avlivning av valpar

Sv: avlivning av valpar

En frågeställning bara.. inte riktat till TS..
Hur ställer ni er i frågan då att tikens mat skall räcka till alla valpar? Skulle ni då ställa er och stödmata de valpar som kanske inte får tillräckligt med mat?
Jag känner en uppfödare som fick allt för många valpar (av populär ras) som tiken inte skulle klara av att utfodra.. Hon valde att ta bort några valpar för tikens skull att klara av de resterande 8...

Sitter just nu och väntar på en valpande tik. Att avliva friska valpar för att dom får många skulle aldrig hända i detta hus. Att jag sedan har planerat parningen noga hör till. Om det är något fel på tiken så hamnar man alltid i ett annat läge, då kan avlivning av valpar vara ett alternativ så tiken skall klara sig och resten av kullen.
Men jag skulle alltid försöka rädda valparna om jag kan, har haft en kull ifjol med 10 valpar som mamman skötte alldeles utmärkt efter ca 2,5 vecka började jag ge dem extra för att tiken och valpar skall må bra. Har också haft en kull med 12 valpar där jag gjorde likadant och ingen valp var mindre än dom andra.
Det viktigaste är att utfodra tiken ordentligt både före och efter valpning!:bow:
Både Gnist och jag har just nu guld läge då vi bor inte så långt ifrån varandra och med 2 tikar som skall valpa samtidigt, i fall det skulle bli några problem:banana:

Nej men vid väldigt stora kullar måste man hela tiden fråga sig om tiken klarar hela kullen.
PL

Givetvis, men man behöver inte utgå ifrån att tiken inte kommer klara av kullen (såvida hon inte haft en lika stor kull tidigare och inte klarat av den). Det finns tikar som klarar av kullar så stora som 12-14 valpar utan att behöva hjälp från ägaren. Kanske ovanligt men de finns.

Men det är klart som korvspad att man hela tiden måste analysera situationen med en så stor kull och agera (vilket inte behöver innebära avliva) innan det är för sent.

Fast visst är merparten slödag för alla hundar. Och då syftar jag på arbete/träning.
Jag tror de flesta åker och tränar nån timme, sen är det bra för den dagen. Förutom promenader/rastning.

Givetvis, men man behöver inte utgå ifrån att tiken inte kommer klara av kullen (såvida hon inte haft en lika stor kull tidigare och inte klarat av den). Det finns tikar som klarar av kullar så stora som 12-14 valpar utan att behöva hjälp från ägaren. Kanske ovanligt men de finns.

Men det är klart som korvspad att man hela tiden måste analysera situationen med en så stor kull och agera (vilket inte behöver innebära avliva) innan det är för sent.

Håller med!
Man måste ju inte utgå från de första dagarna att tiken inte kommer fixa det. Utan man håller väl uppsigt och låter det gå några dagar så man ser vart det går hän..

Det har diskuterats mer i ursprungstråden. Men det verkar som den vanligaste uppfattniningen är att till varje pris få så många valpar som möjligt o blunda för konsekvenserna. När det tillomed ifrågasätts att hög mjölkproduktion skulle vara negativt för en tik som redan anses visat tecken på kalkbrist o klart visat tecken på att inte fixa det psykiskt.
PL

Jag misstänker att en del (tyvärr) handlar om ekonomi.... Fler valpar - större förtjänst vid försäljning. Dessvärre så fungerar det inte alltid så, en uppfödare som blir sittande med valparna längre än till 10-12 veckors ålder kan lätt se sin förtjänst försvinna, då valparna kräver mer och mer mat.

Nej men vid väldigt stora kullar måste man hela tiden fråga sig om tiken klarar hela kullen.
PL

Precis, önskar att fler tänkte som dig. I det vilda hade naturen gallrat bort en del valpar om det föds för stora kullar, och det på ett mkt grymmare sätt än avlivning. Är det verkligen rätt att till varje pris behålla alla valpar i en sådan stor kull? För mig måste tikens välbefinnande gå i första hand, även om det skulle innebära att ett par valpar måste avlivas redan första eller andra dygnet.

I naturen gallras det om det inte finns mat så det räcker, finns det mat som det gör om man hjälper tiken med stödmatning så överlever djuren.

Jag fattar inte, gång efter gång så fortsätter folk att säga man ska tänka på tiken. Det tror jag alla gör, men för det måste man inte avliva friska valpar.
Man får helt enkelt hjälpa till, vilket man tar på sig redan när man parar tiken.

Fast visst är merparten slödag för alla hundar. Och då syftar jag på arbete/träning.
Jag tror de flesta åker och tränar nån timme, sen är det bra för den dagen. Förutom promenader/rastning.

Visst ser de flestas dagar ut så skulle jag gissa......

Så ser mina hundars dag ut iaf under veckorna på lågsäsong! När det är jaktsäsong och helger övriga del av året är det desto mer aktivering! ;)

Är det verkligen rätt att till varje pris behålla alla valpar i en sådan stor kull? För mig måste tikens välbefinnande gå i första hand, även om det skulle innebära att ett par valpar måste avlivas redan första eller andra dygnet.

Vad får dig att tro att vi som inte direkt avlivar valpar vid stora kullar inte har tikens välbefinnande som högsta prioritet??

Finns som sagt många tikar som utan problem föder sina valpar, även om det är 10-13 stycken och som uppfödare har man ju alltid noga koll på tik och valpar att de mår bra, har bra hull etc. etc.

Finns ju faktiskt tikar som rälar ner sig rejält vid kull på 4-5 valpar, ska man då nästa kull avliva alla valpar utom 1-2??

Är det verkligen rätt att till varje pris behålla alla valpar i en sådan stor kull? För mig måste tikens välbefinnande gå i första hand, även om det skulle innebära att ett par valpar måste avlivas redan första eller andra dygnet.

Men vem har sagt "till varje pris"? Jag har inte sett någon yttra sig så. Att stödmata friska, pigga och livskraftiga valpar för att tiken har svårt att mata alla, är det till varje pris? Att söka reda på en amma och dela på kullen, är det till varje pris?

För mig handlar till varje pris om att det sker på något av djurens bekostnad. Jag ser inte att någon lider av att man tex. tar in en amma eller att kullen stödmatas. Eller att tiken får sköta kullen själv om hon klarar det.

I naturen är det nog högst osannolikt att en tik skulle få 14 valpar. Det är nog människans finger i spelet som sett till att det har blivit "vanligt" med så stora kullar (och man kan ju ifrågasätta om det är sunt att avla vidare på linjer som ger så stora kullar att tikarna inte klarar av dem). Hos vilda hunddjur är det normala fall 3-8 valpar i en kull.

Nej, det ska den inte. Den ska få vara en del av familjen och leva som en sådan, men någon sällskapshund ska det aldrig bli. Då kan man skaffa en Papillon.

Där har du fel. De är alltid brukshundar. Man lever annorlunda med en brukshund än med en sällskapshund. För mig är varje promenad ett tillfälle till konditionsträning och fysisk uppbyggnad. Därför ska det inte gå och lallas utan raskt och redigt ska det vara. Hur många ägare till sällskapshundar tänker så.

Bruksmänniskor lägger dessutom ned ganska mycket mer tid på träning än just den där timmen en vardag. På helger blir det prov eller längre träningar och ibland blir det läger. Man tänker och planerar annorlunda.

Nu är min en dålig brukshund, men inte ens med henne kommer jag i närheten av ett sådant slappt hundägande som jag hade då jag ägde sällskapshund.

Sedan har vi ju de riktiga arbetsmyrorna som är i tjänst tolv timmar per dygn. De är ganska lite sällskap.

Finns ju faktiskt tikar som rälar ner sig rejält vid kull på 4-5 valpar, ska man då nästa kull avliva alla valpar utom 1-2??

Nej, jag tycker inte man ska ta fler kullar på en sådan tik. Hon är inte dugligt avelsmaterial. Sedan må hon vara toppen på alla andra vis.

Ursprungsfrågan:
Personligen tar jag inte bort friska valpar - inte heller något svaga - utan stödmatar/föder upp för hand i den mån det behövs. Ska man göra det fullt ut kräver det dygnetruntengagemang i några veckor, men jag tycker att det är mitt ansvar. Däremot ser jag inget fel i att andra väljer en annan utväg, huvudsaken är att de djur som finns mår bra.

Är det något fel på valparna blir processen kort däremot. Det finns ingen anledning att rädda liv till varje pris.

Nej, jag tycker inte man ska ta fler kullar på en sådan tik. Hon är inte dugligt avelsmaterial. Sedan må hon vara toppen på alla andra vis.

Du får gärna utveckla den tanken.

Det kan ju dock inte vara tikens "fel" om hon får kost som inte täcker ditt och valparnas behov eller att valparna inte börjas avvänjningen i lämplig tid?
Ovanstående inträffar ju tyvärr bland mindre kunniga "uppfödare"

Oftast är det ju i sådana situationer en tik gå ner sig mer än vad som kan anses "normalt" vid en valpkull.

En frisk tik som är i gott hull vid valpning, får korrekt mat och matmängd för att föda sig själv och valparna går ju inte ner sig speciellt mycket under digivningen enligt mina erfarenheter.

Du får gärna utveckla den tanken.

Det kan ju dock inte vara tikens "fel" om hon får kost som inte täcker ditt och valparnas behov eller att valparna inte börjas avvänjningen i lämplig tid?
Ovanstående inträffar ju tyvärr bland mindre kunniga "uppfödare"

Oftast är det ju i sådana situationer en tik gå ner sig mer än vad som kan anses "normalt" vid en valpkull.

En frisk tik som är i gott hull vid valpning, får korrekt mat och matmängd för att föda sig själv och valparna går ju inte ner sig speciellt mycket under digivningen enligt mina erfarenheter.

Om tiken är skött efter konstens alla regler och ändå går ner sig trots en normal kull är det ingen bra avelstik. Oavsett hur bra den är i övrigt. Så uppfattade jag ditt oginalinlägg om man skulle avliva valpar i en normalstor kull för att tiken tidigare inte klarat en sådan bra.

Om det sedan är tikägaren som inte kan hantera en valptik så sitter det ju fortfarande inte ivägen att låta bli att avla på hunden. Även om det i grunden inte är tiken som är dåligt material så utsätts hon ju för påfrestningar som är helt onödiga.

En tik ska inte gå ner sig vare sig fysiskt eller mentalt av att ha valpar. Då undantar jag naturligtvis tapp av muskler och en lätt leda på klängande flyttfärdiga valpar.

En frågeställning bara.. inte riktat till TS..
Hur ställer ni er i frågan då att tikens mat skall räcka till alla valpar? Skulle ni då ställa er och stödmata de valpar som kanske inte får tillräckligt med mat?
Jag känner en uppfödare som fick allt för många valpar (av populär ras) som tiken inte skulle klara av att utfodra.. Hon valde att ta bort några valpar för tikens skull att klara av de resterande 8...

Man stödmatar såklart alla valpar. Tiken mjölk är den bästa och alla valpar bör få ta del av den. Att bara välja ut ett par stycken att stödmata är inte en vidare bra metod, tycker jag.

Amma skulle vara det bästa alternativet, men i brist på annat skulle jag stödmata, ja förutsatt att omständigheterna tillåter det. I dagsläget skulle det praktiskt sett inte vara ett problem men har man ett heltidsarbete och ingen som kan hjälpa en kan det ju vara praktiskt omöjligt att stödmata.

Fast man har väl inte ett heltidsjobb om man har en valpkull hemma? Alltså jag menar, att man brukar väl hålla sig hemma om man har en kull med valpar.

en hund som lever som familjemedlem blir automatiskt en sällskapshund.

Och jag som lagar mat varje dag blir automatiskt kock..:idea: Det är så det funkar va?

Skämt åsido - de flesta hundar i sverige har en funktion som sällskapshundar, men det är inget jobb utan fritid. De flesta hundar behöver en uppgift, somliga i högre utsträckning än andra. Då är de inte längre sällskapshundar även om det ingår som en stor del av deras liv.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 013
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 932
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V