Avlivning hemma - hur går det till? *hjälp*

Mattsson

Trådstartare
Måste tyvärr inse att min häst inte verkar bli bättre från spatten och jag är tvungen att ta bort henne. Har förstått att lantbrukartjänst kommer hem och kan ta hand om både avlivning och destruktion, men funderar lite över hur det går till. Orkar inte ringa och fråga (kan inte hålla tårarna tillbaka ännu), så jag hoppas ni kan hjälpa mig att beskriva. Måste jag hålla hästen när de använder bultpistolen? Önskar att jag var stark nog, men tror inte att jag klarar det. Min häst är så otroligt känslig för min sinnesstämning, så hon kommer bara bli jätteorolig om jag ska vara med.

Har för mig att jag sett att de kan avbloda i containern. Stämmer det?

Snälla hjälp mig med hur de gjort hos er, så att jag vet vad jag har att förvänta mig och om jag måste få nån som hjälper mig att hålla henne osv...

Sv: Avlivning hemma - hur går det till? *hjälp*

Här är de oerhört proffsiga. Jag frågar redan när jag ringer om de kan hålla hästen. Om den är lugn och lydig brukar det gå bra, annars får man be någon annan hålla.

När de kommer gör de upp betalning och det pappersmässiga först. Sedan går man ut med hästen och lämnar över. När man gått in i stallet sker det. Snabbt och smärtfritt för hästen. Den lyfts upp och avblodas och läggs i conteinern. (Jag har inte sett när det gjorts själv).

vi har tagit bort tre hästar på detta sätt, och alla tre gångerna har gått alldeles utmärkt. Inga problem. Det går fort, 20-25 min från det de rullar in, tils det är klart.

Sist blev det bara någon blodsdroppe, det var allt.

De som jobbar med detta är vana vid att hästägare är ledsna och gråter, så det ska man inte känna sig dum för. Det ÄR jättejobbigt att måsta ta bort en kompishäst. Jag har knappt kunnat prata med gubben som gör det någon av gångerna. Men de är, som sagt, trevliga och framförallt proffsiga.

Lycka till!

Norrland

Här i Skåne var de också oerhört bra att ha att göra med. Empatiska och lugna. Du kan antingen anlita vet som kan bulta eller spruta, vilket du själv väljer. Bultar du vill de att du eller någon som känner hästen håller. Möjligt att de kan ställa upp på att hålla men det var inget de erbjöd mig. Tjejen som höll min häst i juni sa att hon hade trott att det var otäckt vilket det inte alls var. Det gick oerhört fort.

Vårt var så akut att det var vet som sköt. Lantbrukstjänst hämtade upp dagen därpå. Om du väljer vet ta reda på vilka dagar de kör i ditt område så att du får en snabb hämtning. Vi fick vänta nästan ett dygn så när jag kom dagen därpå låg hästen kvar i hagen. Det var inte så kul men jag överlevde.

Beklagar att det gått som det gått trots försök. Hoppas på att det går så smärtfritt som möjligt.

kolla innan om den som kommer tycker det ok att hålla, annars kan det vara bra att be ngn annan gör det som känns bra för dig, för det låter inte på dig som om du bör göra det själv.
Jag hjälpte en i stallet att hålla hennes, det kändes bra för mig att hon inte hölls av ngn okänd in i det sista. Det gickfort och bra, men kan naturligtvis vara mkt obehagligt om du är känslig, att tex ta av grimman då den ligger ner. Denna häst avblodades på plats, och jag städade undan så ägaren slapp, men det var inte alls mkt. Då jag inte är så okänslig har jag erbjudit mig att hjälpa till igen.

Du ringer närmaste Lantbrukstjänst och talar om ditt ärende och dom talar om när dom skulle kunna komma.
Dom vill ha betalt kontant när dom kommer, så ta reda på hur mycket det kommer att kosta och se till att komma ihåg att ta ut pengarna :(

Nej du måste inte hålla i hästen men någon måste det, om du inte klarar av det själv (och jag gjorde det inte heller så du är inte ensam om den känslan), kanske du har en snäll kompis som hästen känner, som kan stå i stället för dig?

När jag tog bort min häst i fjol var Lantbrukstjänst otroligt sympatiska, jag grinade t o m i telefon och det gjorde inget, dom förstår att det är lite speciellt med en häst. Jag gjorde upp en viss dag med dom och sen ringde jag den morgonen och fick en närmare tid. Sen ringde killen från kontoret och talade om att föraren var nu på väg till mig så att jag visste exakt.

Dom avblöder direkt på marken, sen när hästen är död hissas den in i containern. Välj ut ett lämpligt ställe på gården, vi valde ett ställe där ingen går men som ändå var stort och öppet nog för bilen att backa in på.

Jag hade som sagt en kompis som stod med hästen åt mig, och hon och min stallägare sprang efteråt med alla papper till mig så jag behövde inte se min häst ligga där i en blodpöl. Det är bra om du kan ha någon där som stöttar och tar hand om det praktiska.

Jag känner verkligen med dig, det är så vansinnigt svårt. :(:(:cry:Du har några svåra dagar framför dig men jag lovar att det är nu det är som värst, det kommer att kännas lite bättre efteråt.

*tusen styrkekramar*

Lantbrukstjänst i Skåne tar helst kort. Är oroliga över kontanter.

Tror det är samma som kör i Halland som hos oss. Då kostar det 3500 utan bultning och 4000 med. Tråkig info men kan vara bra att veta.:cry:

Rättar mig själv. Varberg har eget kontor.

Jag var inte med när min häst togs bort, min tränare höll i honom i stället.

Det gick väldigt snabbt och smidigt, dom var inte precis på gården utan på en vall i närheten. Bilen körde dit och allting ordnades på plats.

Det var snabbt och smärtfritt, så fort vi hade fått klartecken från försäkringsbolaget var det bara boka tid.

Jag hjälpte en kompis för några veckor sen att ta bort hennes häst. Hon ville inte vara med så jag sa att jag tar det. Hästen stod och åt och vips så var han borta. Han slog omkull med mat i munnen. Grimman togs av och avblodningen började. Efter några minuter var det klart och hästen vinschades in i lastbilen (djurambulansen) Och dom åkte. Fakturan skickades till min kompis och den betalades 5500kr. Allt gick bra och utan krångel. Några veckor innan det (precis innan midsommar)så avlivade jag ett föl, fast med spruta på klinik. Året innan det samma sak och året innan det, gammelponnyn hemma med bult. Alla gångerna har det gått bra och smidigt.

TACK TILL ALLA FÖR ERA SVAR!

Då har jag lite mer koll på hur det går till. Ska prata med stallägarna där hästen står om det praktiska och fundera på någon som kan hålla åt mig (om inte Geol gör det).

En fråga till jag kom på, ska man ta av skorna på hästen eller kan de sitta på?

Skorna behöver inte tas av....

Den enda gång jag har varit med om att bulta en häst så gick det så otroligt bra så det är det enda avlivningssätt jag kommer använda mig av i framtiden om det händer nått...

Det var en ensam karl som kom med en lastbil o container med lyftkran. Han var hur mjuk o fin som helst mot hästen. Pållen ifråga var hyperkänslig för nytt folk så vi var jätteoroliga men mannen gick fram o viskade t hästen, satte fram handen o stod så jättelänge. Tillsist fick hästen förtroende o lät mannen klappa honom.
Vi tog med bästa hästkompisen och hästen i fråga ut på en gräsplätt dit lastbilen oxå kunde köra. Jag höll hästkompisen o ägaren höll sin häst.
Slaktaren klappade hästen i pannan flera gånger och satte upp bultpistolen flera flera gånger tills han var säker på att hästen skulle stå stilla o inte rycka.
Så sade han bara "Nästa gång skjuter jag"
Poff. Ett dovt tyst ljud och hästen var borta :(
Den stora vita hästen sjönk sakta ihop på marken och lade sig på sidan. Ett snitt skars i hands hals o blodet forsade ur men det var inte alls obehagligt.
Jag ville dock inte se på när lyftkranen tog tag i hästkroppen o lyfte över den till containern.

Men det var ett perfekt slut!

Jag höll i min själv, tycker att det kändes bäst, men bestämde mig från början att jag INTE ville titta på henne när hon dött bad därför killen som kom att ta av henne efter, och det gjorde han.
De sa specifikt till mig att de ville att nån som kände hästen skulle hålla den, de har fullt upp med sitt och vill säkert inte hålla i.
I alla fall så gjorde vi, som andra också sagt, klart allt med papper och pengar innan.
När vi sedan gick in till hästen pratade killen både med mig och henne, bekantade sig lite.
Sen gick vi ut. De va väldigt snälla när jag ringde och bokade tid och så, förklarade vad de tyckte att jag skulle tänka på, dels välja en plats där hästen kände sig trygg men det måste vara en plats som bilen kan backa upp till.
Och välj en plats där du kanske inte går varje dag, för även om de avblodade i containern så blev det en hel del blod tycker jag, det var gräsmatta där vi gjorde det och vi fick hälla på ny jord för att det inte skulle synas i gräset och det luktade länge efteråt tycker jag. Så var beredd på att det KAN bli mycket blod.

I alla fall, när vi gick ur stallet lät han mig krama henne och säga hejdå, stod och kliade henne på halsen när han frågade om jag var beredd och var klar.
Sa ja, och då tog det inte många sek, hann inte ens reagera förens hon bara försvann från min hand, gick fort som bara den, det var bara klart liksom.
Jag släppte grimskaftet och gick till bilen och åkte hem.

Hon hann inte reagera öht, han stod och kliade henne i pannan och täckte för hennes öga när han höjde handen med "pistolen" så hon såg den aldrig.
Kommer att använda dem nästa gång jag ska avliva en häst också, underbara personer, proffsigt och det går smärtfritt.

Fast de frågade mig om skorna, om hon hade några. Det hade hon i o f inte så jag vet inte om de ville ha dem av eller inte, kanske bara var för information eller nått.

Läste att någon skrev att det gick att få spruta också, är det alltid så? Det verkar som att de helst inte gör det hemma? Varför är det så?

Då måste det väl vara veterinär på plats och göra det antar jag.
Pistolen går snabbt och enkelt så varför krångla ut en veterinär?

Jag tror att det är som en annan tjej sa till mig för hästägarens skull. Nu har ju jag i och för sig läst att det KAN gå snett med spruta så jag väljer absolut bult. Men andra hästen i vårt stall avlivades med spruta hemma och det gick bra.

Man ska tänka på när det gäller lantbrukstjänst att de gör detta mest varje dag. De är nog ännu mer träffsäkra med bulten än vad en vet är. I och för sig bara en egen reflektion.

Jo, det visste jag. Men när en kompis skulle avliva sin så fick de höra av veterinären, som de känner privat, att de vanligtvis inte avlivar med spruta hemma, men att hon kunde göra ett undantag för deras skull.

Precis som Ylva86 sa så är det ju för ägarens skull. Det känns ju ändå lite otäckt. Det är ju en svår sak som det är och även om jag är mycket väl insatt i slakt, har varit med måååånga gånger när de bultat får och kor och grisar. Så jag vet att det är smärtfritt och bra, men det blir ju lite mer brutalt när det är blod och så inblandat, än när hästen får en spruta och somnar.
Om ägaren vill vara med så är det ju jobbigt nog att se hästen dö, men att det sker på ett sätt som ser mer brutalt ut (även om det inte är det) så tror jag att de flesta tycker att det blir värre.

fast det där tycker jag är konstigt. Det är bättre att se hur djuret kämpar emot ett sömnmedel, det är klart att de blir borta fort av spruta, men det bara drar ju ut på det.
En bekant avlivade ett djur nu för nån månad sedan och det hade varit ett akutsjukdomsfall och när de satt på kliniken så sa de till vet att "NU gör vi det här" och då, med spruta tog det bara några sek typ, förra djuret de avlivade fick djuret först lugnande, så fick de sitta länge med det när det låg där helt bortkollrat, för att efter säkert 20 min få sista sprutorna. De sa att det snabba kändes mycket bättre.

Hästägaren behöver ju inte se så mycket blod runt hästen om man går iväg, förstår ju att man inte vill se blodet överallt, men är det itne så med spruta också att de måste avblodas eller behöver de inte det då?

Tror inte det behövs vid spruta. Var inte med så jag är inte säker men jag hörde aldrig talas om någon avblodning i vårt fall. Skillnaden är ju att med spruta är hästen HJÄRTdöd medan den med bult bara är HJÄRNdöd (liksom bedövad). Det är först vid avblodningen som hjärtat stannar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 215
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 034
Senast: Blyger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 755
Senast: valpköpare
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 990
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31