avliva pga balltramp??

Sv: avliva pga balltramp??

Vart bor du?
Bor du i närhet så kan jag komma och hjälp dig.

(du kan pm:a)

jag tror inte det finns en chans att du kan få hästen udömd för ett jäkla sår?!

jag menar hallå?!

hur halt är hästen? kan du ta ett kort på såret?

om det är så stort varför syr ni det inte?

det är brett men inte djupt..

Lägg en kompress över såret och linda med en klisterlinda över, sitter perfekt hela dagen och natten. Men se till att skaffa en hage som inte är lerig. Ridbanan eller något annat tills det är läkt.

vad är det o hur får man tag på det samt sätter dit det?åker de inte av?

Hur många gånger har veterinären tittat på såret? Med tanke på alla dina frågor, låter det som du är helt oinformerad? Framför allt låter det synnerligen märkligt att han/hon inte redan har visat dig hur man lägger ett bandage som håller över dagen i en lerig hage...

Vänta lite nu... Du funderar alltså allvarligt på att avliva hästen pga ett balltramp? :confused:

Är det din häst?

Hur man behandlar balltramp och lägger galoppbandage trodde jag i min enfald liksom ingick i de saker man ska kunna när man är hästägare.

Vänta lite nu... Du funderar alltså allvarligt på att avliva hästen pga ett balltramp? :confused:

NEJ jag har ställt frågan IFALL det blir så att han får tas bort o ej blir bra,hur ni tror försäkringen gäller eller ej..det är inget jag VILL eller TÄNKER göra utan bara undrar!!!
jag har noll erfarenhet av balltramp, och vet ej hur pass lång tid de tar o läka,om det finns fall som ej blir bra,hur man får det att läka osv osv..därför är jag glad för råd o tips..min vet eller hovsl verkar ej ge mig något konkret utan bara säger att håll de rent o torrt o vänta:mad::(

Är det din häst?

Hur man behandlar balltramp och lägger galoppbandage trodde jag i min enfald liksom ingick i de saker man ska kunna när man är hästägare.

ja det är såklart min häst! jag har haft häst hela livet och är inte grön när de gäller dessa djur alls ,MEN har dock ALDRIG haft nån med balltramp o har därför ej behövt ta itu med en sån grej..vet inte om alla är super pålästa när de gäller saker man ej varit i kontakt med,,visst en del är det väl så med men alla saker kan man inte vara bra på o detta är en sån grej erkänner jag,,känner mig rätt påhoppad här när jag bara vill ha tips o råd och undrar liksom:cry:

suck,,NEJ han kan ej ridas för han är super halt!
och nej jag är inte mördare,utan SOM SAGT undrade jag bara ifall det slutar så,sa inte att jag bokat tid i eftermiddag:mad:
och hade jag gräs hage så skulle han såklart få gå i den,låter han völ inte gå i lera för jag tycker det är kul!
altså va är det här??
Folk svarar på det du skriver, det får man tåla på ett forum. Jag undrar om du frågat din veterinär hur du ska skydda såret på bästa sätt? Vad svarade h*n? Min erfarenhet, när man ställs inför något nytt, är att man får mycket bra råd och tips från veterinär och de djurvårdare som jobbar på klinik. Jag hade aldrig tidigare råkat ut för ett svårt sår på en has när jag plötsligt ställdes inför det(ståltrådsskada) och det är rätt svårt att hålla just hasen lindad. Veterinär visade och jag lärde mig...simple as that!

NEJ jag har ställt frågan IFALL det blir så att han får tas bort o ej blir bra,hur ni tror försäkringen gäller eller ej..det är inget jag VILL eller TÄNKER göra utan bara undrar!!!
jag har noll erfarenhet av balltramp, och vet ej hur pass lång tid de tar o läka,om det finns fall som ej blir bra,hur man får det att läka osv osv..därför är jag glad för råd o tips..min vet eller hovsl verkar ej ge mig något konkret utan bara säger att håll de rent o torrt o vänta:mad::(

Okej. Nej jag kan inte hjälpa dig på den punkten. Jag skulle rekommendera dig att ringa agria eller läsa på hemsidan vad gäller försäkringen. Och ta kontakt med en annan vet om du inte tycker dig få nåt vettigt svar. Ofta kan ju små sår skapa komplikationer om man inte ser efter dem (inte för att jag betvivlar att du gör det).

Det är bra och seriöst att man ber om hjälp.
Nu är det ju som det är och du har haft turen att inte stöta på balltramp tidigare.
Har ni hållt på länge med detta balltrampet så berätta om dina farhågor för veterinären, så tar denna dig nog på allvar. Det är ju oftast en veterinär som rekommenderar avlivning och styrker detta till försäkringsbolaget, för att man sen får ut sin ersättning.

Men vi hoppas ju absolut på att ni får bukt på detta!

Fast om han har gått med detta länge och hältan består även om såret inte är infekterat hade jag nog blivit orolig och velat kolla upp det vidare.

Håller tummarna!

jag ringde nu en annan vet. som ska skriva ut en penicellin salva som jag ska anv samt linda ,så hoppas det händer nåt nu,,blev så glad :):bump:

Ett öppet sår i de regionerna kan vara nog så smärtsamma. Det spelar ingen roll hur långt det är utan hur djupt det går. Varje gång hästen sätter vikt på benet påverkas sårområdet. Det är alltså inte otroligt att hästen är halt i samband med detta. Har hästen dessutom gått, oskyddat, i lera kommer det in grus och skit som irriterar.

Visst kan man avliva hästen...finns inget som hindrar...men veterinär ska ge intyg på att hästen är bortom hopp om läkning för att försäkringen ska kunna gälla...

Andrar på inlägget.

Pencillin salva är SUPER!
Har använt på min och lånat ut till andra med balltramp skador och det har läkt på 2 veckor!
Men att linda och ha salvan är inget jag rekommenderar, salvan torkar och blir en yta som skyddar.
Tycker du ska använda den och skippa lindandet, låt hästen gå i en ren hage med den tills det läkt.
Att linda gör det också svårt för det som töms ur såret att komma ut.

Senast ändrad:

Varför inte kontakta VEt?

Om du får ett rejält sår så kanske du bör avlivas istället för att gå till doktorn:devil:

Alsolspritbandage efter ordentlig tvätt.
Omslag med Vetwrap utanpå dagtid- i EJ lerig hage!
Bygg en sjukhage annars.

får ursäkta om jag var otrevlig, men jag förstår inte hur nån kan tänka tanken att avliva sin bästa vän för ett sår? ok om det växer och växer och man tar biopsi och konstaterar att det är typ hudcancer eller nåt... men ett vanlig sår?? nej... i min värld existerar inte de tankarna.

Nej men snälla människa.. visst ett balltramp gör ont, men inte så många dagar efter. men det beror helt på hur "tålig" häst man har. Vissa bekommer det inte medans andra knappt kan gå.

Man gör rent morgon & kväll, luftar nattetid & ute i hagen har man galopp bandage runt. För extra skydd kan man lägga runt PowerFlex.

Enligt mig är ett balltramp en bagatell, men jag har haft några balltramp under mina år inom travet ( mestadels under vinterhalvåret).

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 212
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V