avlivning av valpar

Sv: avlivning av valpar

Jo men det är stor skillnad på att aktivera en Dobermann (brukshund) jämfört med en Italiensk Vinthund (sällskapshund) (fråga mig ;) )!

Och det är skillnad på att aktivera en Komondor (vallhund) och en dalmatiner (fd sällskapshund) oxå, tro mig!! Dalmatinern är den som utan tvekan kräver mest arbete av de två
(tur att dalmatinern plockats ur sällskapshundsgruppen, det är mer rättvisande att ha den som arbetande hund)

Senast ändrad:

jag menar att bara för att man använder en brukshund som sällskap behöver ju inte betyda att den far illa eller skulle bli någon soffliggare för det. Kan ju aktivera den även som sällskapshund.

Visst kan en blandras vara lika skicklig, men det är svårt att veta på förhand. Därför väljer de med kunskap en renras där man någorlunda kan förutsäga hur hunden kommer att bli.

Hunden avgör att den inte passar till sällskap och alla bra brukshundar har sådan arbetslust att de inte pallar med att gå hemma och vara sällskap. Har man en brukshund utan denna arbetslust är det ett dåligt avelsresultat och ska definitivt inte föra sina gener vidare och inte heller ses som någon norm.

De arbetande raserna ska behållas arbetande.

Säg att jag har 6 valpar tingade redan innan parning.
Tiken har haft en kull tidigare med 5 valpar.
Hur sjutton menar ni att jag skulle veta att hon skulle få 14 dena gång??

Men herregud!
Så kan man väl inte säga :mad:
Man måste ju tänka på att det kan bli mer valpar än vad man räknat med.
Varför avliva friska hundar??
Du får ju ta ditt ansvar..
Har man inte tid eller råd att behålla valparna tills dom blir sålda så ska man inte heller para sin tik.

Det är ingen som diskuterar vad det innebär för en tik och valparna att födas i en kull med 12 - 14 valpar. Vilken stress och kamp för överlevnaden. Om dom hade fötts i det vilda skulle inte alla överleva.
Jag fick en gång 11 valpar på en ung tik. Hon klarade inte av detta. Vi gjorde allt vi kunde med stödmatning och att hjälpa tiken att lägga sig för att dia. Men hon tyckte inte om situationen.
Ett år efteråt blev hon sjuk. 7, av valparna insjuknade också i sköldkörtelrubbning. Det var mycket tragiskt. För mig som uppfödare, men framför allt för hundarna och deras ägare. Så jag vill ALDRIG mer behålla så många valpar i en kull. Jag tycker man ska minska antalet valpar så att mor o barn får en så harmonisk valptid som möjligt.

Det har diskuterats mer i ursprungstråden. Men det verkar som den vanligaste uppfattniningen är att till varje pris få så många valpar som möjligt o blunda för konsekvenserna. När det tillomed ifrågasätts att hög mjölkproduktion skulle vara negativt för en tik som redan anses visat tecken på kalkbrist o klart visat tecken på att inte fixa det psykiskt.
PL

Nu vet jag inte riktigt varför du riktat det svaret till mig, men jag kan ju kontra med en av mina tidigare tikar (för många år sedan), som fick 10 valpar utan några större problem.

Hon klarade av att föda, dia och sköta dessa valpar på ett fördömligt sätt och det enda "extra" jag som uppfödare behövde göra var att jag började ge valparna kött en vecka tidigare än vad jag normalt sett gör.

Detta för att jag inte ville att tiken skulle tunna ur i kroppen, vilket hon heller inte gjorde.

Tiken och valparna mådde hur bra som helst och var fortsatt friska, krya och funktionsdugliga i många år.

Jämttiken min är ur en kull på 12 stycken och även där fungerade allt bra och hon och hennes syskon är friska och funktionsdugliga. Likaså deras mamma..

Så jag skulle inte ta bort friska och sunda valpar bara för att tiken fått många.

Det har diskuterats mer i ursprungstråden. Men det verkar som den vanligaste uppfattniningen är att till varje pris få så många valpar som möjligt o blunda för konsekvenserna. När det tillomed ifrågasätts att hög mjölkproduktion skulle vara negativt för en tik som redan anses visat tecken på kalkbrist o klart visat tecken på att inte fixa det psykiskt.
PL

Ja, det resonemanget är ju bara katastrofalt :crazy:

en brukshund skall även få lov att vara sällskapshund.

Jag tyckte att Jadzia skrev bra i sitt förra inlägg!

Ok visst ska en brukshund kunna vara sällskapshund oxå. Men du måste kombinera dessa två. Får hunden arbete så mycket som den behöver får du även en bra sällskapshund. Du kan inte enbart sätta den som sällskapshund.... det är grymt i mina ögon. Då kan man ju istället söka sig till en ras som inte har lika stort behov för arbete!

Men som jag skrev så blir det ingen bra sällskapshund om den inte får jobba också!

Kan ta ett exempel: Har två stående fågelhundar hemma just nu. Dessa är goa och lugna som hemma hund/sällskapshund. När vi tränar/jagar är det full fart:bump:. Vad ser alla människor. Jo dessa snälla lugna hundar jag har hemma. Ja men dom är ju så söta, lagom storlek....en sådan skulle man ha skaffat sig :eek:

Dom ser inte den träning jag lägger ner och som gör att dessa hundar kan vara lugna fina sällskapshundar resten av tiden. Dom som sedan får se när turbomaskinerna drar fram i skog och mark och jaktlusten i dem dom drar åt sig andan och ändrar sig rätt snabbt!

Jag har inte ägt någon brukshund, men "arbetshund" som "arbetshund". En hund som får arbeta tillräckligt kan vara en fin sällskapshund övrig tid. Men man måste kombinera dessa två och inte enbart sätta hunden som sällskapshund med någon kissprommenad/dag.

Jo jag vet. Har haft brukshundar jag både tränat och tävlat med.
Men inte var det några träningsnarkomaner även om det var tervueren. Men visst tyckte de det var kul att träna och tävla, men de klarade också av att ha en slö dag utan en träning.

Men var ju det jag skrev innan. Jag tror inte att alla som skriver här tränar sina brukshundar hela dagarna som det låter som. Utan de tränar och sen är hunden en sällskapshund resten av dagen.
Många gör en sån stor sak av brukshundar, visst ska de få jobba, en självklarhet. Men de är också goa hundar man kan mysa med hemma.

Nej men vid väldigt stora kullar måste man hela tiden fråga sig om tiken klarar hela kullen.
PL

Givetvis är det så.
Finns inte förutsättningarna (av en eller annan anledning) måste man ju hitta en lösning, men i mitt fall så är avlivning av fullt friska, pigga valpar inte ett alternativ.

Nä nog klarar även min hund av att bara ha en "slöardag" också. Men det får ju inte vara merparten "slöardagar" och bara jobb någon enstaka gång......det fungerar inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 013
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 932
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka