Avlivning, hur?

Sv: Avlivning, hur?

Om jag lyckas skrapa ihop tillräckligt med pengar så kan jag förhoppningsvis köpa en. Är det bråttom att bli av med dom? För om det blir så att jag kan ta en så skulle det bli i slutet av December.. Kanske Januari t.om.

(har addat din msn..

Mjae, datumet är mest satt så jag ska hitta nån som kan ta de innan dess. Sen om de får flytta efter det gör ju inget, hellre det än att de dör liksom :p

ilsken och ohanterbar
Ilskna är de inte, bara rädda. Nova, som bet mig nu, har aldrig bitit förut utan hon handlade i ren panik när jag höll fast henne. Hon är rätt blyg av sig annars och smiter hellre undan än biter, och när jag hållit i henne tidigare har jag inte heller fått något bett utan bara rivsår.
Ninko är däremot kaxig, inte ilsken så hon attackerar och har sig, men kommer man för nära så kan hon hugga.

Avel på GPs är lite mer komplicerat än så... I princip alla GPs blir såhär när de inte hanteras dagligen från att de är små. Det är helt enkelt inte domesticerade djur och det finns rätt få i Sverige nu. Därmed inte sagt att man borde avla på dessa, för det blir ju något svårt att hantera deras ungar när man inte kan hantera de själva... Men kan de bli hanterbara innan så småningom så ser jag personligen inga problem i att avla på de. Det är inte deras temperament som är dåligt utan det är hanteringen av de som orsakar deras problem.

Och vad exakt får dig att tro det? :crazy: Jag har länge suktat efter en Gp men har inte haft råd. Varför jag vill ha en ilsken? Det är inte direkt så att jag har strävat efter att hitta nån ilsken råtta utan att jag ville ha en "normal" egentligen men eftersom zebran inte kan ha kvar dom här, antagligen för hon inte har energi, lust och tid för att få dom att bli tama. Och jag tycker om att ta hand om just djur med problem, fråga mig inte varför.. Kanske för det möjliga bra slutresultatet efter allt jobb, det tycker jag är roligt..

lite svamligt inlägg kanske..

Ja man vet ju aldrig, men att tänka positivt och att vara jävligt envis kommer man långt på :)

Senast ändrad av en moderator:

Det enda jag kan komma på är att antingen låta pappa (som är jägare) skjuta de, eller att fixa med bilavgaser så de helt enkelt somnar, hur man nu lyckas med det utan att ta några onödiga risker.

Jag har låtit skjuta flera av mina vanliga tamråttor, har aldrig varit något problem. Jägarna vet vad de gör, har skjutit dom med salongsgevär kaliber 22 och det blir ett litet, litet ingångs hål och ett lite större utgångshål.
Killarna har alltid varit snälla och lagt råttan med den "finare" sidan uppåt i en kartong åt mig.

Någon gång har de skjutit råttorna när de suttit i en pappkartong, andra gånger har de fått gå lösa på gräsmattan.
Nu vet jag inte hur snabba och rörliga dina GP-råttor är men diskutera saken med jägaren. Risken för skadskjutning är minimal på så pass nära håll iaf.

Anledningen till att jag föredrare att skjuta råttorna är att det är betyldigt mer smärtfritt än att låta en veterinär köra en spruta i magen på dom och sedan en i hjärtat. Gjorde det två gånger och sedan stod jag inte ut med att höra deras skrikande när nålen kördes i magen.

Ja skjuta blir det om de inte får hem innan. Ena damen får sitta i nuvarande buren isf och andra i en transportbur.
Att släppa ut de vore omöjligt, de skulle hinna sticka :D

ja veterinären skulle nog bli svårt, de är ju stora :p
när jag avlivade Satan, en stor och fet tamråtta så hade veterinären ett jäkla problem med henne.
han var rädd att bli biten och tog tag i nackskinnet med en tång, vilket resulterade i panikskrik från henne... :( som tur var sa min sambo ifrån och höll henne själv. tror han satte sprutan i skinkan på henne dessutom, så hon skrek säkert 10 min till... usch, jag kunde inte ens vara med, satt ensam i väntrummet och höll för öronen och tokgrinade :p
skjuta känns som det mest humana!

OM man skjuter de, hur sjutton ska man göra det på ett säkert sätt så de inte bara skadeskjuts i benet eller nåt?

22'a på nära håll i huvudet. Enklast genom att ha råttorna en och en i lagom liten kartong så att de inte kan springa runt/klättra ut.

Inte vackert men effektivt!

Men hu då, vilken vet :eek: Tack gode gud för "min" veterinär som är görduktig på att avliva råttor :bow:

hade jag vetat att han var så usel hade jag defenitivt ALDRIG gått dit, och jag tänker aldrig gå dit igen :p
jag har en urgo vet som bor i mina gamla hemtrakter, den dag jag ska ta bort nåt av mina djur så kommer jag åka dit (om djuret inte är för skadad/sjuk)

Blev tvungen att googla på GP-råtta och blev helt chockad över hur enorma de är...??

Jag skulle nästan kunna tänka mig att ta den andra råttan bara för att få se morsans min nästa gång hon kommer på besök... :D

Koldioxid har jag hört användas, eter tror jag inte ens de använder längre...? Inte som standard iaf.

Används på slakteri för att söva grisar innan de avblodas.
Kanske går att göra en egen butina som det heter där grisarna sänks ner.

Annars skjuta dem, 1 och 1, på nära håll av en som kan skjuta! Kanske någon som jagar mycke hare?

Liknande trådar

Övr. Djur Rex har fått en stor knöl inne i magen som inte går att göra något åt (går inte att operera pga att han aldrig skulle klara narkosen och...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 540
Senast: gul_zebra
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 998
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama