avlivning av valpar

Sv: avlivning av valpar

precis! man får titta lite på vad det är för ras och vad som är normalt för just den rasen. och sedan räkna med att det kan bli fler ändå.

Precis, jag började först skriva om min äldsta tiks döttrar, men tog bort det. De har alla fått ovanligt stora kullar, så man kan aldrig vara säker att det blir som rasen brukar få.
Min kull jag har nu fick jag bara 3 i, och det är ju lite för rasen. Så man vet aldrig...

Ju äldre en valp blir, ju mer svårsåld är den ju och man ska aldrig någonsin para en tik om man inte är beredd att lägga ner tid, energi, uppfostran, miljöträning etc. på eventuella osålda valpar och man ska vara beredd på att de kanske heller aldrig blir sålda..

Är man på det klara med detta och inte har några problem med att bli sittande med flera osålda valpar som blir kvar, så parar man meriterade, hälsoundersökta och bra hundar av samma ras med varandra..

Har man inte tid, intresse, råd (?) etc. att ta hand om och uppfostra osålda valpar så parar man inte!

Tillägg: Jag avlivar inte friska valpar!!

Kan bara hålla med :bow:

Ju äldre en valp blir, ju mer svårsåld är den ju och man ska aldrig någonsin para en tik om man inte är beredd att lägga ner tid, energi, uppfostran, miljöträning etc. på eventuella osålda valpar och man ska vara beredd på att de kanske heller aldrig blir sålda..

Är man på det klara med detta och inte har några problem med att bli sittande med flera osålda valpar som blir kvar, så parar man meriterade, hälsoundersökta och bra hundar av samma ras med varandra..

Har man inte tid, intresse, råd (?) etc. att ta hand om och uppfostra osålda valpar så parar man inte!

Tillägg: Jag avlivar inte friska valpar!!

Ibland är du bara för EXAKT och BRA ;) :D :bow:

Nu är jag ju inte uppfödare ( än ), men skulle heller aldrig i framtiden avliva friska valpar !

Usch, nu sitter jag här och gråter :cry:

Jag var i Kosova i sommras och hälsade på min mans familj.
Det finns vildhundar där och lagom tills jag kom så lämnade en tik sina 3 valpar på deras bakgård.
Valparna är helt underbara, dom följde med mig och Avni till stranden på promenader osv. Riktiga raringar.
Nu är det så att familjen har en hund, och dom har gått med på att behålla en valp, men 4 hundar är för mkt. Det har kommit någon och frågat om dom får ta en och då sa Avni att han skulle prata med mig. Han sa till dom också att villkoret är att dom verkligen är snälla mot hunden men det är ändå inte säkert. Och även om dom är snälla emot hunden, så är det oftast så att hundar i Kosova sitter fastbunda utanför huset mest hela tiden, inget kul hundliv alltså.
Man kan ge bort dom 2 andra och hoppas att dom får det bra, eller lämna dom på soptippen och låta dom klara sig bäst dom kan. ELLER avliva dom :cry:
Både jag och Avni gruvar oss jätte mkt.. Han kommer hem till Sverige på Lördag och och det känns bäst om vi har bestämt hur vi ska göra innan han kommer.
Jag ville ta hit dom, jag och Avni vill ha en hund i vilket fall, och mina föräldrar ska köpa en, men det kostar på tok för mkt.
KANSKE kan vi bygga en karantärn här hemma och få ner
kostnaderna, håller på att kolla upp det nu, men vet inte om det kommer funka heller, men eftersom det finns en liten chans att går så vill vi inte avliva dom för snabbt.
Ett annat problem är att 2 är hanar och en är tik, så tänk om dom betäcker henne?:(

Jag hoppas att jag inte kapar tråden nu, jag kan starta en ny isf..?

Photo_44808_545001.jpg

100_0274.jpg

100_0439.jpg

100_0109.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en stor och svårsåld ras, det är väldigt liten efterfrågan på valpar.Jag har en championtik som jag väldigt gärna skulle ta en kull på men jag vill inte riskera att hamna i den situationen att bli sittande med en stor del av valparna osålda.Därför låter jag bli att para min tik .

Grana, Gnist m fl delvis KL

Det finns rasklubbar som kräver att om kullarna överstiger visst antal valpar ska den överskjutande delen tas bort - t ex GD max 8 valpar, i Danmark max 6. Uppfödare som resonerar som ni - och som vi gör - nekas bl a valphänvisning och kan drabbas av andra pålagor från rasklubben t ex betraktas som mindre seriös. En fråga till SKK om hur de ställer sig till att ta bort friska valpar gav inget svar.

Detta borde egentligen diskuteras mer och på andra nivåer - även om en död valp inte lider. Givetvis ställer det också större krav på både tikägare/uppfödare och tik. Tycker lite att det är där uppfödarens skicklighet syns - mår tiken bra med många valpar, ja då känns det för min del som om uppfödaren gör ett bra jobb.

Kan lungt säga att det är en j-a skilnad att avliva nyfödda valpar och att vänta till man ser deras "personlighet"
Det är svårt nog att leka "Gud" på nyfödda på äldre tror jag de flesta skulle tycka det var omöjligt...

Men på ett inlägg högre upp skriver du att du har ett par månader efter födseln på dig att leta köpare :confused:

Och den där regeln om att ta bort valpar för att standarden saäger si & så, det är så sjukt. Det hände på djursjukhuset, hur kul känns det att jobba för att rädda livet på valparna vid jobig förlossning när man "vet" att de är för många så de kommer bli en blöt fläck på asfalten hos uppfödaren.. :( Men en del uppfödare säler valpar som är för många "under bordet", dvs utan papper för att slippa ta bort6 dem. Och jag förstår dem till 100%.

En sådan rasklubb med så befängda krav skulle jag inte stödja genom att vara medlem i!

KL Jag tycker att man skall titta på tiken o valparna. Klarar inte tiken av hela kullen har man att välja på att avliva överskottet el ngn typ av stödutfodring. Väljer man det senare måste man dock se till att ha både kunskapen o orken o verkligen veta vad man ger sig in på. Hellre avlivning av några än en dålig kull o en tik som tar stryk pga ngn halvmesyr.
PL

För omplacering? Ja möjligtvis ettåriga dobermannhannar annars vet jag inte. Någon BC då och då kanske som också hamnat fel. Resten får vi nog ta i en annan tråd.

Skulle absolut inte ta bort friska valpar så länge tiken klarar av kullen. Vissa tikar kan hantera en så stor kull, andra inte. Skulle tiken behöva hjälp skulle jag hjälpa till, söka efter en amma och i sista hand avliva.

Det finns rasklubbar som kräver att om kullarna överstiger visst antal valpar ska den överskjutande delen tas bort - t ex GD max 8 valpar, i Danmark max 6. Uppfödare som resonerar som ni - och som vi gör - nekas bl a valphänvisning och kan drabbas av andra pålagor från rasklubben t ex betraktas som mindre seriös. En fråga till SKK om hur de ställer sig till att ta bort friska valpar gav inget svar.

Detta borde egentligen diskuteras mer och på andra nivåer - även om en död valp inte lider. Givetvis ställer det också större krav på både tikägare/uppfödare och tik. Tycker lite att det är där uppfödarens skicklighet syns - mår tiken bra med många valpar, ja då känns det för min del som om uppfödaren gör ett bra jobb.

Tur är att min rasklubb inte har sånna regler.

Jag skulle vilja backa bandet lite och ställa mig samma frågor innan jag parade min tik. Om det är en stor och svårsåld ras, ska man då hoppas att tiken bara får t ex två valpar och låta para henne? Eller helt enkelt slippa alla bekymmer och låta bli :)

:bow::bow:

Det finns rasklubbar som kräver att om kullarna överstiger visst antal valpar ska den överskjutande delen tas bort - t ex GD max 8 valpar, i Danmark max 6. .

Det där med max 8 valpar på GD här i Sverige stämmer längre. Nu står det bara att man inte BÖR behålla fler än 8. Så numer är det bara en rekommendation inte ett tvång.

Det är svårt, ja jättesvårt att ta bort fult friska valpar det tror jag vi alla är överens om.
Men om man trots allt beslutar sig för det, så bör det göras inom de alra första dygnen.
Och då kommer man till nästa fråga hur välja?
Finns det någon svag eller någon defkt, ja då går de i första hand, men om det inte finns det alla är lika friska och aktiva?

Sedan när man tagit bort x antal valpar så ligger tiken ihjäl någon (sånt händer) eller någon valp tynar bort av någon defkt man inte såg...
Hur tror ni att det känns då?
Eller att någon visade sig vara rädd och allmänt dålig mentalt när de blir så stora så man kan se "personligheten"?
Jag tror att de som avlivar alltid kommer att undra om de tog bort de bästa i kullen...

Det brukar faktiskt inte vara så stora proplem får tiken att klara stora kullar, de flesta gör det utmärkt.
Dock kräver det kunskap av uppfödaren så inte tiken blir ett benrangel:eek:

Men å àndra sidan, en massa osålda valpar är ingen höjdare, de kräver otroligt mycket jobb efter 8 veckors åldern med miljoträning och uppfostran, är det jobbigt med en valp tänk då hur det är med 6-8 st. :eek:
Dessutom kostar det stora pengar att ha osålda valpar gåendes...
och vad gör man om de aldrig blir sålda?
När inser man fakta och avlivar, friska unghundar???

svår frågor detta och inget som man enkelt kan svara på.
Men helt klart en intressant disk.

Och nu har et dessutom kommit in frågan om blandraser resp renrasigt.
Är det lika ila om en stor kull är renrasig eller är det värre om det är blandras?

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 013
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 932
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka