Avlivningsmetoder

gul_zebra

Trådstartare
Rex har fått en stor knöl inne i magen som inte går att göra något åt (går inte att operera pga att han aldrig skulle klara narkosen och vill inte utsätta honom för det heller när han ändå är gammal och inte har så långt kvar att leva). Han kommer därför avlivas om det dyker upp problem med den :(

Tänkte dock på det här med avlivningsmetoder. Den bästa jag känner till är överdos av sömnmedel i nacken och sedan när han är död en spruta i hjärtat för säkerhets skull. Dock lär ju sprutorna göra jävligt ont med tanke på råttornas storlek, så jag tänkte höra mig för med andra metoder om det finns, vill att han ska få dö så humant det bara går (och nej, jag tänker INTE skjuta eller köra en hammare i huvudet på honom som pappa föreslog eller knäcka nacken som syrran föreslog!).
Känner ni till någon bra metod där risken för att något går fel är väääldigt liten och där han inte behöver lida innan? Alltså antingen där han bara somnar utan att märka något eller något som är snabbt och smärtfritt. Och som sagt, med väldigt liten risk för att något går fel för lida i slutet ska han INTE.

Sv: Avlivningsmetoder

jag vet inte om detta är ett alternativ att välja.
Men skulle man inte kunna söva honom genom munnen
alltså att han får en mask med narkos (eller vad de nu är)
och sen sprutor för då känner han ju inte dom.

Jag tror nog du kan få lugnande till honom, typ en mask som någon sa. Sedan känner nog inte råttan speciellt mycket. Men det dära med spruta i hjärtat, jag trodde dom gått i från detta ?!. Varför tror du sprutorna ska göra ont ?? Förut vet jag (på hund) att dom gjorde så, men nuförtiden så lyssnar dom bara med stetoskop....Vid akutavlivningar hemma brukar man ta en lufttät burk och lägga i en bommullstuss väl indränkt med kloroform, sedan i med råttan. Dom somnar rätt fort, sedan får man vänta en stund till innan de är död. Låter hemskt, men egentligen somnar dom ju bara.

Kloroform, är inget man får ha hemma eller? Hade varit ett smidigt sätt döda kaninungar på för ibland föds det ungar med dubbel dvärggen som är hälften så små och missbildade har man tur kan de leva mer än 3dagar men får sällan i sig nog mjölk och lider tills de dör :crazy:

Ärligt talat har jag ingen aning...men eftersom jag läste detta om kloroform på en råttsida där det var en frågespalt så blev svaret: seriösa uppfödare brukar ha kloroform hemma i fall där det behövs akutavlivning. Så om råttuppfödare kan få tag i det så borde det ju finnas någonstans ?! Apoteket ?!!!.....Jag har ingen aning. Fast det räknas som lösningsmedel efter vad jag sett/läst. Kanske på en färghandel ?!

inte för att vara sån, men jag har knäckt nacken på en råtta. Den var visselrigen redan havldöd, men något mindre smärtsamt finns ju knappt. Jag snabbt och lätt med ett slag mot nacken. Det är nog betydligt mindre jobbigt för råttan än att traqnsporteras iväg till ny miljö för avlivning..

Jag säger antingen att någon kunnig knäcker nacken (kanske känner du ngn ormägare) eller att du ber nån med licens skjuta honom.
Båda altenativen går väldigt snabbt och är humana.

Men ni som svarat: knäck nacken...varför förespråkar ni detta bara för det råkar vara en råtta ? Varför kan man inte åka till veterinären ? Måste väl vara mest humanast...Nu känner jag bara 1 person i mitt liv som ägt en råtta, han, för det var en han, åkte till veterinären sedan fick råttan sitta i hans famn tills den dog. Och detta tyckte denna kille var jättefint slut för hans gamle råtta..lugnt och värdigt. Och råttan var alls inte stressad eller annat pga miljön, husse var ju där...

Ok. Ska höra med vetten om det efter helgen iaf, är ju bra om man är förberedd istället för att försöka stressa runt med sånt sen när (om) det är dags.

Tror man behöver tillstånd för kloroform? Vet att en uppfödare använder kloroform och det får hon tag i genom sitt företag just för att det krävs tillstånd. Men risken finns att jag blandar ihop det också.

Menar för att de blir så stora jämfört med en liten råtta. Som om vi skulle köra in en stång från en vägskylt på människor typ.

Nej hjärta kör man fortfarande med. En del okunniga vettar går direkt på hjärtat vilket är helt fel och gör enormt ont på råttan, men mer kunniga kör på överdos av sömnmedel i nacken och sedan för att vara säker på att råttan är död så tar man i hjärtat när de tuppat av, så det brukar de inte känna något av.

Vad är det för frågespalt du läst på?

Ziemona: Med knäcka nacken var jag lite luddig, syrran menade som på en fisk. Skulle inte klara av att knäcka nacken själv och känner ingen som kan det heller.
Transporteras till vetten är jag helt säker på att han inte skulle tycka är jobbigt. Han är väldigt miljötränad min lilla plutt, helt säker i alla möjliga miljöer jag har provat, var nyss upp till affären med honom och han rörde inte en fena trots alla smällare :love:

Ainon: En ormägare känner jag bara, men han är ständigt full (alkoholist tyvärr... :() och därför ingen jag tänker lita på.
Jägare med licens känner jag däremot (pappa bla) men det går väl inte att skjuta en råtta med gevär precis? :crazy: Han lär ju vara minst på gevärets avstånd och att låta någon hålla i honom vore nog ingen vidare bra idé...

Känner en råttuppfödare vars pojkvän har avlivat råttor med gevär några ggr när det varit akut. Hon har inte varit med själv, men han har gjort det ordentligt och råttan har inte märkt nåt. Han har satt den på backen med nåt gott att tugga på å sen bara skjutit. Den lider inte iaf.. Kloroform fanns att köpa receptfritt på apoteket förut, men nu är det bara läkare å veterinärer som får köpa. Jag har använt det till mina råttor, de somnade på några sekunder.

Ah ok. Tror dessvärre inte att han lär sitta still på backen (enda gången han sitter still där är om han gömmer sig vid mina fötter, annars ska han bara upptäcka en massa nytt hela tiden...) så det blir lite för stor risk för att skjuta fel :crazy: Synd att kloroform inte går att få tag på längre, det vore ju smidigt inte bara nu utan även om något skulle bli akut senare också.

Ang gevär...jag tror smådjur brukar läggas i en säck, sedan skjutas med hagel..Du vet, hagel sprids vitt omkring sig...så döden är antagligen omedelbar...Fast JAG skulle gått till vet...sån är jag...

Ok. Lägga honom i en säck tänker jag iaf inte göra... Risken att man skjuter fel är alldeles för stor...

Ush, det här var ju ingen rolig läsning så här på söndagsmorgon :cry:
Ring och kolla med vetten om avlivningsmetoder. Finns möjlighet till mask vore det kanonbra.
Annars kan du försiktigt fråga vetten om du kan köpa en liten hutt klorofom för ändamålet. Vissa vettar kan göra så (får inte enligt papperslagen), du får köpa en liten hutt som räcker just till din lille.
Det går fort och är helt smärtfritt för honom.

jag har också åkt till vet. för avlivning, och det var hemskt, för de träffade inte rätt och var tvungna att sticka tre gånger, vilket inte var särskilt smärtfritt..

som en fisk!!! skär man inte av huvudet då eller nåt?? Blä! det är ju skithemskt.

Jag kan säga att nål kan göra JÄTTEONT på små djur. Hade ett marsvin som akut avlivades och hon skrek som bara den av nålen! :cry:

Försök för all del att få Rex sövd innan de sprutar. Annars så finns det nog risk för att han lider!! :(

Nej vi har aldrig skurit av huvudet utan alltid (nåja, "vi" blir nog på den tiden innan jag blev veg, nu är det de) hållt i kroppen med ena handen, med andra handen tar man tag med ett finger i munnen och drar bakåt så nacken knäcks. Garanterat stendöd men får man en fisk som skiter så blir det lidande må jag lova... De är för äckliga att knäcka nacken på :crazy:
Sen har förstås syrran använt varianten "låta ligga och kvävas och bli matad med snö" när vi var små också. :crazy:

Zenith: Precis det jag menar ja. Liksom, tom jag får ju skitont av en sån liten skitnål (jag är visserligen nålrädd och känner efter en hel del, men ändå liksom...) så vad ska inte en liten råtta få då där nålen är mycket större om man jämför med råttans storlek :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
Övr. Djur Mina GP-honor ska avlivas om jag inte hittar hem åt de snart. Men hur? Spruta hos veterinären skulle jag föredra i vanliga fall, men...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 751
Senast: gul_zebra
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 238
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar