Avlivning hemma - hur går det till? *hjälp*

Sv: Avlivning hemma - hur går det till? *hjälp*

Jag har bara varit med om att dom kommer med en container en gång. Annars har de kommit med en liten lastbil eller en volvo med släp (övertäckt). Är det vanligt att dom kommer med container?:confused:

Ja, det gjorde de till mig i alla fall.

Ang skor så min häst hade sina på, likaså den förra vi tog bort.

Min häst hade skorna på vid avlivningen men lantbrukstjänst hade dragit dem vid hämtningen så de låg vid hans täcke i en prydlig hög.

Ja visst är det fruktansvärt :( Men det är också en tröst att man tar reda på så mkt som möjligt, och man kan vara säker på att ens vän lämnar jordelivet på bästa tänkbara sätt!

Nu är det gjort :cry: Efter samrådan med stallägarna som oxå skulle hjälpa mig att hålla hästis, så tog vi ut en vet. som gav henne spruta istället för bult. Allt gick väldigt lugnt och fint och jag tror aldrig hon hann bli orolig. Enligt stallägaren så ramlade hon omkull direkt efter att hon fick sprutan och det lät som om hon snarkade. Det blev precis i ingången till sommarhagen så att bilen lätt kom åt efteråt. Jag var inte med utan lämnade henne när hon var fullt upptagen med att snaska i sig äpplen och banan (favvogodiset). Tror knappt att jag har förstått det ännu. Känns bara tomt, men hon har det bra nu och slipper ha ont i sina ben.

Förstår inte riktigt dethär med hjärt- och hjärndöd. Om man bultar hästen så dör den väl ändå?! :crazy: Eller kan den börjar leva igen? Hu..

Nej, den kan inte börja leva igen. Hjärnan styr ju kroppens funktioner, det är den som får oss att äta, andas och hjärtat att slå.
Det som händer med en hjärndöd är att det finns kvar reflexer som tex kan få djuret att röra lite på sig, andas osv.
Tex en höna kan ju fortsätta springa/sprattla en stund efter att hon halshuggits.

Men det varar ju inte särskilt länge utan ganska snart så avtar reflexerna och kroppen får inga signaler att röra sig, därmed slutan även hjärtat att slå och lungorna att andas.

Någon kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, men det är så jag har uppfattat det hela och vad jag minns från jag var liten och följde med pappa på slakt.

Däremot kan man ju vara hjärtdöd och börja leva igen, ofta pga av HLR eller elchock. 20 min har jag för mig att man klarar sig utan skador på hjärnan. Om hjärtat inte slår kommer ju inget syre till hjärnan, och andas man inte finns det inget syre att transportera. Får inte hjärnan (precis som resten av kroppen) syre så dör den. Och man dör helt enkelt. Men som sagt, man kan överleva hjärtdöd, det finns det många som har gjort.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 215
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 030
Senast: Blyger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 755
Senast: valpköpare
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 990
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31