avliva pga balltramp??

Sv: avliva pga balltramp??

Det normala för A2 är att du bara får ut något på försäkringen om du avlivar hästen direkt i samband med skada. Att få ut något från en A2-försäkring när hästen väl blivit behandlad för skadan går inte.

:rofl::rofl::rofl: och då "undringen" gällde inte ens ballltrampet i sej utan ang att avliva och få pengarna:rofl:
snacka om troll, bra att fler inser det nu.......:angel:

förstår inte vad det är ni har så kul åt??jag är glad att min häst mår bättre och nu kan han gå på rätt okej,och stödja bra på bägge fram,,och magiskt nog så vart det såhär pass bra på ja ett till två dygn då han fick gå torrt..jag tycker oxå att det var förvånansvärt men tydligen gjorde det mkt att han gick torrt o utan lera..mot innan ,då var det hela tiden blött,,sen antar jag att pencillin salvan är bra,,nu är han som sagt oren men inte rå halt som han var ett par dar..men fortf tjock i varm i andra benet,dock går det ner för varje dag..ni får tro vad ni vill om det roar er men jag är glad åt min hästs förbättring och tänkter INTE avliva pga detta utan det var en fråga,som jag försökt förklara ett x antal ggr då det såg mörkt ut ett tag.
Men tack för hälpen-..

*delvis KL*

Nog kan ett sår som utsätts för gegga och väta dra ihop sig och torka upp och se mycket, mycket bättre ut på bara ett dygn om det får vara torrt och dessutom får hjälp på traven av pencicillinsalva.

Så att kalla TS för troll pga det tycker jag är väl taskigt. TS må ha uttryckt sig lite otydligt i sitt första inlägg, men inte ens i närheten för att 'förtjäna' den häxjakt vissa bedrivit.

TS - Skönt att hästen är bättre.

*kl*

Jag blir lite förvånad av era reaktioner.

1. Jag har hållt på med hästar i 28 år snart. På dessa åren har jag stött på 2 lättare balltramp. Varav ett nu på denna häst som jag har nu.

2. Jag har aldrig lagt eller hört talas om ett galoppbandage. Varför måste man kunna lägga ett sådant för att få vara hästägare?

I Apotekets hälsoråd för häst finns beskrivet hur man lägger ett sk galoppbandage.

Okej det är ju bra. Men är man en sämre hästägare om man inte kan lägga ett sådant och inte har apotekets hälsoråd för hästar då? Det var nämligen det jag reagerade på längre upp i tråden.

Okej det är ju bra. Men är man en sämre hästägare om man inte kan lägga ett sådant och inte har apotekets hälsoråd för hästar då? Det var nämligen det jag reagerade på längre upp i tråden.

Sämre hästägare är man om man inte tar reda på vad som behövs och lär sig den teknik som behövs rent grundläggande och vid speciella situationer, är min åsikt. Det är alltså ok att inte kunna men det är inte ok att fortsätta vara okunnig då det finns information att ta till sig för att optimalt vårda sin häst/sitt djur o.s.v.

Jag har en ung kille som periodvis varit världsmästare på balltramp...

Har du verkligen haft någon veterinär överhuvudtaget som kommit ut till dig? Om inte, så är det hög tid!

Att bara ringa och prata med veterinären räcker inte. Ring och be att veterinären kommer ut. Då kommer han säkerligen att gipsa och ge antibiotika. Sen visar han dig hur du du själv lägger nytt gips när det blir behövligt, och sen brukar det räcka med galoppbandage. Och det ska hållas torrt, får på inga villkor bli blött i någon lerig hage. Silvertejp + självhäftande bandage ytterst kan hjälpa till att hålla det torrt.

Balltramp kan vara otroligt smärtsamma för hästen. Ofta behöver veterinären ge lugnade för att kunna behandla och lägga om det.

Sämre hästägare är man om man inte tar reda på vad som behövs och lär sig den teknik som behövs rent grundläggande och vid speciella situationer, är min åsikt. Det är alltså ok att inte kunna men det är inte ok att fortsätta vara okunnig då det finns information att ta till sig för att optimalt vårda sin häst/sitt djur o.s.v.

Att man ska ta reda på hur man hanterar en skada som uppkommit kan jag hålla med om. Annars är man en dålig ägare helt klart.

Men i inlägg 27 skriver Älgen: Hur man behandlar balltramp och lägger galoppbandage trodde jag i min enfald liksom ingick i de saker man ska kunna när man är hästägare.

Jag tolkade det som att om man inte vet detta innan man blir hästägare har man ingen rätt att bli hästägare. Jag är en bra hästägare anser jag själv och många med mig men jag kunde inte behandla balltramp och hade ingen aning om vad ett galoppbandage var när jag köpte min nuvarande häst.

Man kan inte veta allt från början. Däremot kan man ta reda på så mycket som möjligt, helst innan hästen är införskaffad;). Sen fylls det på vartefter...

*KL*

Jag förstår inte vad det är ni håller på med. Det finns ju mängder med trådar och inlägg på forumet där den mest grundläggande kunskapen verkar saknas. Många som skrivit i denna tråd borde sopa framför egen dörr.:angel:

Man kan inte veta allt från början. Däremot kan man ta reda på så mycket som möjligt, helst innan hästen är införskaffad;). Sen fylls det på vartefter...

Absolut vi är överrens. Men vi kan också vara överrens om att man faktiskt inte kan komma ihåg att lära sig allt innan hästen införskaffas. Jag tex stötte på ett balltramp när jga ridit i 4 år. Veterinär tillkallades och sedan vet jag inte mer egentligen. Jo hästen stod inne 1 vecka den hösten för att et var lerigt.

Alltså på 21 år försvann tom tanken på balltramp från mitt huvud. Sedan helt plötsligt står jag där med ett balltramp men det var mer som ett skrapsår så det var inte så allvarligt. Så ja jag erkänner jag är en usel hästägare som inte minns allt i över 20 för att det kanske kommer till nytta igen. ;)

Det var inte min mening och såra dig.:crazy:
Jag ville bara ge dig en upplysning var du kunde få tag info om bandaget i fråga.
Jag fick nyligen själv lära mig det i en kurs om bandagering. Har själv hållt på med hästar i många år och aldrig behövt använda mig av detta.

Senast ändrad:

Balltramp läker.

Rosea har precis haft ett rätt så stort jack i h.F ball. Såg det när det var nygjort.

Så här gjorde jag:

Spolade rent med vatten direkt (det blödde fortfarande). La jodopaxomslag med sån där "klisterlinda" över La det med galoppbandage. Över detta satte jag en flieslinda som fick gå ner en bra bit på hoven - den hakade fast lite i sömmarna och det var jättebra, för då satt den på plats. Hon hade detta förband i ca 12 timmar. Sen tig jag bort förbandet, tryckte in penicillinsalva (som jag hade efter en annan åkomma), la på ny kompress, klisterbandage och flieslinda.
Hon fick stå i en vecka och gick i hagen varje dag. Hon fick även nytt förband varje dag. sista dagarna sprayade jag bara med blåspray och lindade med flieslinda.
Förband fick hon ha som skydd mot smuts.

En vecka tog det och sen var hon helt ridbar igen.:D

Det kan ju bli komplikationer om man har otur, det kan det med alla sår och skador. så jag brukar alltid vara noga och extra petig, så att man i alla fall gjort vad man kan.

Tror att din häst måste kollas av veterinär, är det infekterar i såret måste den få penicillin både innifrån ochutifrån och så måste den stå så att det inte kommer in bakterier, jord och smuts i såret. med förband?? byta ofta och i en grushage UTAN lera + extremt REN box.
Så ska du se att det läker. Din veterinär vet och kan hjälpa dig!

Lycka till!

Mvh
CiaAn

hej,vill bara höra med er ifall man kan ta bort en häst pga balltramp och isåfall om man får ut nåt på försäkringen?liv förs A2 menar jag..
vad tror ni?

Vi har en häst hemma hos oss som skadade sig på en av ballarna när hon var föl. hon har ett stor läkt sår, som vi skyddar från att hon ska trampa upp det med hjälp av boots.
Hon är nu 19 år och har INGA problem med det pga att hon haft sår. och jag ksulle inte tro att du får avliva hästen pga en sån anledning...

Balltramp behöver inte betyda att den skadat sig svårt.

Sen är folk bedrövliga.
Här har hästarna gått med 4 brodd- trots BARMARK i princip hela vintern.

Helt klart tar man onödiga risker. Skruva ur broddarna när de inte behövs!!!!

Våra har gått med 6 broddar i skorna hela vintern, utan broddtramp.
Anledning, att vi använder skor med fasta broddar och hovis inte kan komma med kort varsel om det skulle köra ihop sig.

Visst har vi haft några stycken genom åren, men inga allvarliga. Bättre att de får vara ute än husarrest pga ishalka.

vi har oxå haft broddat hela vintern, visserligen har vi "bara" guldskor och då kan man ju inte brodda ur heller :angel: en av dom har flappskor med dubb fram. även om det varit barmark så får dom ju ändå bättre fäste i backen (det är ju ganska klent i backen) hagen vi har är allt annat än plan :angel: känns som om risken för fläkskador minskas oavsett om det är "glidlera" eller is.

har i stortsett aldrig fått broddtramp med dom skorna, och har det blivit så har det inte varit allvarligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 212
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka