avlivning av valpar

Sv: avlivning av valpar

För ett par månader sedan så gick en uppfödare ut på ett annat forum och berättade att hon hade 4 osålda hanar på ca 1 år, av en mycket aktiv bruksras.
NÅgon av de var hundar som hon fått tillbaks, tre var rena hundgårds hundar som hon dåligt hade hunnit med att miljöträna...
nu var hon trött och ledsen på situationen och hade bestämt sig för avlivning, detta var sista desperata hoppet att någon kunde tänka sig ta någon...

Hur det gick??
Jo det blev en riktig solskens historia för två av unghundarna!
De klarade LT för polis hundar och ska nu få arbete!!:banana:
dock blev en avlivad, det var svårt och tungt men vad göra....
och den 4:de är utplacerad på prov i ett hem.

I min skalle innebär sönderavlad att rasen avlats utan större tanke bakom, bara för att få fram valpar till sugna köpare.. dvs man har inavlat, avlat på dåliga hundar etc så att rasen försämrats hälsomässigt, ex med mkt mer frekventa hd/ad-problem etc.

En hel ras?
Låter mysko, inte en ända seriös i hela rasen?
rötägg finns inom alla raser, men hela rasen:confused:

De är svårsålda till duktig hundfolk och jag skulle inte sälja till några andra, speciellt inte om det är bruksras i.

Aldrig i livet att jag skulle.
Sånt ska man tänka på innan man skaffar valpar på sin hund.

blandraser behöver inte va särskilt svårsålda

det beror ju på vad man har för krav på sina valpköpare. har man inga krav så är det ju alltid lätt att sälja billiga söta valpar. men ställer man kravet att de ska träna jakt, bruks, lydnad, agility eller vallning, ja då blir det genast lite svårare. för de som tänkt träna seriöst köper oftast hundar med bra förutsättningar för ändamålet, dvs hundar som har meriter långt bak i stamtavlan.

dina valpar har åtminstone en bruksras i sig, och slår den igenom behöver de tränas ordentligt för att må bra. dina valpköpare behöver alltså vilja träna seriöst, trots att de kan få problem att komma med i träningsgrupper och inte får tävla annat än i lydnad och agility. sådana köpare är det ont om. det är det jag menar med svårsålda.

När inser man fakta och avlivar, friska unghundar???

Det gör man inte. Man dumpar priset på resterande valpar och säljer till första bästa. :devil:

Så gjorde grannen i alla fall. Parade sin psyko-tik (25% dobermann - 25% amstaff - 50% dogo argentino) med en bekants rottweiler. Behöver jag tillägga att ingen vare sig var MH-testade eller röntgade. I valpannonsen kallades föräldrarna för friska och sunda. Haha! Tiken är sjuk i huvudet. :crazy: Hon fick 10 valpar. Utgångspriset var 6500 kr. Några få nappade, men inte många. Sen dalade priset vartefter den magiska 8-veckors-gränsen närmade sig. De sista två valparna reades bort för 3500 kr har jag för mig. De behöll en själv, en hanvalp såklart.

Behöver jag nämna att grannarna hade väldigt skumt folk på besök ibland? Somliga verkade vara helt vanliga, trevliga svenssons...men inte alla kan jag lova. Ska bli intressant att hålla ett öga på Blocket om några månader. :crazy:

Jag skulle kunna ta bort valpar (nyfödda) om det vore det bästa för tiken, men skulle iförsta hand självklart göra vad jag kan för att slippa. Valpar med fel åker direkt.

Eftersom jag är emot blandrasavel så skulle jag sterilisera min tik, skulle hon ändå misstänkas ha kunnat bli dräktig skulle jag snarast uppsöka veterinär och ge abortspruta.

Alltså skulle det aldrig hända mig, jag tror/tycker inte att blandrashundar är friskare (som vissa påstår, största lögnen/tron folk verkar ha:eek:)

Kanske 2 av valparna kommer till folk som verkligen ville ha just just DEN hunden, resterande kommer att säljas som "förstahund" och säkert till mindre seriöst folk *förlåååt*:crazy:

Som sagt, det skulle inte hända mig men OM det hände så skulle jag förmodligen avliva direkt när de kommit ut, behållt 2 för tikens skull.

Nej egentligen inte. Vi är med men endast för att få info. Deltar inte i olika aktiviteter t ex rasspecialer etc.

Tyvärr är det inte endast den rasklubben. Det ska finnas fler. Bestämmelsen infördes på 70-talet men lever kvar och är mer eller mindre "helig". Det är ju så elakt mot tiken att behöva klara fler valpar....(OBS det är INTE min uppfattning jag återger i det sista uttalandet). Som jag sa tidigare - det ställer mer/andra krav på uppfödaren men tar man valpar så...

Instämmer i och för sig men säger också att amma eller stödutfodring ju är bra alternativ. Sen ställer det krav på uppfödaren - kompetens, tid och därmed vilja....

- och jag önskar att ingen hade det. Men det verkar svårt att få bort. Kom gärna med tips....förslaget kom bl a från en veterinär en gång i tiden. Det innebär att rasklubben anser att det är expertisen som uttalat sig. Då går det inte att ändar och tiden har ju tydligen stått still sedan 70-talet:angel:

Sant att det är ett bör MEN det står också att om du inte följer rekommendationer - inge valphänvisning etc. Nu ger jag personligen katten i det men jag tycker principen är fel - även om det är ett bör för de flestat tar det som ett ska och ett krav.

Lägger ut rekommendationen här
Uppfödaretiska rekommendationer
Uppfödaretik för medlemmar i Svenska Grand Danoisklubben

Hunduppfödning är, vare sig den bedrivs i liten eller stor skala, en på många sätt givande och intressant verksamhet och det är mycket viktigt att uppföd- ningen sker på ett sätt som väl motsvarar de krav som ställs från t.ex. valp- köpare, kennelklubbsorganisationen samt från de olika myndigheterna.

Det sätt på vilken seriös hunduppfödning sker finns reglerat i bl.a. Svenska Kennelklubbens stadgar och övriga bestämmelser, Jordbruksverkets anvis- ningar för hunduppfödning samt respektive miljö- och hälsoskydds bestämm- elser.

Dessutom har varje specialklubb t.ex. Svenska Grand Danoisklubben möjlighet att komplettera med ytterligare råd och anvisningar. Dessa kan dock inte er- sätta eller stå över Svenska Kennelklubbens stadgar och övriga bestämmelser.

Det är Svenska Grand Danoisklubbens absoluta önskemål och förhoppning att uppfödare av Grand Danois respekterar ovan- och nedanstående.

Uppfödaretiska rekommendationer för medlemmar i SGDK:

• Medlem i SGDK rekommenderas att inte para tik före 24 månaders ålder.
• Medlem i SGDK rekommenderas att inte lägga på mer än åtta (8) valpar per
kull.
• Medlem i SGDK rekommenderas att endast använda friröntgade hundar i
avel.
• Medlem i SGDK rekommenderas att inte låta sin hanhund betäcka svenskägd
tik vars ägare inte är medlem i SGDK.

Enligt beslut av SGDK/CS 2004-11-13 är dessa rekommendationer låsta till 2007-12-31.

Personligen tycker jag att det finns delar som går emot vad SKK säger men de etiska reglerna gäller...

Sedan säger rasklubben också
För att erhålla valphänvisning gäller för uppfödare inom SGDK:
• Uppfödare ska vara medlem i SGDK
sedan minst ett år.

• För aktuell valpkull skall samtliga kriteri-
er i SGDKs Etiska rekommendationer
vara uppfyllda.

• Aktuell valpkull får inte innehålla valp av
"icke godkänd färg".

• Uppfödare skall lämna sanningsenliga
uppgifter om aktuell valpkull.

Om uppfödare väljer att, för aktuell valpkull, göra avsteg från SGDKs Etiska rekommendationer, ges ingen valphänvisning för denna valpkull och tre mån- ader framåt. Om uppfödare, för att erhålla valphänvisning, lämnar osanna upp- lysningar om aktuell valpkull, ges ingen valphänvisning under en period av två år.

Senast ändrad:

Jag vet flera uppfödare, av olika raser, som har 10 valpar som max för sina tikar. En av dessa uppfödare fick en kull på 16 valpar (normalt för rasen är 6-10 st). Nu gallrades en del bort direkt, då de hade för rasen diskvalificerande fel (ja, det syns direkt på den rasen), och ett par var väldigt svaga, så det löste sig relativt enkelt ändå med vilka som skulle tas bort. Det är aldrig lätt att avliva valpar som inte ens är ett dygn gamla, men ibland är det beslut som måste tas. Tiken klarar inte av hur många valpar som helst (olika många beroende på ras och individ), och sen vill man ju hitta bra hem åt alla valpar oxå (iaf om man är seriös som uppfödare).

Jag kan inte ge ett direkt JA eller NEJ om det är okej, utan det är olika från fall till fall. Hellre avliva valpar än att slumpa bort dem till vrakpriser till tveksamma hem, men inte avliva för ren bekvämlighet (typ "det är så jobbigt med så många valpar", eller "tänk om jag blir sittande med ett par valpar längre än 8 veckor, då går ju inte ekonomin ihop"). Nu talar jag om renrasig avel, då jag är emot blandrasavel.

Sedan så känner jag en uppfödare som aldrig går ner i pris av "princip" utan begär fullt valppris
Fast hon sitter med mängder med osålda "valpar" varav en nu är två år och 4 är ca 1 år
Hon bor också dåligt till, grannar som klagar osv.
det är dessutom en aktiv bruksras och hon har inte tid att träna samtliga.
Förutom de här då som hon säger att hon vill sälja (???) om rätt köpare hör av sig så har hon 7 "egna" vuxna hundar.
Jag har försökt hjälpa och skickat två toppen mäniskor till hene, men det blev inget på grund av priset.
Ingen av de här två var villiga att betala fullt valppris för en dåligt miljö tränad unghund som dessutom var skygg.
Denna mäniska förstår jag överhuvudtagit mig inte på och ännu mer :eek: blev jag när jag hörde att hon tänker para en tik till...

jag har sålt många bruksblandisar till aktivt hundfolk som sysslar till stor del med eftersök t ex. Dom är även mkt duktiga. Sen behöver man ju knappast va ett proffs för att kunna va en bra hundägare. Det som stör mig på detta forumet är att vissa sätter sig själv i någon sk chefsposition det är en smula skrattretande. Nämner inga namn...:smirk:

har hittat mkt bra köpare till mina hundar, tycker att de inte behöver va nåt krav att dom skall tävla.

har hittat mkt bra köpare till mina hundar, tycker att de inte behöver va nåt krav att dom skall tävla.

nej de får ju inte tävla så det kan omöjligt vara ett krav. däremot behöver hundarna tränas. och hur kul är det att träna och träna men aldrig få tävla? eller menar du att det räcker med promenader?

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 013
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 932
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka