Avmaska dräktig tik?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare sandra1979
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 3 571
S

sandra1979

Jag undrar om jag kan avmaska min tik som går in i vecka 5 på söndag?
Missade att göra detta före parning och även 3 veckor efter parningen,är det för sent att göra det nu?
Kan något hända med tiken eller valparna om jag gör det nu?

Sv: Avmaska dräktig tik?

Sägs väl vara riskfritt, men jag skulle aldrig avmaska en dräktig tik. Jag brukar avmaska tiken samtidigt som valparna får sin första avmaskning vid två veckors ålder, ibland kommer jag ihåg att avmaska redan innan parning och ibland inte :).

Sv: Avmaska dräktig tik?

Har för mig det finns nått maskmedel som kan ge fosterskador, men minns inte vilken sort eller när i dräktigheten det gällde.

Men sånt ska ju stå i bipacksedeln, så läs dem, eller vänta tills valparna är födda.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 025
Senast: Digbil
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 711
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka