Avlivning, hur?

Sv: Avlivning, hur?

En plastpåse knyt ihop och en rejälsving i ett betonggolv omedelbar död...

DET är en väldigt osäker metod på ett så stort djur. :mad:
(Skillnad är om man kan hålla djuret i bakbenen så man vet att slaget träffar huvudet, men det är ändå inte att rekommendra)

Ja det går hur fint som helst om man är VÄLDIGT säker, tvekar man en sekund så är risken stor att djuret bara skadas.

Den metoden rekomenderas inte!!

Vad ska man tveka över???

bara o klappa på en rejäl sving o direkt efter en till så är det garnterat klart!!!

Vad ska man tveka över???

bara o klappa på en rejäl sving o direkt efter en till så är det garnterat klart!!!

En till??
Om man ska göra så så ska väl djuret för sjutton dö direkt på första slaget. Man ska inte behöva göra ett till!

Kanske fungerar bra på ett litet djur, men är det tillåtet? Och vet du hur stora GP-råttor blir?

Du är medveten om att en GP- råtta är i storlek av en mindre hund?

Ditt förslag fungerar på möss, kanske även vanliga råttor men det skulle inte jag våga mig på.

vet inte om det här kan vara något, men minkar avlivas med koldioxid, och dom flesta brukar avliva i oktober-november. så har du någon minkfarm i närheten och dom inte är färdiga med avlivningen och ställt undan "gaslådorna" än så kanske det kan vara något?

En till??
Om man ska göra så så ska väl djuret för sjutton dö direkt på första slaget. Man ska inte behöva göra ett till!

Kanske fungerar bra på ett litet djur, men är det tillåtet? Och vet du hur stora GP-råttor blir?

Ja jag vet exakt hur stora dom är.

andra slaget var för o vara helt säker. Jag vet inte hur många tusen råttor jag avlivat under åren när jag födde upp råttor även kanin. Inte en enda har överlevt en rejäl smäll i baken då lär inte dessa göra det heller...

jag kan säga att dränkning är en ganska human metod ändå, djuren håller inte andan eftersom att de inte är vana vid att simma under ytan och de drar in vatten i lungorna direkt.. de förlorar medvetandet fort och man kan låta dem ligga kvar i vattnet en halvtimme för att vara säker..

transportburen kanske går ner i en regnvattentunna? lägg sen en sten ovanpå så inte buren flyter upp direkt..

fördelen är ju att det inte blir blodigt och messy som det blir av vapen.. gasning med bilavgaser känns osäkert då man inte kan veta 100% när det räcker eller om du måste stå och brumma bilen på tomgång en halvtimme.. och sedan kanske måst skjuta ändå för att vara 100%..

men jag håller tummarna för att du hittar hem till dem, det är aldrig kul att behöva ta bort djur..

Ett jätte problem med det är ju dock att dem inte är hanterbara.. Zeb kan inte lyfta in dem i en påse även om hon skulle vilja...

pmm: Ja pappa ska få skjuta de om vi inte hittar hem. Blir isf till att sitta i transportbur för den ena och kaninbur för den andra och trycka av på nära håll.
Nu litar jag visserligen på pappa men jag kommer ändå vara med och se så det verkligen går till på ett bra sätt också och försöka lugna ner de med godis eller så.

PIRU: Aldrig i livet, inte under några omständigheter. Det spelar ingen roll hur många tamråttor och kaniner du avlivat med den metoden, det är ändå inte ens i närheten av samma sak som en GP-råtta. Bara det faktum att du själv skriver att man ska svinga den i golvet två gånger för säkerhets skull visar dessutom att det inte är helt säkert. Avlivas de här så ska det ske omgående på ett så säkert sätt att en extra omgång vore onödig.

BeastieBabe: Fast att de tuppar av fort gör ju inte så de tuppar av direkt, utan det är ju ändå ett sjujäkla stressmoment innan de hinner tuppa av... Det vill jag verkligen inte utsätta de för :crazy:
Att det blir blodigt vid skjutning gör mig ingenting, det är sånt man får tåla. Annorlunda hade det varit om jag faktiskt tyckt om de, då hade jag tvekat en hel del när det gäller att skjuta, men det gör jag inte så det är lugnt :angel:

Modig_Korn: Kan kan jag väl, men det lär väl resultera i att jag får knapra ännu mer penicillin och gå runt med ännu värre händer...
Håhåjaja, jag ser veeerkligen fram emot när Nova ska flyttas till transportbur, inte. Det måste hon varesig jag hittar hem till henne eller hon ska skjutas, hennes bur är för stor för att transporteras med henne i :crazy:

Håhåjaja, jag ser veeerkligen fram emot när Nova ska flyttas till transportbur, inte. Det måste hon varesig jag hittar hem till henne eller hon ska skjutas, hennes bur är för stor för att transporteras med henne i :crazy:

Kan du inte låna en trådbur (för katter), dra ett snöre från toppen av luckan till toppen av buren, lägga in nåt gott, sätta dig en bit ifrån och rycka upp luckan när/om hon hoppar in?

Så slipper du bli biten menar jag och rådisen stressad.

Fast för att lyckas med det måste jag ändå få ut henne från buren, för en sån bur får inte plats i hennes :p Däremot ska jag försöka om jag kan få in en transportbur under gallret utan att hon smiter och se om jag kanske kan få in henne i den utan att ta tag i henne, som jag gjorde med Ninko när de särades. Lär knappast lyckas men det skadar inte att testa :p

Liknande trådar

Övr. Djur Rex har fått en stor knöl inne i magen som inte går att göra något åt (går inte att operera pga att han aldrig skulle klara narkosen och...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 540
Senast: gul_zebra
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 998
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm