Avlivning av "agressiv" hund!?

Re: Avlivning av \"agressiv\" hund!?

Stå på dig Melle. Tveka inte att avliva hunden.
Det är ett mycket tufft beslut, men kom ihåg att om du avlivar hunden så händer inget mer än att du sörjer, men du kan trösta dig med en ny hund.
Skulle däremot hunden bita någon, barn eller vuxen spelar ingen roll, så kommer du för evigt att få lida för det.
Ständig ånger för att du tvekade och ständigt få veta vilken dålig hundägare du var. Det går aldrig över.

En hund som visar aggrassiva tendenser mår inte bra. Det mest humana för en sådan hund är och förblir avlivning.
Världen är alldeles för full av problemhundar som kreti och pleti försöker återanpassa. Problem som oftast dyker upp igen när man minst anar det.
Låt problemhundar slippa vara försökskaniner.

Jag har oxå en collie som är osäker han springer dock bara om det kommer någon däremot så HATAR han andra hanhundar men men för att komma till det jag skulle.

Vi har en liten collietik som är hur snäll som helst DOCK så har hon markerat ett flertal gånger på folk hon inte känner.
Oj oj oj vad tid jag har lagt ner på brukshundsklubben med henne. Hon har blivit mkt bättre. Senaste året (2003) markerade hon mot 2 st och i år inte en enda. Men det ligger mkt social träning bakom det hela.

Jag tycker att det är oerhört synd att ta steget att avliva honom. Det jag tror er hund behöver är socialträning. Åk till brukshundsklubbar o sitt bara där o låt han träffa massor med människor. Jag LOVAR det går att ordna upp bara man har lite vilja o tålamod :)

PM:a om du har några frågor :)

Låt problemhundar slippa vara försökskaniner.

Det finns inga problemhundar. Däremot finns hundar som har problem. :smirk:

Jag tycker att det är oerhört synd att ta steget att avliva honom. Det jag tror er hund behöver är socialträning

Har inte läst denna tråd så noga men vill bara påpeka att en riktigt reserverad hund vill inte ha socialträning, den vill inte ha kontakt och ska inte behöva utsättas för det. Ingen träning i världen kommer att ändra denna inställning som hunden har. Och ska man nu träna detta så får man fundera om det är moraliskt riktigt gentemot hunden.

Observera att jag nu inte läst denna tråd nogrannt så jag uttala mig inte om trådskaparens hund utan hundar i allmänthet.

Tack! Det kändes bra att läsa det nu, Har precis sagt Hej då :( Det känns tufft, men rätt.

det sista du skrev om att det att det finns inga problemhundar, det håller jag med om i det här fallet var det människors fel dom som behandlade honom illa, och därmed gjorde honom till en "problemhund"

Det är starkt att vara ansvarsfull mot hunden och bortse från sina egna känslor.
Tyder på bra ägaregenskaper :bow:

vill bara påpeka att en riktigt reserverad hund vill inte ha socialträning, den vill inte ha kontakt och ska inte behöva utsättas för det. Ingen träning i världen kommer att ändra denna inställning som hunden har. Och ska man nu träna detta så får man fundera om det är moraliskt riktigt gentemot hunden.

Exakt! Kan bara hålla med. :bow: :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Övr. Djur Har en avlivning bokad imorgon för min kaninhona som är sju år. Han har en snabbväxande böld i ena kinden och vet vill inte operera pga...
Svar
3
· Visningar
634
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka