avlivning av valpar

Sv: avlivning av valpar

men det är skillnad på sällskapshundar och sällskapshundar. min främsta anledning till att ha hund är faktiskt sällskapet, men det är inte den enda anledningen. jag vill jobba med min hund, träna och tävla. det blir många timmar i veckan (igår var vi iväg i 6 timmar, idag blir det 2-3 och vi tränar ca 5 dagar i veckan). jag måste jobba med min hund för att han ska må bra.

när jag köpte hund förstod jag inte alls vad det hela gick ut på. labben fick normalt med stimulans för sällskapshundar, och ganska mycket motion. men han var hopplöst dryg att ha och göra med. nu när han blir slutkörd på träningarna är han mycket trevligare att hantera. man märker att han är mycket mer harmonisk när han tränas ordentligt.

har man inte sett skillnaden kanske man inte förstår hur viktigt det är för vissa hundar att verkligen få träna.

Har jag fel. Ja då måste det varit fel på mina brukshundar jag haft.
Jag levde då inte annorlunda med mina brukshundar än vad jag gör nu. Vad sjutton är det för skillnad mer än att man kanske jobbar lite extra med hunden.

Sen skriver du varje promenad osv.. jag vill minnas att du sagt flera ggr att du inte går mycket promenader, utan din hund får motion genom träning.

Allvarligt, jag tror inte hälften av er bruksmänniskor lever som ni lär. Jag har ju haft/har många kompisar genom åren med brukshundar och inte lever de ett speciellt liv. De jobbar, har familj, tränar och tävlar ibland. Men annars är de som vilka som helst.

Sen ang arbetsmyrorna, ja det är väl hundarnas jobb du menar, lite skillnad anser jag.. En vanlig svensson jobbar inte med sin hund 12 timmar per dygn.
Jag som t o m bott granne med en polis som hade polishund, hade sin hund som en av familjen när de inte arbetade.

Och som sagt, bruksmänniskor kanske är ett sätt att leva, men man måste inte leva så för ha en brukshund. Man måste inte åka på läger och tävla för kunna stimulera en brukshund.
Jag var aldrig på läger, men jag tävlade både spår och lydnad med gott resultat.

Nä, faktum är att bruksmänniskor vill gärna överdriva sitt intresse. Jag antar att de också jobbar.

det är stor skillnad på hundarna även inom brukshundgruppen. min schäfer är den lataste hund tassat runt på denna jord. hon nöjer sig med bra mycket mindre än en renodlad sällskapshund. vet många andra schäfrar som också trivs bra med att gå och lulla och kanske gå nåt spår då och då. men så finns de dem som är som min labbe. som bara måste tränas ordentligt för att inte riva hela lägenheten. jag var bortrest förra veckan, och trots att hundvakten gick timslånga promenader och lät honom bada och leka och tränade tricks, så låg han ändå på som ett lokomotiv i kopplet de sista dagarna. det har han helt slutat med efter ett par dagars träning.

jag är kanske inte lika entusiastisk som jadzia, för jag kör inte med power walk på kissrundorna, utan då vill jag kunna gå och filosofera i sakta mak. och då vill jag ha en hund som är sådär lite lagom trött.

Nej, det blir den inte. En sällskapshund är en soffhund av typen Chinese Crested, Berner Sennen eller annan icke arbetskrävande ras.

Du kan ju också ha haft dåliga brukshundar, vad vet jag. En bra brukshund kräver ordentligt med arbete. Det är något man får på köpet med arbetslusten.

Min egen tränas inte längre för hon saknar arbetslust och är inte alls som en Rottweiler ska vara. Jag orkar inte längre dra runt på en stoppkloss. Så nu får jag nöja mig med att fysträna henne. Det minskar ju i varje fall stressen i hunden.

Om en brukshund inte kräver mer än en Schnauzer då är det något fel, på hunden och på hela aveln. Vill man inte leva bruks finns det andra raser. Jag har sagt det förr och säger det igen, brukshundarna är inte för alla.

Den här tråden har spårat ut, tycker jag
Den handlade om man skulle avliva fullt friska valpar bara för att kullen var stor.
Och nu disk. man om brukshundar behöver komma till hem där det jobbas bruks eller ej…

Min inställning till detta är, att naturligtvis är drömmen för alla uppfödare av bruksraser att alla deras valpar tävlar SM
Men verkligheten ser ju inte ut så….

Hur kan då alla dessa bruks hundar "överleva" som sällskaps hundar?
Jo genom att man kan göra så mycket annat än just tävla!
För det är ju så att just tävlandet är ju inget hunden bryr sig om, ja inte ens att träna bruks spelar någon roll för hunden.
Vad som är viktigt för hunden det är att få göra något att få ”hjälpa till” och att få utlopp för sin energi.

Har en schäfer ägare här några gårdar bort.
Den hunden har aldrig satt sin tass på en brukshundklubb.
Men lever i mina ögon ett jätte bra liv!
Han hjälper till med att hämta in korna för mjölkning.
Hämtar in hästarna.
Hänger med och kollar utfodringen (läs knycker div mat:D)
Får bära in korgen med ägg och annat.
Han vaktar gården så inga främmande katter försöker ta sig in:rofl:

Han har fullt upp hela dagen med jobb, har ett stort ansvar och mer levnadsglad hund för man nog leta efter.

Det finns mängder med liknade exempel som ovan, man behöver faktiskt inte tävla för att ge sin brukshund ett lyckligt liv hur konstigt den än låter för en del här

För mig är varje promenad ett tillfälle till konditionsträning och fysisk uppbyggnad. Därför ska det inte gå och lallas utan raskt och redigt ska det vara. Hur många ägare till sällskapshundar tänker så.

Här har du en i alla fall. För mig är det viktigt att hunden är i bra form oavsett ras eller uppgift.

*kl*
Jag har själv hamnat i den sitsen 1 gg. Min dåvarande blandras tik blev tjuvparad av en husky/varg hane. Tyvärr blev hon dräktig. Jag lät avliva alla valparna utom 1. Varför? Jo jag hade varken tid,ork att sköta om 3 vuxna hundar och 5 valpar.

Du kan ju också ha haft dåliga brukshundar, vad vet jag. En bra brukshund kräver ordentligt med arbete. Det är något man får på köpet med arbetslusten.

Min egen tränas inte längre för hon saknar arbetslust och är inte alls som en Rottweiler ska vara. Jag orkar inte längre dra runt på en stoppkloss. Så nu får jag nöja mig med att fysträna henne. Det minskar ju i varje fall stressen i hunden.

Om en brukshund inte kräver mer än en Schnauzer då är det något fel, på hunden och på hela aveln. Vill man inte leva bruks finns det andra raser. Jag har sagt det förr och säger det igen, brukshundarna är inte för alla.

Nä, jag hade väldigt bra brukshundar. Ville jag kunde jag träna varje dag men det var inget måste, de var så bra mentalt så de klarade också av ett familjeliv och det anser jag även en brukshund ska göra. Och inte blev det någon stress heller om de fick vila en dag. En brukshund ska också klara av att ta det lugnt, det ska inte vara några hundar som blir ett monster när det inte blir en ordentlig träning varje dag. Då anser jag att aveln gått åt skogen.
En brukshund kan har bra arbetslust med också vara en trevlig hund att leva med ändå.
Jag tycker du alltid ska dra allt till sin spets när det gäller allt med hund. Men jag var också sån när jag var yngre.

Jag vet inte vilka brukshundar du träffar. Men när man träffar hundar som tränas och tävlar SM, nog sjutton är det också en trevlig familjehund.

Har en schäfer ägare här några gårdar bort.
Den hunden har aldrig satt sin tass på en brukshundklubb.
Men lever i mina ögon ett jätte bra liv!
Han hjälper till med att hämta in korna för mjölkning.
Hämtar in hästarna.
Hänger med och kollar utfodringen (läs knycker div mat)
Får bära in korgen med ägg och annat.
Han vaktar gården så inga främmande katter försöker ta sig in

Han har fullt upp hela dagen med jobb, har ett stort ansvar och mer levnadsglad hund för man nog leta efter.
Det där är ju huvet på spiken. Brukshundar ska arbeta. Men arbete behöver inte betyda skyddsarbete på apellplan. Det stavas aktivitet och hjärngympa :)

Precis, men enligt de riktiga bruksfolket som de kallar sig, så är det bara bruksgrenar som gäller. Grenar som vi bestämt att det heter bruks och att det är brukshundarnas arbete.
Praktisk hjälp av hunden säger mig mycket mycket mer än meriter på pappret.

Det där är ju huvet på spiken. Brukshundar ska arbeta. Men arbete behöver inte betyda skyddsarbete på apellplan. Det stavas aktivitet och hjärngympa :)

skriver man ett för hunden meningsfullt arbete tror jag folk förstår bättre. hjärngympa á la småtricks i en halvtimme blir inte ens schäfern trött av.

Naturligtvis behöver man inte tävla. Det är helt sekundärt. Dock ska hunden få arbeta med vad den är avlad för.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 013
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 932
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V