avliva pga balltramp??

Sv: avliva pga balltramp??

Du har ett PM med tips om var du kan hitta skyddsgaloscher till häst.

Var hittar man dessa ?

Mvh Mia

Svarar åt Hedwig =) dom kommer från Kefly, equichaps heter dom:)
equichaps.jpg

Om ni nu tycker frågan är korkad, låt bli att svara då! Tänker då inte bara på den här tråden utan överhuvud taget.

Till Ts. Det är nog bäst att du låter hästen stå inne. Det är nog så att det är mer synd om dig än om hästen om den får stå inne några dagar. Han kommer vara jåtteledsen men kommer lugna sig och kommer bli bra fortare. Lycka till

Fast att många reagrerar när någon funderar på att ha i hjäl sin häst p g a ett BALLTRAMP tycker jag inte är så himla konstigt...

Avliva?! Min gamla ponny fick ett riktigt rejält balltramp. Det gjordes rent, syddes och han fick gå med bandage och plastpåse ca två veckor sen hade det läkt skapligt. Blev helt bra efter nån månad.

Aldrig hört på maken att avliva en häst pga det?

Balltramp kan du behöva ge rätt lång tid för att läka. Ibland tar det mindre tid, ibland mer, längre och kräver andra åtgärder.
Avlivning är väl lite väl drstiskt i detta läget? :crazy:

Ja just det! Thank you Korneva;)
-Miaa
Googla på Equi-Chaps® Close Contact Chaps så hittar du dem. Jag är helnöjd med mina! Nästan all mugg är borta, har bara några krustor kvar på insidan av ena kotan. Detta tack vare att benen aldrig blir blöta eller leriga i hagen längre. Kan verkligen rekommendera dem!

nu är jag här igen,förtvivlad mer än nånsin..balltrampet verkar ha läkt ihop fint nu när det hållts torrt o haft pencillin salvan på,men nu är han blockhalt på andra frambenet??hur i allsindar..men min teori är ju att han belastat den så pass att den därför är ond nu,han har ej feber,äter bra osv..men vill ej lyfta 'balltramp benet' så han stödjer på det andra för det gör så himmla ont på den nu..
svullen o varm..men jag fortsätter helgen ut med balltramp omläggningen osv,samt smörjer det andra med isbalsam,så får vetrinären komma på måndag..blir inte klok på detta..:(

Hovböld på den andra kanske? Skulle INTE avvakta tills måndag med en blockhalt häst!

jg har pratat med vetrinären o han säger att vi ska avakta tills måndag..han linkar ju fram men vill inte att jag lyfter den andre..
varför misstänker du hovböld?kan man hitta det trots skon på eller är det kört för 'oss icke hovslagare att se'??

Misstänker i princip alltid hovböld när det är kraftig hälta/blockhälta på ett framben utan annan synlig orsak. Ibland kan man se/känna med blotta ögat/fingrarna, men oftast krävs det sko av och visitertång och ev försiktigt ta ner lite på sulan. Dvs jag rek hovslagare, om inte annat ska man inte karva efter bölder själv/skära upp dem.

han har orsakat det själv,trampat sig själv,det är ca 5cm långt.
jag får bara råd av alla att hålla det rent o torrt men det är så lagom lätt när hagarna är som dom är dvs ler åkrar o han kan ej va inne..
jag spolar varje gång han kommer in o håller så rent det går men de blir ej bättre,har hört med hovslagaren oxå o han säger inte heller att det går o göra så mkt,,jag tänkte om omslag av nåt sätt men nej..är helt förtvivlad:(

nej han har ej feber o verkar ej va inflammerad..är pigg så han är lagom lätt o tas med nu,suck..

Orkar inte läsa igenom hela tråden men du bör lägga typ galoppbandage och låta han stå inne så de kan torka ihop och börja läka. de finns inge bra hagar nu om man inte har sandpaddok men dom är oxå mkt vatten i.Såg att balltrampet blitt bättre. ta han till en klinik vet ute pågårde brukar inte kunna avgöra så mkt. klinik brukar ha både hovslagare och andra resurser.

Senast ändrad:

Har läst hela tråden och jag instämmer med föregående!
Låt hästen stå inne ett par veckor med galoppbandage som byts dagligen, skritta vid hand eller uppsuttet och se till att bandaget alltid är torrt och att du har ett tryck på den skadade ballen så ökar chansen att det läker någorlunda fort. Min häst spräckte hela ballen förra året, men vi satte den på boxvila med tryckbandage och var oerhört noggranna att han fick inte gå ut i leriga, skitiga hagar förrän efter ca 6v när detta läkt ihop utan problem, han kunde dock ridas i princip som vanligt utan hälta. Men jag tror att det berodde på att vi direkt satte in akuta och nödvändiga åtgärder ...

nu är jag här igen,förtvivlad mer än nånsin..balltrampet verkar ha läkt ihop fint nu när det hållts torrt o haft pencillin salvan på,men nu är han blockhalt på andra frambenet??hur i allsindar..men min teori är ju att han belastat den så pass att den därför är ond nu,han har ej feber,äter bra osv..men vill ej lyfta 'balltramp benet' så han stödjer på det andra för det gör så himmla ont på den nu..
svullen o varm..men jag fortsätter helgen ut med balltramp omläggningen osv,samt smörjer det andra med isbalsam,så får vetrinären komma på måndag..blir inte klok på detta..:(

Och det har hänt på knappt ett DYGN HELT fanstastiskt !!!!!

Känns som ett litet troll ?!?!? och jag som tyckte att man gick lite hårt åt dig :crazy:

Mia

ja det är såklart min häst! jag har haft häst hela livet och är inte grön när de gäller dessa djur alls ,MEN har dock ALDRIG haft nån med balltramp o har därför ej behövt ta itu med en sån grej..vet inte om alla är super pålästa när de gäller saker man ej varit i kontakt med,,visst en del är det väl så med men alla saker kan man inte vara bra på o detta är en sån grej erkänner jag,,känner mig rätt påhoppad här när jag bara vill ha tips o råd och undrar liksom:cry:

:rofl::rofl::rofl: och då "undringen" gällde inte ens ballltrampet i sej utan ang att avliva och få pengarna:rofl:
snacka om troll, bra att fler inser det nu.......:angel:

Det hjälper inte att "kyla" med kemikalier.
Använd vatten i minst 20 min. eller frysbara kyldamasker.

Ja inte ett balltramp trots många hästar:rofl:

Har hållt på med hästar i snart 20 år (inte haft egna, men vart runt massor av hästar) och har faktist inte heller vart med om balltramp innan.
Små lätta balltramp har man ju sett, men inget så rejält som min dam fick i julas! Så det är faktist inte alltid man ser sånt!

Tog två veckor innan hon slutade halta. Och Såret tog 1 månad innan det läkte ihop ordentligt!

Balltramp behöver inte betyda att den skadat sig svårt.

Sen är folk bedrövliga.
Här har hästarna gått med 4 brodd- trots BARMARK i princip hela vintern.

Helt klart tar man onödiga risker. Skruva ur broddarna när de inte behövs!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 212
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V