avliva pga balltramp??

Sv: avliva pga balltramp??

Jag hoppas verkligen du får ordning på detta, för som sagts tidigare:
balltramp brukar aldrig vara en avlivningsorsak. Det brukar alltid läka om man bara sköter om det rätt.

Till din fråga: en A2 försäkring betalar inte ut livvärdet i ett sådant här fall. För att den ska falla ut krävs i princip att hästen faller död ner eller skadar sig så allvarligt att veterinär bedömer att den av djurskyddsskäl måste avlivas nästan omgående.

A

Sätt större press på veterinär. Jag har varit med om hästar som fått hemska balltramp o blivigt halta men då har en bra veterinär genast kopplats in om det inte blivigt någon förbättring efter några dagar. Har han fått penicillin kur eller liknande?

Utdömd pga av ett sår? :confused:
Skulle inte tro det.
Leta reda på någon som kan visa dig vad ett galoppbandage är, lustigt att inte vet. visat dig hur du ska göra :confused:
Givetvis ska hästen inte gå ut i hagen i leran med ett stort öppet sår! Lär dig lägga galoppbandage, fråga en instruktör hur man gör, någon annan i stallet kanske kan.
Om han har varit halt i veckor och vet. står rådvill så skulle jag konsultera en anna vet.
Låter konstigt att hästen skulle vara halt i veckor av ett balltramp.

Nej, det går inte att få ut försäkringspengar för ett balltramp.

Däremot kan man ju ha riktig, riktig otur och få kraftiga komplkationer till följd av en sårskada. Om man efter upprepade behandlingar fortfarande står med en häst som ser ut att bli permanent obrukbar får man väl försöka starta en utdömningsprocess. Men går det så långt kommer diagnosen förmodligen inte att vara "balltramp" längre.

låter super bra men hur sjutton får man det o sitta kvar tänker jag??ska han stå så under natten eller dan menar du?
hur snabbt läker det då?
Bandaget ska sitta på hela dygnet
Finns självhäftande bandage att köpa på ridsportbutiker som fässter bra, säg att du ska ha självhäftande.
Silvertejp kan du också sen lägga över när hästen är ute, men ta av det inne..inte bra om det blir helt lufft tätt..svårt att läka.
Ett balltramp som tvättas noga o hålls torrt, rent läker på mindre en vecka.
Men har du hafft broddtramp i där, tar det lite längre tid, är djupare.
Men annars är pencilinsalvan bra att ha hemma.......till slut läker det..
Får hästen ett svullet ben eller feber pga av sår måste du få pencillin som ges intravunöst eller i fodret, då har det gått över till Lymfangit .....

Senast ändrad av en moderator:

nej jag bara funderar lite om det slutar så,ifall man får ut nåt eller om allt går i stöpet..vill ju såklart ej avliva han men OM det går den vägen så ville jag veta..men hoppas få bukt på detta

ÄR du seriös:eek: Vill du byta häst så fort den gör sej illa så rid på ridskola.........

bra att du får pencillinsalva :) är det streptocillin (den bildar ingen hinna utan blir lättflytande och träcker in i alla veck/håligheter osv.) ? den salvan är väldigt bra i kombination med tvättning med 1-2% jodopax lösning. har ni ingen grusad gårdsplan ? kanske går att hängna in en bit av den tills såret börjat läka, vet många som fått göra så ;)

lycka till ;)

Nu får ni väll ta och ge er , ni har ingen aning om hur gammal TS är !!

Om hon är orolig över sin häst och sen frågar om försäkring i sitt *första* inlägg så kan jag inte förstå alla dessa kommentarer om att hon vill döda sin häst osv ?!?!

Varför ska Buke jämnt reagera med detta koppel av folk ?

Mia

Nu får ni väll ta och ge er , ni har ingen aning om hur gammal TS är !!

Om hon är orolig över sin häst och sen frågar om försäkring i sitt *första* inlägg så kan jag inte förstå alla dessa kommentarer om att hon vill döda sin häst osv ?!?!

Varför ska Buke jämnt reagera med detta koppel av folk ?

Mia

Fast jag måste nog få säga att visst reagerar man när någon undrar om avlivning pga av att hästen har ett sår, ett ganska så vanligt förekommande sår dessutom.

Vad är det för "koppel till folk" du menar?

De som ifrågasätter när något de ser skrivs är galet och märkligt?

Jag håller ofta med sådana "ifrågasättare" fast i tystnad, många är de gånger som man rakt ut hoppas att det ska bli en regel på "körkort för häst".

För det är ju så att en hel del borde kanske inte ha häst alls, de som det går ut över är ju just hästarna, många far säkerligen illa just pga av deras ägare inte alls har nog med grundkunskap INNAN de skaffar egen häst.

Ett visst mått av grunder hoppas man ju att alla har när de tar på sig ansvaret över någon annans väl och ve, men gudarna ska veta att efter det man ibland läser på forumet så blir man gråtfärdig!

(skriver nu rent generellt och inte om TS)

Till TS!

Jag TROR din häst är halt pga av såret, det får inte en chans att läka när den går ute i lerig hage och du måste tvätta av leran varje dag.

Om du inte har möjlighet till hyfsat torr hage så skulle jag i ditt fall låta hästen stå inne ett par dagar, fast naturligtvis promenera med den så den inte blir helt still.

Håll såret rent och torrt så ska du se att det ordnar sig.

Nej försäkringsbolaget betalar inte livvärdesersättning för ett balltramp. Däremot kan ett balltramp (spec om det inte sköts ordentligt) leda till kroniska skador i hornbildningen vilket kan berättiga till utdömning.
PL

Nej frågan löd om hon måste ta bort hästen pga av balltramp.
Därför reagerar folk och det är inte så konstigt.
Men du har en poäng vi borde kanske skriva ut hur gamla vi är.. vi har ju olika kunskaper och referensramar.. :bow:

För att svara på ursrungsfrågan så nej en A2-livförsäkring ersätter inte om en häst måste tas bort pga balltramp.

Edit: Peter hann före.

Jag missade att det gällde A2. Då blir det ännu svårare o kräver i praktiken att trampet är så svårt att hästen måste avlivas omedelbart, inte helt otänkbar men jag har aldrig sett ngt.
PL

Kan du inte ha hästen på boxvila några dagar tills såret börjar läka istället för att låte den gå ut? se till att det är så rent som möjligt i boxen

Har för mig att det finns någon slags boots man kan sätta på för att skydda vid tex ett balltramp, givetvis måste man göra rent och skydda såret ändå. Även låta det luftas emellanåt.

lycka till med läkningen!:)

håller med! klart det inte läker om han badar det i lera varje dag.

och att ens tänka på att AVLIVA en häst pga en sån bagatell som balltramp???! hur tänker du då? :crazy:

är det lerigt och hästen absolut inte kan stå inne så får du fixa en annan hage som inte är lerig, så enkelt är det. det kanske kräver att du köper grus eller stängslar in en del av stallplanen, men NÅT måste du ju göra. kan inte bara låta det fortsätta.

sen brukar inte hästar bli så halta av ett balltramp, låter som det finns en annan skada också..

Jag kan teoretiskt och 'allmänt' förstå tanken i vissa specifika situationer faktiskt. Däremor inte i TS. Men som liten spin-off..

När valacken hade sina eksem/mugg, och var REJÄLT halt och hade rent SKITONT av det, trots smärtlindring, trots behandling osv. Då fanns det faktiskt en 'tidsgräns' för mig, hur länge det var försvarbart att han skulle behöva ha det 'sådär'. Visst låter det brutalt att tycka att 'jag tog bort pga eksem på ett ben/svår mugg på ett ben', men samtidigt att ha en häst månad ut och månad in med stark smärta, kraftigt halt etc, och 'ingenting hjälper' är inte det lättaste det heller.

Dock väcks ju inte ens den funderingen förrän man provat 'allt' som står i ens makt. (I min valacks fall hade det sista desperata försöket varit att ställa honom på klinik för att endera kunna smärtstilla honom häftigt medan vi fortsatte samma behandling som innan, eller att ställa honom på klinik och allmänbehandla med tetracyklin (och riskera livet på honom om man ska dra det till sin spets) och be en bön att det inte gav oss ett etter värre problem.

Så, visst kan det finnas lägen med ett envist balltramp, en kraftigt halt häst med ordentlig smärta och där flera behandlingar och ingrepp misslyckats, där man som djurägare överväger avlivning som sista utväg.

Dock är ju det inte riktigt TS fall.

ja det är såklart min häst! jag har haft häst hela livet och är inte grön när de gäller dessa djur alls ,MEN har dock ALDRIG haft nån med balltramp o har därför ej behövt ta itu med en sån grej..vet inte om alla är super pålästa när de gäller saker man ej varit i kontakt med,,visst en del är det väl så med men alla saker kan man inte vara bra på o detta är en sån grej erkänner jag,,känner mig rätt påhoppad här när jag bara vill ha tips o råd och undrar liksom:cry:

På detta inlägg läser iaf jag mig till att TS har några år på nacken.. Eller?

Om hästen inte kan stå inne kan det vara idé att skaffa nått liknade denna.Finns enklare modeller.Finns ofta till försäljning på hästkliniker tex.
DavisHorseBoots.jpg

För att skydda såret så mycket som möjligt när hästen är utomhus .

Visst finns det ibland en tendens att bli hetskt i trådar på Buke men här förstår jag reaktionerna. Jag måste erkänna att jag hoppade till lite i soffan när jag läste TS första inlägg. Det beror nog på att det är en ganska krass fråga om det går att få ut på livförsäkringen för en ganska vanlig sårskada. När det gäller ålder så tycker jag inte alls att det låter som en ung tjej/ kille som älskar sin lilla häst!?

Det hade varit ett helt annat läge om tråden var något i stil med "hjälp jag får inte bukt med såret, ska jag verkligen behöva avliva pga balltramp"........

Till TS - Se till att hästen står på box eller i liten, torr sjukhage för att såret ska få läka. Det är vid många skador tvunget att låta hästen stå på box/ i sjukhage trots att den inte vill, oftast är den instängda tiden i ett större perspektiv rätt liten så det är bara att stå ut för både för häst och ägare!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 212
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V