avlivning av valpar

Sv: avlivning av valpar

nej de får ju inte tävla så det kan omöjligt vara ett krav. däremot behöver hundarna tränas. och hur kul är det att träna och träna men aldrig få tävla? eller menar du att det räcker med promenader?

Det finns väl rätt så många som tränar utan att tävla? Eller är det bara jag som känner sådana människor?

jag känner en och annan, men de är inte så många. de flesta som vill träna utan att tävla nöjer sig med en till två gånger i veckan. inte i närheten tillräckligt för en genomsnittlig brukshund.

Fast man kan ju göra mycket annat med sin hund, man måste ju inte träna som som har med tävling att göra.

nej inte nödvändigtvis. men när man börjar med hund är det ett bra val. inom brukset finns mycket hjälp att få, det finns många klubbar och det är helt enkelt väldigt tillgängligt.

ja absolut...:smirk: givetvis inte. Men får många räcker det att träna för att man tycker de är kul. Alla är inte tävlingsmänniskor.

Fast lydnad får ju även blandraser köra, samt spår m.m så nog finns det saker att aktivera sin bruksblandis med..

Men jag förstår din poäng också...

jag känner en och annan, men de är inte så många. de flesta som vill träna utan att tävla nöjer sig med en till två gånger i veckan. inte i närheten tillräckligt för en genomsnittlig brukshund.

En till två gånger i veckan på klubben kanske, men nog tränar man väl hemma också. På egen hand.

Men när man producerar en vara, vilken som helst, så måste man ju vara ute efter att möta marknadens behov. Självklart vill en större del av marknaden (om vi håller oss till de seriösa valpköparna) ha en så komplett vara som möjligt, där de är exkluderade från så få saker som möjligt.

Jag tycker precis som Cillamuffins att det måste vara svårare att hitta bruksintresserade hem till så många hundar, när ägarna måste lägga ner lika mycket jobb som på en renrasig, men är exkluderade från det mesta. En eller annan kanske köper resonemanget, men...

Fast lydnad får ju även blandraser köra, samt spår m.m så nog finns det saker att aktivera sin bruksblandis med..

Men jag förstår din poäng också...

Fast om du stod inför att köpa dig en ny bruksblandis, som du ville vara aktiv med. Skulle du välja den som fick delta i det mesta, eller den som bara kunde göra det ovan nämnda?

Men när man producerar en vara, vilken som helst, så måste man ju vara ute efter att möta marknadens behov. Självklart vill en större del av marknaden (om vi håller oss till de seriösa valpköparna) ha en så komplett vara som möjligt, där de är exkluderade från så få saker som möjligt.

Jag tycker precis som Cillamuffins att det måste vara svårare att hitta bruksintresserade hem till så många hundar, när ägarna måste lägga ner lika mycket jobb som på en renrasig, men är exkluderade från det mesta. En eller annan kanske köper resonemanget, men...

En och annan skriver du. Och ändå ser jag massor med bruksblandisar på min klubb. De går kurser för det är roligt och för de vill ha ordning på sin hund, flera kanske vill försöka tävla lydnad nån gång.
Jag försvarar inte dessa blandisar, men jag får erkänna att jag tycker det går till överdrift att brukshundar (blandisar) måste just köra bruks. Det är vi som bestämt att bruks just är spår och sök tex, men finns ju hur mycket som helst att aktivera sin brukshund med.
De är ju inte spårhundar när de föds, som tex en vallhund som har vallningen och jakthund som ska användas i jakt.

Förr var jag också sån att man skulle minsann träna med sin hund flera ggr i veckan, annars var man oseriös. Men jag har insett att man kan göra mer, än bara vara på klubben och träna.
Jag vet en nu som tex lär sin blandis att söka kantareller, är ju en jättebra aktivering.

En och annan skriver du. Och ändå ser jag massor med bruksblandisar på min klubb.
.

Trevligt att höra, för de lyser med sin frånvaro på min klubb. Jag tänkte efter förut, och den enda "blandningen" jag kunde komma på var en oreggad BC. Instruktörerna säger att de absolut välkomnar blandraser, men ändå kommer de inte.

Däremot håller jag med dig om att man självklart inte behöver köra just skydd på OG för att aktivera en brukshund. Däremot brukar aktivering av brukshund/brukshundsblandis kräva så pass mkt engagemang av ägaren, på ett eller annat sätt, att det är lätt att man kommer in i svängen.

Ja jag skulle ju inte köpa mig en blandras eftersom jag vill tävla
( och ha möjlighet till samtliga grenar )

Men det finns dom i min närhet som inte alls har det behovet, jo dom vill gärna träna och ev tävla lydnad och hålla på med hobbyspår eller hobbysök.

på min klubb är de inte heller så många. och när jag tävlar är det bara då och då som jag ser dem. fast visst finns det undantag. mina hundar går ju som blandraser, och jag tränar massor. men mest privat.

En Rottweilerkorsning är inte en hund för vilken svensson som helst. Det borde du veta som producerar dem.

Jag ställer mig dessutom högst tvivlande till att någon kunnig människa skulle köpa sig en bruksblandning. Folk brukar gå över till renras när de fått kunskap och erfarenhet. Det finns inte direkt många blandraser inom eftersök, räddning eller lydnad heller och du kan ju försöka gissa varför.

Visst kan man söka kantareller, men vill man inte pyssla med bruks ska man heller inte ha brukshund. Då finns det andra, lämpligare raser. Bruksraserna ska inte bli sällskapshundar.

nej dom är inte till för vem som hellst. Det är jag fullt medveten om just därför ja väljer deras hem noga. Det gör inget att du tvivlar huvudsaken är att jag är nöjd med mina hem ja hittat. En blandras kan va minst lika skicklig i en gren som en renras.

vem avgör det? Att inte en brukshund skulle kunna va en sällskapshund?

En jakthund, brukshund, vallhund....... är ofta bra sällskapshundar så länge dom får utföra sitt arbete också. Det är när man sätter någon av dessa hundar som enbart sällskapshund som dom ofta blir "problemhundar"........

Jag skulle exempelvis aldrig sälja någon av mina valpar av jakthundsras till icke jägare. Det är dömt att misslyckas i mina ögon!

En brukshund måste brukas; arbeta. Det blir inte bra att ha till ren sällskap. Men man kan nog hitta andra arbetsuppgifter än de klassiska bruksgrenarna åt en sån hund man får vara lite kreativ bara.

ALLA hundar, oavsett ras, måste aktiveras för att trivas (även en "ren" sällskapshund). Sen beror det självklart på individen och rasen hur mkt aktivering som krävs.
En del raser har ju t.o.m. gått från att tillhöra rasgruppen sällskapshundar till att tillhöra mer "arbetande" rasgrupper, men jag tvivlar starkt på att det finns någon hund som fungerar bra utan en meningsfull sysselsättning.

(Ett inlägg som inte alls har med trådens ursprungsfråga att göra, men ändå...)

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 013
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 932
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka