avliva pga balltramp??

Sv: avliva pga balltramp??

jag håller med dig, gick in och kollade tidigare inlägg...jag fick då uppfattningen om att riktigt ung är nog inte t.s.

med tanke på dom inläggen så borde t.s veta hur man behandlar en sårskada :angel:

Svarar både dig och Gränges ???? och vem det var mer :)

Det är bara det att många gånger så kommer ett helt gäng till undsättning här och det blir faktiskt endel väldigt hårt åtgångna personer som antingen ställer en dum fråga eller utrycker sig på ett klantigt sätt .

Och man har igentligen ingen aning om vem som sitter bakom tangenterna på andra sidan av datorn .
Endel har svårare att yttrycka sig i skrift osv .

I ts fall så har hon även fått på skallen för sin okunnighet att lägga ett gallopbandage tex .

Reagerande självpå Ts fråga men tycker dock att några i tråden går hårt åt ,men som jag själv skrivit ovanför så sitter man framför en Dator och det är alltid svårt att bedömma hur andra menar /skriver på ett forum och det handlar alltid om hur man själv läser och uppfattar saker och ting ;)

Mvh Mia

Markerar tydligt eller superhalt? En häst med ett öppet sår ska inte gå i en lerig hage! Galoppbandage, byt och tvätta två gånger per dag, skrittmotionera för hand på torrt underlag (typ asfalt) det håller igång blodcirkulationen och det kan räcka för att såret ska blöda lite lagom mycket (bakterierna åker ut med blodet och såret kan läka inifrån). Om du använder jodopax så tänk på att det tar bort lika mycket bra bakterier som dåliga så var lite sparsam och använd det om blodet och sårvätskan inte ser helt "rent" ut. Annars är det bara att spola med vattenslang och tävtta rent runt om med mild tvål vid behov.

Så sköter jag sådana skador iaf...

Har du en torr hage så ska ju givetvis hästen gå ute som vanligt men jag fattade det som att du inte hade tillgång till någon bra hage...

Jag skulle lägga ett jodopaxomslag och boxvila ett par dagar.
Dels är det inte bra att hästen går i en lerig hage med ett öppet sår
Dels ,om den trampat sig själv ,finns risken att den trampar sig i gen ,i såret ,när den är ute
Då tar det längre tid att läka

jag har ingen erfarenhet av balltramp alls,,men det har gått veckor och han är super halt..så jag bara spånar lite hur de ligger till..
vad kan man göra för att få det att bli bra?
Har oxå läst din gamla inlägg.
man undrar ju om det fina mkt stora stoet lever. den som fick 5 kg hö som åring o blev bråkig pga det.
Antar att den blev närmare 180 cm.

Varför så många hästar så att inte man har råd att ta ut Vet?????

låter super bra men hur sjutton får man det o sitta kvar tänker jag??ska han stå så under natten eller dan menar du?
hur snabbt läker det då?

Självklistrande bandage brukar sitt rätt bra öven över ballarna. Halvvägs in under hoven och runt.

Två veckors hälta är ju knappast läge att börja fundera på avlivning och att få ut på försäkringen. Enda sättet att få ut på försäkring är om veterinär dömer ut hästen OCH försäkringsbolaget också godkänner det.

Hälsning Maja

ställ hästen på box. trätta och smörj med pencilin salva å håll koll. Min pålle får offta ball tramp när d eblir lite för lerigt i hagen.. när det var som värst ställde jag henne på box. å hon lämnade ej boxen på 1 vecka sen var hon bra. hon går alltid med boots i hagen för att ej trampa sej men ibland e de torrt å då har hon det ej. men så blir de pisse regn på natten å då hinne rman ju ej sätta på då hon går på lösdrift. men ställ hästen i boxen å tvätta.. de läker ALDRIG om du släpper ut den i lera.

Nu får ni väll ta och ge er , ni har ingen aning om hur gammal TS är !!

Om hon är orolig över sin häst och sen frågar om försäkring i sitt *första* inlägg så kan jag inte förstå alla dessa kommentarer om att hon vill döda sin häst osv ?!?!

Varför ska Buke jämnt reagera med detta koppel av folk ?

Mia

Är man gammal nog att känna till försäkringsfrågor osv så är man gammal nog att tänka lite mer vuxet också
¨
Frågan är vansinnig även från en tolvåring (om det nu vore en ung person) Skaffa ny - hästen är trasig......Undrar fortfarande om ts är seriös, faktiskt.....

Senast ändrad av en moderator:

Har inte hunnit läsa hela tråden, så någon kanske redan har gett dig det här tipset..
Linda benet och för att det ska hållas torrt och rent, stoppa in hela hoven i en plastpåse och tejpa med silvertejp/ tjock svart tejp så påsen sitter kvar.
Superbra för blöta hagdagar!

Har oxå läst din gamla inlägg.
man undrar ju om det fina mkt stora stoet lever. den som fick 5 kg hö som åring o blev bråkig pga det.
Antar att den blev närmare 180 cm.

Varför så många hästar så att inte man har råd att ta ut Vet?????

vem har sagt att jag inte har råd o ta ut vet.?
jag tycker det här är helt sjukt,o varför ta upp min 1 åring jag hade då??o vad vet du om henne? jag fattar noll,,jag har hur som helst fått bra salva o pencillin nu o hoppas han ska bli bra,jag vill inte ta bort honom men ville bara höra vad försäkringen säger OM han nu blir sämre i det här..INGET ANNAT..sen får ni tro vad ni vill,,jag älskar min häst och vill att han blir bra..sätter punkt här då jag nu förstår varför jag så sällan använder mig av hjälp genom forum..och tusen tack till er som hjälpt mig ,(istället för o kalla en mördare o idiot som ej vill ha eller byta ut sin häst!!när man bara undrar.. )
med bra tips o råd,,det är guld värt.tack.

läs ditt första inlägg o fundera på hur det låter så förstår du varför folk reagerar så starkt.

KL

Måste lägga mig i lite här i alla fall.

På något sätt kan jag faktist förstå frågan om hur försäkring täcker om en sk. småskada aldrig läker.

Det är inte alltid så enkelt, och speciellt inte på sår som är runt kota, kotled, kronrand och ballar.

Tänker på Emir Arriba som kom till oss som äldre föl med skada på utsidan av kotan.
Vi rengjorde, veterinär brände, han åkte till klinik för operation m.m.
Vi använde hela apotekets sortiment men det läkte inte..
Och faktist så slutade det fallet med en avlivning efter 8 månaders värdelös behandling.
Kronisk svallköttsbildning hette det.

Vi har haft föl som fått nån löjlig repa på kronrand och haft sådana inne i månader för behandling, omläggning och flera veterinärbesök.

Förvisso tycker jag att vid sådana sårskador ska hästen hållas inne om det är skitigt ute. Denna vinter har ju inte precis varit ...vintrig, utan mer ...lerig.

Småskador liksom stora skador skall alla behandlas men tänk på att många av dessa små kan vara jävliga. Det börjar litet och slutar stort med infektioner, fickbildningar m.m.

Var lite bussiga åt TS nu va?

AM

har läst hela tråden nu

och vill gärna höra hur det gick för din häst? :) Så snälla försvinn inte från tråden ;)

hur du gick tillväga för att få såret att läka? Penicillinet antar jag att du använde, men sen? Lät du honom stå på box? eller, lindade om såret och släppte ut honom i hagen? eller på något annat sätt?:idea:

har läst hela tråden nu

och vill gärna höra hur det gick för din häst? :) Så snälla försvinn inte från tråden ;)

hur du gick tillväga för att få såret att läka? Penicillinet antar jag att du använde, men sen? Lät du honom stå på box? eller, lindade om såret och släppte ut honom i hagen? eller på något annat sätt?:idea:

lovar att rapportera framöver,ska ge pencillinet några dar nu o så får vi se om det går åt bättre håll,dock vill han ej gå själv,vilket yttligare är ett problem då man står inhyrd o har begränsat med hagar,suck....men jag hoppas han blir bra o alltid lär man sig nåt nytt..denna gång var det ball tramp..

Har inte läst allt men kan tipsa om sk mudboots. Köpte det till min häst som har haft problem med mugg i vinter. Om du nu behandlar hästen så är det jättebra att kombinera med bootsen. Hästen har på sig dem i hagen och kommer in med helt torra fina ben!:idea: Då slipper du få in lera och snusk i såret. Bootsen går ner över halva hoven och slutar en bit under knät.

Har inte läst allt men kan tipsa om sk mudboots. Köpte det till min häst som har haft problem med mugg i vinter. Om du nu behandlar hästen så är det jättebra att kombinera med bootsen. Hästen har på sig dem i hagen och kommer in med helt torra fina ben!:idea: Då slipper du få in lera och snusk i såret. Bootsen går ner över halva hoven och slutar en bit under knät.

Var hittar man dessa ?

Mvh Mia

Om ni nu tycker frågan är korkad, låt bli att svara då! Tänker då inte bara på den här tråden utan överhuvud taget.

Till Ts. Det är nog bäst att du låter hästen stå inne. Det är nog så att det är mer synd om dig än om hästen om den får stå inne några dagar. Han kommer vara jåtteledsen men kommer lugna sig och kommer bli bra fortare. Lycka till

Jag satt precis och sökte på nätet men hittar dem inte.:mad: Köpte mina av en tjej här på orten som säljer hästartiklar. Kan kolla i morgon vad det är för märke och ta bild på mina. Kanske går att hitta om man söker på märket.

lovar att rapportera framöver,ska ge pencillinet några dar nu o så får vi se om det går åt bättre håll,dock vill han ej gå själv,vilket yttligare är ett problem då man står inhyrd o har begränsat med hagar,suck....men jag hoppas han blir bra o alltid lär man sig nåt nytt..denna gång var det ball tramp..

*suck* ja det är svårare när man inte äger mark själv, och är begränsad, så man int får göra det man mest vill -i det här fallet bygga en egen hage.
Men, hur ser det ut runtomkring gården? Finns det inga träd där du kan skruva fast några isolatorer och sätta upp några trådar lite snabbt? :idea:

Annars tycker jag du har fått bra förslag, den här specialdojjan t.ex, som gör att det inte kommer in smuts. Hoppas Hedwig02 hittar vad de heter så kanske du kan kosta på din häst en sådan! :D Det kommer säkert löna sig, och sen har du ju den kvar ifall han skulle få balltramp igen. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 212
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka