Avlivningsmetoder

Sv: Avlivningsmetoder

Precis som nån föreslagit så tänkte jag också säga att råttan kanske kan sövas först och sen få sista sprutan.
En del vet. söver med sprutor (lugnande, tex.) och då använder man liten kanyl!

Min kompis gick djurvård och dom fick lära sig att avliva genom att hålla om huvudet och sen rycka snabbt i svansen, men jag vet inte om det fungerar på råttor.

Min kanin ska avlivas på det absolut snabbaste sättet imorgon, genom att bli skjuten.

Ja det är så de gör vid vetten annars också typ, söver med spruta fast i överdos och sen spruta i hjärtat. Problemet är bara det att sprutorna blir så tjocka på en liten råtta, så därför kanske nersövd med gas innan kan vara en bra idé. Vill ju inte att min skruttiga gamla pojk ska ha ont sin sista stund i livet...

pmm: Hmm, nu när du säger det tror jag att jag minns något om att man kunde göra så på råttor också. Inget jag kommer prova dock, för osäkert.
Nä vad trist :( Varför ska h*n avlivas?

Råttgift då? Ska inte det kunna fungera? Jag har själv funderat över att ge mina det eller dör de en plågsam död då?
Kan absolut ingenting om råttgift så det var bara en fundering!

Jag har för mig att råttgift fungerar så de blöder ihjäl inifrån....tror inte det är så trevligt. Men det kanske finns andra råttgifter än de jag hört om.

Som hemlig skrev har jag för mig att de blöder inifrån av det. Sen har jag ingen större lust att riskera att få med mig något in till mina andra råttor heller...
Blir vetten sen iaf. Skulle ha ringt imorse men somnade så imorrn ska jag ringa och boka tid :(

pippi27: Blir vetten. Ska boka tid för gubben min imorrn :( Han mår rätt bra nu men riskera att knölen växer så pass att den trycker på organen vill jag inte. Sen är han ju ensam nu också så det är nog det bästa för honom :(

Han hade trumsjuka för ca 1 år sen och blev jätte dålig i helgen, vet var ledig och jag klarade inte av att titta på honom, han låg iprincip på rygg och bara var helt borta :(
I måndags var han betydligt mkt piggare, hade druckigt vatten och han fick åka till vet. istället. Nu ska han gå på diet, bara hö och gå ut i sele 5min och beta varje dag och sen öka på det.

Återbesök om 1 vecka.

okej. Som sagt jag visste inte hur det artar sig men det låter inte trevligt!

rattalskare skrev:
Råttgift då? Ska inte det kunna fungera? Jag har själv funderat över att ge mina det eller dör de en plågsam död då?
Kan absolut ingenting om råttgift så det var bara en fundering!
Ja, detta är definitivt inte något att rekommendera! De förblöder inifrån med hemska magkramper! Nej, åk till veterinären eller kontakta någon som kan avliva - zooaffär eller erfaren hönsägare.

hemlig skrev:
Hönsägare??
För att bli nackade då eller....
Neej, pussad till döds såklart :rofl:

Att bli nackad ser inte trevligt ut för åskådaren men är väldigt humant för djuret eftersom det går blixtsnabbt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja visst är det skillnad mellan höna och råta men det är också stor skillnad på en tam- och en vildråtta och de metoder ni skrivit om här är avsedda för vilda djur och kan vara både smärtsamma och långdragna för det stackars djuret, som t.ex. att skjuta den eller, hemska tanke, ge råttgift!!! Brrr, så illa vill väl ingen sitt älskade keldjur?!
Att bli avlivad på "hönsvis" går fort och är väldigt humant för råttan som inte hinner känna nåt alls och det är väl den som är i fokus? Det är väl råttans väl vi vill i första hand, eller hur?

Visst är det skillnad där också, men inte lika stor. Rent kroppsmässigt är de ju väldigt lika på insidan fortfarande. Var mer så jag menar, att anatomin mellan höna och råtta är så pass olika så det kanske inte fungerar lika bra för en råtta som en höna?

Ja visst är råttan i fokus! Är ju precis det jag menar med att de är olika, det fungerar bra på höns men om det är lika snabbt och smärtfritt på råttor vet jag inte och en avlivning utan lidande är det allra viktigaste.

Vi har i alla fall tagit emot hamstrar för avlivning här och min man är den som utför det.
Jag har just frågat honom hur han gör i detalj. Han säjer att han slår dem i huvudet med en tung kort stång, som vi även använder vid bedövning av både höns och kaniner, vilket dödar dem omedelbart. De är så små att ytterligare åtgärder inte behövs. På kanin, kalkon och höns är det annorlunda p.g.a. deras storlek.

Ah den metoden ja! Ja då vet jag ju vad du menar, brukar väl ofta användas på zooaffärer/ormmatsuppfödare som ger dött osv om inte minnet sviker mig nu :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
Övr. Djur Mina GP-honor ska avlivas om jag inte hittar hem åt de snart. Men hur? Spruta hos veterinären skulle jag föredra i vanliga fall, men...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 751
Senast: gul_zebra
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 238
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar