Avliva frisk hund eller ej?

Shettisar

Trådstartare
Tänkte på detta när jag läste om tråden Avliva frisk häst.
Vet inte riktigt hur man ska vända sig gällande frisk äldre hund och avlivning. Vi har en kastrerad 8år gammal jakthund. Vi känner att han inte alls får den tid han behöver.Han finns liksom bara till.Får mat etc men inget mer. Nu har vi funderat på att avliva honom.Men vi får också dåligt samvete, för vem går till veterinären och begär avlivning på en frisk hund?
Har provat att hitta nytt hem men ingen som visat intresse.Mycket beror väl på åldern men också att han är ren jakthund med allt vad det innebär för just denna hunden.Går inte att ha lös, katter jagar han,olater både inne och ute pga vår slapphet och ointresse.:confused: Så jag skulle gärna vilja läsa era åsikter. Inte anklagande åsikter med ansvar(för allt detta vet vi allt för väl) etc utan just den biten att avliva en frisk hund..

Sv: Avliva frisk hund eller ej?

Det är din hund, ditt val och vad andra tycker och tänker ska du strunta i!
Låt dom både tycka och tänka!

Jag hade avlivat!

+1

Det är ju inte livskvalitet för en jakthund att "bara existera"!

Jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete om du känner att ni inte kan erbjuda honom ett meningsfullt liv och inte heller har hittat någon ny ägare.
Ta det beslutet som du själv känner är rätt, oavsett vad andra tycker och tänker.
:)

Jag hade tänkt som du om jag var i din sits, som sagt tidigare, inte mycket till liv för en jakthund och det är ditt val.
Det har ingen annan med att göra :)

Jag tycker att du snarare förtjänar en eloge, som inte tycker att det är ett värdigt hundliv att "bara vara"...
Tänk så många hundar som hade mått bättre av att vandra vidare än att gå hemma och vara olyckliga!

Håller med dom andra här!

Och jag kan ibland tycka att det är "snällare" att låta ett djur springa vidare till dom gröna ängarna än att flytta ett gammalt djur..

Jag har en häst som är 22 år och jag har bestämt mig för att till hösten så ska han få springa vidare till dom evigt gröna ängarna. Många tycker säkert att jag är dum, för han är en riktigt pigg och glad herre. Han njuter för fulla muggar med att gå i hagen nu och bara vara sällskapshäst. Hans enda problem är hans leder, han har börjat bli väldigt stel i lederna..men det märks bara när hovslagaren är där och man ser att han är stel när han springer.. Det hindrar honom dock inte från att hoppa och galoppera full fart.

Och anledningen till att jag bestämt att till hösten är det hans tid är att jag vill INTE att han ska bli gammal och sjuk innan jag tar bort honom. Det känns bättre att ta bort honom medans han fortfarande är glad och pigg, så han får sin sista sommar på grönbete innan..

Tror du vet att det är en bra tanke ni har och jag förstår det dåliga samvetet. Men du/ni ska inte ha dåligt samvete för att ni bryr er om eran hund och vill hans bästa! :)

Vart finns "gilla" knappen??? ;)
Jag tog bort min gamling (häst) för ett antal år sedan.
Är det något som jag är glad över idag, så är det att han fortfarande var så ridbar och pigg att vi kunde ha en sista barbackabus tur i skogen med galopp och bocksprång utan att han hade ont någonstans! :)

Eller hur, ibland saknar man verkligen en gilla-knapp här.. ;)

Visst är det så, min pojk är inte riden på typ 2 år nu, men nog ska vi ta oss en barbacka-tur i skogen hans sista dag.. :D
Vi måste ju ta vårat ansvar och göra det bästa för djuren hela tiden, dom har ju tyvärr inte möjligheten att ta besluten själv..

Jag ser absolut inget fel i att avliva i erat fall, men om det är en väl fungerande jakthund så går det säkert att hitta jägare som är intresserade av att köpa eller ta hand om. Men annars så skulle jag oxå avliva i erat stället!

Tack alla för era positiva tankar!

Då behöver vi inte känna skuld i att låta honom jaga vidare på de gröna jaktmarkerna ..
Annars har man fått höra att vi är känslokalla och att "det gör väl inget om han bara "är" så länge han är frisk.
Men vi resonerar inte så.Han är olycklig iom han inte jagas med längre och som sagt han bara "är" just nu.Känns inte bra det heller. En massa energi som han tar ut på otyg och man blir bara arg på honom.Så då får det bli insomning istället. Än en gång tack!

Det är det rätta och det tror jag ni kommer känna att det är det rätta. :)

Ni är raka motsatsen till känslokalla, det är dom som inte klarar av att ta rätt beslut för sina djur som är egoister tycker jag.

Men, försök då att ge honom en sista lycklig stund, där han tror att han ska få jaga igen, kanske komma ut på någon tur tillsammans som ger honom en kick och en glädjestund! Då tror jag att du/ni själva också kommer att må bättre efteråt! :-)

Jag tycker att du snarare förtjänar en eloge, som inte tycker att det är ett värdigt hundliv att "bara vara"...
Tänk så många hundar som hade mått bättre av att vandra vidare än att gå hemma och vara olyckliga!

Visserligen. Jag tycker ändå att det är den dag man skaffar sig en valp (elelr annat djur) som man gör sitt val. Då väljer man att sköta om sitt djur på ett respektfullt och ansvarsfullt sätt som passar den ras man valt. För det är vi människor som gör valen och bestämmer våra husdjurs öden.

Att välja att se det hela som att hunden inte har ett värdigt liv tycker jag känns som att stoppa huvet i sanden och inte vilja det som behövs för att ge hunden ett värdigt liv.

Ps: Ingen kritik alls ts, enbart min åsikt.

När man skaffar sig valpen, så är säkerligen valet av hund väl genomtänkt!

Men under levnadstiden så kan ens livssituation ändras, mycket kan hända i ens liv under 8-10 år.

Det är då du ska ta ditt ansvar och ta ett bra beslut om vad som är bäst för hunden/djuret.
Det är ansvar och respekt för djuret!

Visserligen. Jag tycker ändå att det är den dag man skaffar sig en valp (elelr annat djur) som man gör sitt val. Då väljer man att sköta om sitt djur på ett respektfullt och ansvarsfullt sätt som passar den ras man valt. För det är vi människor som gör valen och bestämmer våra husdjurs öden.

Att välja att se det hela som att hunden inte har ett värdigt liv tycker jag känns som att stoppa huvet i sanden och inte vilja det som behövs för att ge hunden ett värdigt liv.

Ps: Ingen kritik alls ts, enbart min åsikt.

Måste hålla med där.

Visserligen. Jag tycker ändå att det är den dag man skaffar sig en valp (elelr annat djur) som man gör sitt val. Då väljer man att sköta om sitt djur på ett respektfullt och ansvarsfullt sätt

Och i det respektfulla och ansvarsfulla ligger det också att klara av att ta beslut om avlivning om inte hunden har hög livskvalitet, är o-omplaceringsbar pga ålder och olater osv. :cool:

jag tänker gå emot strömmen här..Tycker absolut inte att du ska omplacera en så gammal hund om du inte känner den som tar den väl då den kan få det dåligt, MEN jag blir så trött på folk som inte tar sitt ansvar mot sina djur och låter det bli såhär. Jag blir ledsen och bedrövad av såna här historier. Ge din hund ett bra liv istället! Det är ett djur, inte någon leksak eller en gammal bil. KAN du inte offra det, så är det ju bättre att avliva, så den slipper lida mer..men vilket slöseri med ett liv..Hade det varit så att du inte kunde ta hand om den pga sjukdom eller ekonomi hade jag förstått bättre, men pga lathet och ointresse?? Nja..

+1 på det!!

Sen förstår jag inte riktigt det som Skogstroll skriver här. Visst jag är helt med på att den dagen man skaffar sig ett djur så tar man också ansvaret för att ge detta djuret ett bra liv. Men det finns ingen som kan säga idag att såhär kommer mitt liv se ut om 8 år, mycket kan ändras och när livet ändras och förutsättningarna förändras så måste man se till djurets bästa.

Jag tycker att det är ett starkt beslut och ett bevis på att man tar sitt ansvar när man tar ett så svårt beslut som att låta sin bästa vän somna in. Även om man inte har samma intresse längre som man hade när man skaffade hunden så är det ju fortfarande ens bästa vän och familjemedlem. Man tar inte ett sånt beslut utan att det är jobbigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 348
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 872
Senast: AnneB
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 221
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka