Avlar vi fel temperament??

Sv: Avlar vi fel temperament??

Lånar din knapp. Jag är inte uppfödare, så jag har ingen erfarenhet av att sälja sina uppfödningar. Men jag tror att denna diskussion egentligen handlar om vad vi ska ha halvblodshästarna till. Och kunderna borde styra så att efterfrågan ökar på det snälla bruna halvblodet som hobbyryttarna klarar av. Huruvida det är så eller inte vet inte jag. Jag älskar verkligen "min" ras, och det är halvblodet. Men på sistone har jag blivit tveksam till rasen då ALLT (nåja, nästan) handlar om tävling. Vi som absolut inte vill tävla och "bara" träna lite o rida i skogen, för oss verkar inte halvblodet längre vara något alternativ. Tyvärr. Då allt handlar om kapacitet och med det följer ofta ett skarpare temperament. Och det tycker jag är synd och en mycket tråkig utveckling av halvblodsaveln. Vi hobbyryttare får då börja titta på andra alternativ. Och det tror jag att halvblodsaveln i längden förlorar väldigt mycket på. Hur många tävlingsrider som har halvblod egentligen? Den stora massan borde väl inte göra det? jag kan ha fel där, men känslan jag har är att vi håller på att få en tävlingshysteri med det ökande mediaintresset och de svenska tävlingsframgångarna och där har halvblodet sin givna plats som sporthäst. Parallellt med detta växer det fram en "alternativ" kultur med NH, barock etc och där med hästar med annat lugnare och inte så nervigt temperament. Jag skulle hellre vilja se en mer allround utveckling av halvblodet så att den går att använda till allt och där man verkligen premierade ett bra temperament före kapacitet. Men jag får väl drömma vidare om en bättre värld! :smirk:

Fast jag tycker man måste försöka skilja på dåligt temperament och dålig hantering, vilket verkar varit fallet när det gäller din häst. Forcerad utbildning ger bakslag, men även om hästen vägrade gå över bommar kanske hon gick fint att hantera i övrigt och fungerade som skogsmulle? Jag har träffat hästar som blivit mer eller mindre knäckta mental av för hård matchning, men det ger dem ju inte en dålig mentalitet även om de kan vara svårhanterliga innan man får dem att lita på folk igen.

De hästar jag menar är de som med känd historik är jävliga att hantera, opålitliga och omöjliga att rida eller köra trots att de inte har varit utsatt får något otrevligt. De som är så vassa i temperamentet att de redan som föl visar vad som komma skall. Önskvärt är ju att alla individer hamnar rätt i livet och vad som passar en passar inte alltid en annan, men det finns tyvärr opålitliga individer med farliga tendenser även när de hanterats av kunniga. Det finns ju de som hävdar att om man har ett besvärligt sto så är det bara att betäcka så är hon lättare att hantera sen, men om stoet är jävlig att hantera så varför skulle man då ta föl efter henne? Vad är det då för egenskaper man vill föra vidare och skulle man offra ett föl för att kunna ev. rida stoet senare?

Mia_R skrev:
Det finns ju de som hävdar att om man har ett besvärligt sto så är det bara att betäcka så är hon lättare att hantera sen, men om stoet är jävlig att hantera så varför skulle man då ta föl efter henne? Vad är det då för egenskaper man vill föra vidare och skulle man offra ett föl för att kunna ev. rida stoet senare?
Det dar handlar nog mer om ston som har diverse hormon-problem. Manga ston behover faktiskt behandlas for sin hormon obalans, men istallet for att betala dyra pengar for mediciner, tex Regumate, sa kan man betacka och hoppas att obalansen jamnar ut sej. Jag har sett flera ston som denna teori funkat bra pa, och efter att det forsta folet visat sej helt ok, sa har man inte ridit stoet, utan hon har fatt vara mamma pa heltid.
Men det funkar garanterat inte pa alla ston med problem.

skrållan skrev:
Det är ju konstigt med marknaden. Sådana hästar som du beskriver tycker jag borde gå åt som smör i solsken. Möjligen är det så att en hobbyryttare som känner sina begränsningar inte heller letar unghäst, utan snarare en något äldre läromästare? Vilket då gör fyra-fem åringen mer svårsäld, trots sitt fina psyke.
Nej, inte alls. Som jag skrev i ett tidigar inlagg i denna traden kan jag salja 1000 snalla och lugna hastar om dagen om jag hade dem. Tyvarr ar de svara att hitta.
Det finns gott om folk med myckt pengar som vill ha en hast som sakert och stadigt hoppar 90 cm - 1 meter. En hast som varken springr ivag for eller efter hindret. De vill ha en hast som de kan komma hem fran jobbet till, borsta, sadla och rida ut, utan att det ska bli problem pa vagen. Aldern ar ovasentlig bara hasten har ett bra temperament. Oftast ar manniskor villiga att arbeta med en hast, men det maste ga lugnt och stadigt till.

Sverige ar den tuffaste marknaden att salja till - nast efter USA. Och det ar enbart for att hastarna till USA maste vara helt 100%-iga i ALLTING de gor. Inget illa menat, men amerikanarna ar feta, lata och fega...dessutom tror de att de ar duktiga ryttare, eftersom de hastarna de rider pa i USA gor allting som de ska gora. I slutandan handlar det om rena ridskolehastar som utbildas till att vara auto-piloter.
Sverige ar jobbig for de letar efter kapacitet, kapacitet och kapacitet - och nar man fragar vad for kapacitet hasten ska ha sager 9/10 att den ska klara LA. Nar de sedan kommer for att titta pa hasten som hoppar 1.20-1.30 pa ett bra satt, sager de att hasten inte har tillrackligt med kapacitet!! :crazy: Dessutom far den inte kosta sa mycket - speciellt int nar de importerar for de har minsann hort hur importer ska vara billigare an svenska uppfodningar!! ;)
Vad de int forstar ar att det finns fler kunder an dem, en hast som hoppar 1.20, som ar stadig i temperamentet saljer jag sallan till Sverige, utan de gar till USA, England, Tyskland och Asien - dar folk betalar mycket mer for hastarna och ar lattare att ha att gora med.

En lugn och snall hast som ser bra ut saljer alltid till ett bra pris, for de ar sa svara att fa tag pa. Den svenska marknaden ar inte hela marknaden, sa ni far inte snoa in er.

Görel: man brukar/ska väl ändå inte tjafsa med hästar?

Detta med att vissa raser ar latthanterliga och andra inte, beror helt pa vilken manniska som hanterar!!
I slutandan handlar det om hur mycket kansla och talamod man har.
Sedan ar det faktiskt sa att personen som hanterar hasten speglas i hasten. En stressad person brukar fa en stressad hast. Och en lugn person brukar ha en lugn hast.

Självklart, det har jag inte kunnat undvika att märka. Sen spelar miljön in också.
tex. i somras jag fick en häst som hela livet(18 år) stått på ett mindre stall och hon kommer till en stor annläggning med många hästar o folk (stor ridskola + ca 30-35 privathästar), hon blir helstressad, men såfort vi fick flyttat till gården och fått hem hästarna i somras så blev hon normal o kunde tom gå ensam ute utan den andra hästen när var iväg på tävling utan att bry sig.

Klart att man inte ska tjafsa med hästar, men ändock finns det dom som gör det :smirk:

*knapp*
Nar det galler genetiskt arv, miljo och temperament....sa hur har det blivit med de hastarna som ar provrorsbefruktade och haft en forstermamma som inte alls har samma genetiska upplaggning?? Har de avkommorna blivit mer som foraldrarna eller mer som forsterstoet med miljon i atanke??

De forsta provrorsfolen maste ju vara 4-5 ar numera, eller??

Har nagon koll pa detta??

Vet bara att det kommenterades i Syd Amerika där de födde upp polohästar att de föredrog kallblodsston som fostermammor eftersom de dels hade fetare mjölk samt att de hade en god prägling på dessa genetiskt heta hästar.

De tyckte de var snäppet lugnare än de som gick med sina "riktiga mödrar" varav de hade dragit slutsatsen att inte alls använda de riktiga stona i aveln som mammor och att de då på det sättet dessutom kunde nyttja stona för att överföra fler embryon istället.

Jag tycker att det hela ar sjalvklart, samtidigt som jag har fragor runt det hela. Det ar precis som barn som ar uppvuxna med lugna foraldrar, de brukar ju bli lugna. Och de som ar uppvuxna med yngre mer alerta foraldrar brukar bli mer vilda.
Aldre foraldrar brukar ju fa "lill-gamla" barn, sa det borde ju funka pa lugna ston och deras fol ocksa.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 133
Senast: Huggorm
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 396
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 265
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 099
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka