Sv: Avlivning hemma - hur går det till? *hjälp*
Nej, den kan inte börja leva igen. Hjärnan styr ju kroppens funktioner, det är den som får oss att äta, andas och hjärtat att slå.
Det som händer med en hjärndöd är att det finns kvar reflexer som tex kan få djuret att röra lite på sig, andas osv.
Tex en höna kan ju fortsätta springa/sprattla en stund efter att hon halshuggits.
Men det varar ju inte särskilt länge utan ganska snart så avtar reflexerna och kroppen får inga signaler att röra sig, därmed slutan även hjärtat att slå och lungorna att andas.
Någon kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, men det är så jag har uppfattat det hela och vad jag minns från jag var liten och följde med pappa på slakt.
Däremot kan man ju vara hjärtdöd och börja leva igen, ofta pga av HLR eller elchock. 20 min har jag för mig att man klarar sig utan skador på hjärnan. Om hjärtat inte slår kommer ju inget syre till hjärnan, och andas man inte finns det inget syre att transportera. Får inte hjärnan (precis som resten av kroppen) syre så dör den. Och man dör helt enkelt. Men som sagt, man kan överleva hjärtdöd, det finns det många som har gjort.