskning som det finns veterinärer! Tacksam för råd och svar! Mayara