Avlar vi fel temperament??

Sv: Avlar vi fel temperament??

skrållan skrev:
Överhuvudtaget känner jag viss skepsis mot att flera här beskriver sina ston som skarpa. Sedan pekar man på sin egen seriositet genom att berätta att de just därför väljer hingstar med gott temperament för att inte få det dubbelt. Men varför avla alls på ett sådant sto? En hingst med dåligt lynne tycks vi ganska ense om att han inte hör hemma i aveln, så varför behålla stona? Visst, hon kan vara snygg att se på, men... ?
Det är skillnad på att vara åt det skarpare hållet och att ha dåligt lynne.

Jag är ju en av dem som nämnt att mitt sto är av det lite skarpare slaget. Men det innebär inte på något sätt att hon är dum i huvudet på något sätt! Hon är lite "vass" på det sättet att hon har en stark egen vilja - som dock inte alls är okontrollerbar! (hade förmodligen dessutom varit ännu enklare om jag hade haft tid att hantera och rida henne mer än jag gjort) Och dessutom har hon i övrigt precis de egenskaper som jag vill att mitt avelssto ska ha, dvs en otrolig spänst och hoppförmåga med bra teknik. Man måste väga ALLA stoets egenskaper mot varandra innan man sätter henne i avel.

Visst, men då får man ju (som du) vara medveten om att man avlar mot prestation snarare än en snäll och lätthanterlig hobbyhäst. Och inte vänta sig att hobbyryttaren vill ha det som kan bli över från prestationsaveln - hästar utan kapaciteten, men med temperamentet / skärpan, hos topphästarna.

Jag har själv ett sto som är något skarpt, som verkar passa bättre på tävlingsbanan än i skogen eller avelsboxen. Skärpan där sitter i intelligensen. Det krävs mycket aktivering, korrekt och rättvis hantering för att hon ska bli trevlig, inga problem då. Dominera ner damen (som vissa försökt lösa det med) gör henne bitter och lömsk, skämma bort henne (som andra försökt lösa det med) gör henne odräglig. Rimligt och normalt för de flesta hästar, men det är ju graderna som gör det. En häst med stabilare temperament håller sig godmodig även med något olika hantering. Som Pontus-valacken, som ett barn kunde sköta.

ameo skrev:
Det är skillnad på att vara åt det skarpare hållet och att ha dåligt lynne.

Hon är lite "vass" på det sättet att hon har en stark egen vilja - som dock inte alls är okontrollerbar! (hade förmodligen dessutom varit ännu enklare om jag hade haft tid att hantera och rida henne mer än jag gjort) Och dessutom har hon i övrigt precis de egenskaper som jag vill att mitt avelssto ska ha, dvs en otrolig spänst och hoppförmåga med bra teknik. Man måste väga ALLA stoets egenskaper mot varandra innan man sätter henne i avel.

Till Skrållan:
Precis sa ar mitt ena sto ocksa. Hon ar en trygg individ i sej sjalv, skulle klara av bade flygande plastpasar och internationellt tavlingsliv, hon hanteras for det mesta mycket latt, men hon har sina egenheter. Hon har bra steg och hoppar mycket fint, dessutom ar hon en jattebra mamma och dt ar vart mycket. Folar alltid latt, har massvis med mjolk, far fina avkommor som ar bra i skallen osv. Hennes numera 7-aring "Stilo Top Notch" saldes till Tyskland och saldes i Tysklan pa elite-auktionerna for 130.000 euro som 5-aring.

I sondags fick hon ett stofol efter en fransk hingst. Folet ar hur bra som helst an sa lange och imorse travade hon fram till mej for att halsa nar jag kom med foderhinkarna!! Jattebra i skallen - an sa lange i alla fall. Hingsten ar het att rida, men jag tror att det handlar om ryttaren och inte hingsten sjalv. Dock ar hingsten jattebra i all hantering.

Det finns skarpa hingstar i dom gamla svenska stammarna också!
Jovial 369 och Drabant 315 är från mina egna erfarenheter.

Men jag tycker att det generellt finns alldeles för lite kunskap om vad som finns bakåt i stammarna. Det finns ju hästar som har tre gånger Jovial och två gånger Drabant i sig, och så fattar inte folk varför dom blivit monster :smirk: Eller rysaren Ceylon - Hertigen :crazy: Vad jag vill komma fram till är alltså att man måste vara försiktig med vilka stammar man kombinerar och ha koll på vad som finns längre bak!

Min häst som numera är valack hade varit en PERFEKT avelshingst för att avla hästar med perfekt temperament. Han är gudomlig nu och han var gudomlig som hingst. Ena dagen kan han gå nybörjar lektioner på ridskola och andra dagen kan han visa upp sig på tävlingsbanan. Och då menar jag visa upp sig. Sen har han inte tillräckligt bra gång eller tillräckligt bra hopp för att platsa i sporthästaveln. Men temperamentet önskar jag att alla fick till sina hästar.

håller med dig om att ston med dåligt temperament inte ska användas i avel. Jag såg ett sto till salu för avel som inte gick att ridas på eftersom hon var för svårriden.... :crazy: och ha ett sånt sto till avel...och då spelar ju det ingen roll vilken bra stam stoet än har! Tycker jag. Däremot kan man alltid diskutera vad dåligt lynne är såklart.

Precis. Och den kunskapen saknas kanske hos många uppfödare? Men då är frågan är det så att de gamla svenska hingstarna generellt gav ett bättre, mer lätthanterligt temperament? Jag vet inte, jag undrar. O då har vi typ-frågan. Det sägs att de gamla hingstarna ger lågställt och tunga avkommor som ingen vill ha. Är det verkligen så? Går det inte mode i det här som i allt annat? Är inte temperamentet ändå avgörande för de flesta hobbyryttare?

ramonarunds skrev:
Det ar precis det jag menar. Har vi i varan stravan pa OS-vinnare, glomt bort att den ska klara av att skritta forbi en plastpase som ligger i vagkanten??
Jag tror att manga uppfodare forsoker fa sa bra temperament de kan pa sina avkommor, jag gor det i alla fall. Men sa vill jag ju ha prestationer ocksa. Dock maste det finnas en jamnvikt.
De hastar som tavlar internationellt ar numera speciellt linje-avlade for att na dit, och det ar de vi fortsatter att avla pa. Forr i tiden handlade det mer om olyckshandelse att hastarna hade en sadan kapacitet.

Dessutom handlar det ju inte enbart om temperament egentligen, jag tycker att varmbloden (SWB, KPWN, SF osv) blir sjukare och mindre hallbara och det ar nagonting som verkligen behover goras nagonting at. Jag, med manga andra, ar vana vid att rida krangliga hastar, sa i slutandan far man alltid en lite skarpare hast sald, tyvarr far man inte en skadad eller sjuk sald - for en sadan vill ingen ha.
Men tittar man pa hur de ser ut extriort sa kan det inte funka i langden - stora halsar och skuldror, stor kraftig bakdel och sa har de hovar i c-ponny storlek, med ben som fullblod. Det funkar inte i langden. Sa manga manniskor menar att vi maste ha "blodhastar" for att tavla hogr klasser, men jag har flera exempel pa relativt tunga hastar som presterat jattebra!!
Precis. Jag läste i ridsport(tror jag) om mannen som blev tvungen att importera halvblod från Polen för att få hållbara och maffiga hästar att köra med. Nu var det ju körhästar, om jag minns rätt, men ändå. Och tom de polska oldenburghalvbloden hade börjat bli för förädlade. Så frågan kvarstår; hur långt kan man driva aveln för att få fram lätta förädlade sporthästar och hur många vill köpa dom? Och vilka klarar av dem?

skrållan skrev:
Visst, men då får man ju (som du) vara medveten om att man avlar mot prestation snarare än en snäll och lätthanterlig hobbyhäst. Och inte vänta sig att hobbyryttaren vill ha det som kan bli över från prestationsaveln - hästar utan kapaciteten, men med temperamentet / skärpan, hos topphästarna.
Äsch, inte blir det väl några medelmåttor i min avel?? ;) :p Med mitt fiiina sto kan det ju inte bli annat än internationella topphästar.. Eller?? :banana: :banana:

Jo, självklart måste man vara medveten om VAD man använder i sin avel och vad det kan bli av avkommorna. Ärligt talat så skulle jag inte drömma om att försöka sälja en avkomma från henne till en ryttare som vill ha en snäll häst att rida på i skogen...
Jag har samma grej med min shettisavel där jag avlar på två stolinjer. Den ena ger VÄLDIGT bussiga genomsnälla avkommor, ypperliga barn- och familjeponnyer. Andra stolinjen är det mer krut och nerv i och dessa avkommor har främst sålts till ponnytrav (3 av 5, plus en till utlånad till samma ändamål). Skulle inte drömma om att sälja avkommor från denna linje till en familj som vill ha en genomsnäll barnponny.
Det handlar ju mycket om medvetenhet och ärlighet, både mot sig själv och mot eventuella köpare.

Visst går det mode i hästtyper precis som i allting annat! Precis som i vissa hingstar/blodslinjer. Att dom sen kanske inte passar ihop med det egna stomaterialet har tyvärr en del ingen koll på alls.

Tidigare när hästaveln främst bedrevs för armébruk var ju idealet en mera lågställd häst än den vi har idag. Dessutom var hoppbanorna, som någon annan skrev, mera mastiga än dagens tekniska. Så den gamla hästtypen är inte eftertraktad idag.

Själv har jag en alert, vaken, tittig och lite nervig Ceylon-dotter, och tittar ibland lite avundsjukt på den snälle Lombard-sonen med gammal svensk stam på mödernet som finns i stallet och önskar att jag hade en sån istället ;) Men, jag är medveten om mitt stos temperament och har därför också valt hingst åt henne med temperamentet i åtanke.

hästar med xx är snälla att hantera... Jovial 369? (över 85% xx) det är dessutom gammal svensk stam.

det finns hingstar som hoppar bra, förärver sig bra med bra temprament som de också nedärver. se Feliciano tex. vi har en gudasnäll 3åring efter honom hemma.

Vi har ett halvblod med fransk pappa (turban rose) som är gudsnäll, och ett sto med franskt blod i sig hon är dock lite skarp men supersnäll i hanteringen om man bara är bestämd och inte låter henne göra som hon vill. båda med stor kapacitet.

dock håller jag med om att vissa hingstar inte borde vara i avel de ska gå att rida och ska gå att hantera utan större problem även om de är OS hästar, det finns de också. Jag ser gärna ett betyg på tempramentet på de godkända hinstarna.

ramonarunds skrev:
Det var fragan for mej idag, nar nyheten att Cian O'Connor forlorar sin OS guld medalj kom ut.
Hans hast Waterford Crystal, e. Landgraf har fatt lugnande medel.
Men OS i Athen var full av doping skandaler, och andra tavlingar runt om i varlden ar ocksa fulla av doping skandaler av olika slag - mest lugnande medel!!

Har vi kommit sa langt, eller sjunkigt sa lagt, att hastarna behover dopas for att klara det psykiska trycket, eller ens klara av det dagliga livet?
Jag har alltid varit av den uppfattningen att en olympisk vinnare behover ha den dar lilla extra skarpheten, men har det gatt for langt?

Jag tycker att det ar manga som klagar pa att varmbloden (KPWN, SWB, SF osv) ar for skarpa, for hetsiga, for tittiga, for heta, osv. Manniskor klagar pa att de inte har nagon respekt for andra och kliver over folk nar de blir hanterade, osv. Andra klagar pa att kapaciteten finns dar, men att varmbloden inte har viljan eller modet att gora jobbet.

Jag vet att denna fragan har varit uppe forrut, men avlar vi for mycket pa prestation och for lite pa temperament??

Om man ska titta pa vad marknaden vill ha sa ar det ca 1 av 100 som letar efter en hast med riktigt mycket kapacitet, de 99 andra letar efter en allround hast som de kan gora lite vad som helst med, en hast som ar latthanterad, lattriden och gor jobbet den ska gora utan problem. En hast som klarar av LA/LA.
Men de flesta av oss ar ju nischade pa att avla en hast som kan vinna OS, inte pa en hast som hoppar runt 1.10 pa ett sakert satt. Vi vill ha de basta hingstarna, de som har internationella prestationer, till vara ston.

Borde vi egentligen avla mer pa temperament, och om de presterar sa ar det en bonus? Eller ska vi avla pa prestationer och tanka att med ratt hantering och ratt skolning, sa blir 99.9% av alla hastar helt ok?

Jag skulle nog hellre säga att de som köper hästarna tror att de ska gå bra, men det dom igentligen vill ha är ett annat temprament, som gåt att "fixa" med droger..
Men på dagens tävlingsbanor går dét inte att tänka så "segra eller dö" vet jag många ryttare som har som motto.
och de bryr sej mer om rosetthyllan än om känslan att ha häst.
Men det beror juh helt på hur man värderar sitt intresse, är man bara intresserad av tävlingarna och INGET mer.. Och bara sköter om sin häst så att den presterar på tävlingar, och kanske inte tänker på hästens naturliga beteende, så får det stå för dom..
Visst det är tragiskt för hästarna, men vet dom inget annat såå..
:confused:

DrSnuggles skrev:
håller med dig om att ston med dåligt temperament inte ska användas i avel. Jag såg ett sto till salu för avel som inte gick att ridas på eftersom hon var för svårriden.... :crazy: och ha ett sånt sto till avel...och då spelar ju det ingen roll vilken bra stam stoet än har! Tycker jag. Däremot kan man alltid diskutera vad dåligt lynne är såklart.

Här måste jag protestera :)

Vi köpte min nuvarande märr som "omöjlig att rida" fick med papper o allt på att vi i stort sett köpte henne på "egen risk"...
Saken med henne var att hon reste sej med de hon varit hos...
Syrran som inte är den som är "skraj" satt upp i stort sett dagen efter att vi fick hem henne och inte till denna dag (10 år senare) har stått på bakbenen... Placering i 1.10 med bla Allsvenskan div 2 och INGA som helst problem att tävla med ens...

Vi märkte visserligen att hon är "skärpt" men kan endast ha varit dum pga felhantering då vi aldrig haft hanteringsproblem (förutom om hon trott man ska slå henne då hon formligen kastat sej handlöst iväg)... Nu som 23åring e hon mamma till 2 avkommor som jag har på nära håll.

7åringen hade visserligen jag lite problem med som unghäst (VÄLDIGT mkt i huvvet, men enorm kapacitet och utstrålning, går nu som hopphäst å tävlas framgångsrikt UTAN problem, och inte ens i närheten av den häst jag "fött upp") ...

Åringen jag har nu undan stoet är en helt annan häst redan som föl (trots hingst)... Underbar i psyket och jag hoppas lika mkt på denna :)

Så även om en häst e "svårriden" mm innebär inte de lynnesfel eller så utan kan va "skit bakom snörena" eller helt enkelt att personkemin inte funkar !!! (förutom diverse ryggont pga felridning eller andra orsaker som kan resultera i "oridbar" häst)

Jag köper "gärna" fler billiga RYSLIGT bra märrar som andra inte kan ta tillvara på ;)

Jovial var 97% engelskt fullblod, och resten hannoveranare ;)
I övrigt förstår jag inte din kommentar om honom :confused:

Det är Feliciano jag ska betäcka min Ceylon-dotter med :D

Når det gjelder de dopede hestene i OL, så har vel ikke de så mye med avlen i allmennhet å gjøre. Hester på det nivået er unntakshester, og en viktig årsak til at de har blitt så gode er nettopp deres psyke.

Roheryn skrev:
Jag har inte sagt att jag inte vill ha halvblod, bara att alla halvblod jag träffat varit besvärligare att hantera än nästan alla islandshästar jag har träffat. Och det där med att "åka runt på en islänning" var väl snudd på en förolämpning, eller?

Visst finns det vissa skillnader på islandshästar och halvblod, bl.a. vad gäller pälsmängd, men att halvblod inte skulle kunna gå på lösdrift, det tror jag inte på. Jag tror att ALLA hästar mår bra av att växa upp i flock. Men så ser jag ju att du i ett tidigare inlägg skrivit att du själv gärna använder lösdrift till unghästarna, så jag är rädd att jag inte alls förstår vad du menar eller vart du vill komma.... Kan du förklara?

Vad jag försöker säga är att det finns ett antal stora hästuppfödare som använder lösdrifter till förvaring...dvs de binds inte upp, de borstas inte, knappt att de avverkas. Då anser inte jag att lösdriftsverksamhet är väl fungerande för någon ras!!! Även hästar på lösdrift behöver daglig hantering för att förstå att människor är en del i flocken, helst då högre i rang...
Jag använder gärna lösdrift själv, men min erfarenhet är att en hel del folk har lösdrift för att det är "mockligare"...
Ledsen att du tolkade allt jag skrev som du gjorde, det finns många ryttare som åker runt på halvblod också ;)

Jag tror det beror mycket på hanteringen och hästens sätt att leva, ärligt talat hur många hästar i Tyskland får ens gå i en riktig hage med andra kompisar:(

jovial gav inte några snälla hästar vad jag vet, hårda, ofta elaka, skarpa men himmelens bra på att hoppa vad jag hört av min mamma som både haft och sett några jovials avkommor. Tex min mammas häst som redan som ett par veckors föl sparkade och bet mot människor.. och var extremt kittlig också.
Flera här säger att hästar med mkt fullblod ofta är snälla och lätta att hantera.
jag ville säga till dem som tycker det ska titta på jovial och hans avkommor, som ett exempel på att deras teori inte stämmer helt.

Detta med att vissa raser ar latthanterliga och andra inte, beror helt pa vilken manniska som hanterar!!
I slutandan handlar det om hur mycket kansla och talamod man har.
Sedan ar det faktiskt sa att personen som hanterar hasten speglas i hasten. En stressad person brukar fa en stressad hast. Och en lugn person brukar ha en lugn hast.

Då är jag med!

Har själv ridit flera Jovial-avkommor. Uppfattade aldrig någon som elak, däremot väldigt hårda i huvudet. En gammal uppfödare sa till mig att behandlade man hans avkommor rätt fick man en stjärna, behandlade man dom fel fick man ett monster.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 133
Senast: Huggorm
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 396
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 265
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 099
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka