Avlivning av häst

AnnaJL

Trådstartare
På lördag ska en häst i mitt stall tas bort. Hon kommer att skjutas ca 700 m från stallet. Vi tänker låta våra andra två hästar så inne hela dagen och vara väldigt försiktiga när vi släpper ut dem på söndag morgon. Tycker ni att det är nödvändigt att låta dem stå inne hela dagen? Överdriver vi? Finns det nåt mer vi borde tänka på?

Den andra hästen ska också tas bort någon gång i vår så då måste jag flytta min häst. Det känns lite ledsamt men sånt är livet.

Mvh Anna
 
Sv: Avlivning av häst

På lördag ska en häst i mitt stall tas bort. Hon kommer att skjutas ca 700 m från stallet. Vi tänker låta våra andra två hästar så inne hela dagen och vara väldigt försiktiga när vi släpper ut dem på söndag morgon. Tycker ni att det är nödvändigt att låta dem stå inne hela dagen? Överdriver vi? Finns det nåt mer vi borde tänka på?

Den andra hästen ska också tas bort någon gång i vår så då måste jag flytta min häst. Det känns lite ledsamt men sånt är livet.

Mvh Anna

Varför tänker ni låta hästarna stå inne resten av dagen? Fattar inte alls...

När jag tog bort min häst i somras så fick min shettis gå ut i hage direkt efteråt (till grannens hästar). Shettisen var tvungen att gå precis förbi platsen som min pålla blev avlivad (stor blodpöl), och det var ingen reaktion alls från shettisens sida.

Släpp ni ut kusarna som vanligt.

/Lizzie
 
Sv: Avlivning av häst

Jag tror inte att där är några som helst problem att låta hästarna gå ut på varken lördagen eller söndagen. Döden är naturlig gång, och på något sätt tror jag att dom känner på sig att vännen är borta även om dom står inne.

Så, jag skulle släppt ut dom både lördagen och söndagen, men lite senare då på lördagen så att dom inte är ute när hästen tas bort. Jag tror absolut inte att ni har något att oroa er för..
 
Sv: Avlivning av häst

jag skulle oxå släppt ut när det hela är över...

ge mat inne, sen ut!

i somras när en häst i stallet togs bort precis utanför så gick de andra förbi iaf...

tråkigt med hästen :(
 
Sv: Avlivning av häst

Släpp ut dem, tycker jag.

Jag är övertygad om att hästarna känner av att den andra hästen inte finns längre sekunden efter det sker.

När vi stod och väntade med shettisen för att ta bort henne, ropade unghästen i hagen bakom stallet efter henne hela tiden. Hon slutade direkt när det var klart och ropade inte en enda gång till efter det. Vi tog bort shettisen c:a 50m från hagen, men bakom stallet så att de andra inte såg. Den övriga flocken på 3 hästar var helt lugn efteråt.
 
Senast ändrad:
Sv: Avlivning av häst

När min foderhäst avlivades gjorde vi det i ett hörn av paddocken. När hon sedan var borttransporterad fick de andra hästarna gå ut.
I normala fall sprang de bara rakt genom paddocken och ut i hagen, men denna dagen gick alla tre bort till hörnet där det fanns en liten blodpöl kvar. De stod i ring runt blodpölen en liten stund, en av dem krafsade försiktigt nära blodet och sen tågade de lugnt och stilla därifrån och ut i hagen.

Så släpp du ut hästarna, bara!

Immer
 
Sv: Avlivning av häst

Håller med de andra och släpp ut hästarna, de är vanedjur och kommer bli oroliga av att helt plötsligt inte få gå ut.

På min gamla ridklubb avlivades hästarna på gårdsplanen, där slaktbilen enkelt kunde hämta dem. Rutinerna har varit precis desamma som alla andra dagar.

Vid ett tillfälle tog de bort 3 stora halvblod på samma gång, bara några minuter efteråt släptes hästarna ut och de som gick förbi platsen brydde sig inte, inte heller de som rider förbi där för att komma till ridhuset.

Vet några som fått nödslakta sin häst på sommarbetet i hagen med sina hästkompisar bredvid. Lika så hästar som avlidit i stallet.

De förstår mer än vad man tror, inte att de blir hispiga och uppspelta utan "Okey matte, nu är Arne med Märta i trappalanda"
 
Sv: Avlivning av häst

Min första häst nödslaktades i sommarhagen med de andra närvarande inga problem för deras del. Min andra häst avlivades på morgonen efter att det varit utsläpp, så det sista hon såg vara fölstona med sina småttingar på andra sidan tråden en bit bort. Inga problem där heller.

Gör som vanligt med era hästar, är de vana att gå ut en viss tid låt dem få det. Klarar den som ska bort att få komma ut en stund innan så låt den. Min älskade fick gå ut som vanligt tills nödslakten kom då hämtade jag henne i hagen och hon följde lugnt med de sista stegen. :cry:
 
Sv: Avlivning av häst

Vi avlivade en häst när de andra stod och tittade på, helt odramatiskt för dom. För oss människor var det värre, hästen hade brutit benet och stått i värsta värmen. Som tur var kom nödslakten samma em men hästarna brydde sig inte ett dugg sen heller.
 
Sv: Avlivning av häst

* lånar knapp*

När jag avlivade min häst så gjorde vi det alldeles intill hagen med de andra hästarna. Övriga häster "såg" allt och killen som avliva sa att det var det bästa att göra. Döden är helt naturlig för dem och de blev inte alls skrämda eller något. Han menade att de andra hästarna fattade att deras kompis var död direkt och därför skulle det inte vålla några problem. Om kompisen bara är borta en dag så fattar inte de andra var den tagit vägen.

Om fölungar dör ska man låta stoet nosa på den döda fölungen istället för att genast ta bort kroppen. De accepterar lättare då att de är borta.

en shettis i stallet blev helt förtvivlad och gnägga oavbrutet när jag var ute och red eller var på tävling. Efter avlivningen som han "såg" sa han inte ett knysst. har varit knäpptyst och inte gnäggat en gång efter sin kompis. Han fatta helt enkelt att han var död.

Tråkigt när sånt händer att man måste ta bort en häst. Men jag tycket absolut du kan släppa ut de andra hästarna samma dag. Lycka till!
 
Sv: Avlivning av häst

när jag tog bort foderpållen var den andra hästen o reds sen när de kom hem red de förbi avblodningsplatsen o ingen reaktion så ni kan nog släppa ut dem samma dag...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 231
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 218
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp