avlivning av valpar

Sv: avlivning av valpar

Ja, de ska klara en slapp dag, men de ska inte gå att ställa av två veckor. Då brister det någonstans i hunden och den kommer inte att duga för arbete.

Naturligtvis drar jag det till sin spets. Då kanske folk förstår att det inte är så slappt och slött att äga en hund av bruksras och ger sjutton i att skaffa en för att ha som sällskap. Dessa människor kan tro att de kommer ge hunden massor av aktivering, men i verkligheten passar det bättre med halv.aktiv ras. Kolla bara på ras-trådarna på buke där det frågas som råd. Många vill ha BC, Schäfer och liknande men få vet vad det innebär.
Jag skulle dessutom inte ha något emot att dagens bruksraser blev mer extrema rent generellt. Nu finns det för många halv-aktiva exemplar.

Naturligtvis behöver man inte tävla. Det är helt sekundärt. Dock ska hunden få arbeta med vad den är avlad för.

Jaha du hur många collie, schäfrar, Belgare vallar
och hur många Doberman hjälper till att driva in skatt:confused::rofl:

om jag parat två renrasiga hundar som är av utmärkt typ och psykist stabila m.m skulle jag inte avliva nån valp om det blev typ 12-14 st om inte nån var ovanligt liten eller svag. jag skulle verkligen lägga ner jobb på stödutfodring o hjälpa tiken m.m

Om rasen var svårsåld skulle jag inte para annat med toppmeriter på båda...och vet jag att det inte finns marknad o det finns chans att det blir många så skulle jag inte para alls just då..

MEN jag skulle aldrig planerat föda upp en blandraskull överhuvvudtaget o skulle nån av mina tikar bli tjuvparad o jag av nån anledning inte kan/vill ge abortspruta skulle jag DIREKT avliva alla valpar utom 1 (eftersom jag anser att det är humanast mot tiken)

Vår tik blev tjuvparad o hon fick 14 valpar. Hade dock pratat med vet. innan men vi tog inte bort alla valparna. Sparade lika många som tiken hade spenar till. Övriga togs bort direkt. Sövdes med eter.

Dom behöver nog tipsas!
Någon som har en lämplig Dobbis att sälja till skatteverket
:rofl:

Är avelsmålet för Schäfer att de ska valla?

Det var något nytt. I vilken värld är det så?

Det där är däremot ett slående exemepl på vad jag menar. Man gör om arbetande raser till sällskapsraser och snart finns det ingen arbetshund kvar. Till och med BC och Beagle är ansatta av folk som vill ha dem till sällskap. Det är mycket illa.

Collie var för övrigt en duktig vallare innan den där Lassietrenden förstörde alltihop och titta på rasen nu. Det är inte av godo att en ras omvandlas till sällskapshund.

Ja Schäfer är en vallhund, även om yterst få annvänds i dag till vallning, så förekommer det fortfarande specielt i Tyskland.

Det där är däremot ett slående exemepl på vad jag menar. Man gör om arbetande raser till sällskapsraser och snart finns det ingen arbetshund kvar. Till och med BC och Beagle är ansatta av folk som vill ha dem till sällskap. Det är mycket illa.

Collie var för övrigt en duktig vallare innan den där Lassietrenden förstörde alltihop och titta på rasen nu. Det är inte av godo att en ras omvandlas till sällskapshund.

Beror väl på hur rasens förändring till sällskapshund görs....
Avlas det på arbetsnarkomaner till individer (vilket iofs de flesta arbetande raser är) så är det självklart inte bra att göra sällskapshundar av dem, men däremot finns det ju inom alla raser individer som inte kräver ens i närheten av lika mkt arbete/stimulans som sina rasfränder, och om avelsarbetet jobbar utifrån dessa individer så är det väl helt OK att få fram sällskapshundsindivider (det skadar ju inte att få fram en mångsidig ras, vill man ha arbetshund så vänder man sig till de uppfödare som avlar på arbetande individer, är man mer ute efter en sällskapshund (som ändock kräver aktivering) så vänder man sig till en uppfödare som avlar åt det hållet...

Schäfer är en vallhund, även om rasen numera allmänt ses ha brukshundsinriktning (placerad i rasgrupp 1, Vall-, boskaps- och herdehundar.)

På samma sätt är västgötaspetsen en vallhund, fast den räknas till spetshundsgruppen....

:mad::devil::mad:
Även om DU har gett oss en hypotetisk tanke,så finns det säkert andra som har sådana funderingar i verkligheten...VÄX UPP,och ta ert ansvar som tänkande individer.Vissa saker kan man låta få bli kvar innanför pannbenet.:smirk: Uttala dem högt för er själva,innan ni sätter det på pränt.Ofta kommer man då på att,OUPS detta var ju en tokig tanke. Prova det,det har räddat "mitt ansikte" många gånger.:idea:

Vet inte riktigt av mina inlägg du menar?
Är det Dobbis till skatte verket, så det bör ju alla fatta att det är ett skämt eller?
Kunde ju lika bra skriva hur många onda andar pekingese skrämer bort numera!
Nej, grejen är att rasernas ursprungs användnig ändrar sig uder tiden precis som samhället gör det.
I väldigt många raser är det en total omöjlighet att bevara ursprungs användningen, bland annat då på Dobermann

Jag är emot delningar av raser. Vill man ha sällskapshund kan man köpa sällskapsras. Som jag ser det är det totalt förkastligt att börja avla til exempel sällskaps-huskys bara för att man vill ha en varglik hund med blå ögon. Det var arbetet som gjorde dem till vad de är och utan arbetet kommer de snart att bli sämre.

Saken är den att de inte avlas för vallning. BC är en vallhund i ordets rätta bemärkelse. Schäfern är en brukshund.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 013
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 932
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V