Avla på två fyrgångare

Sv: Avla på två fyrgångare

Delvis *kl*

Har fem st 08:or, hingstar allihop. Samtliga har femgångar på bägge sidor väldigt lång bak i linjerna. Det är stor sannolikhet att de är femgångare.
Har aldrig sett grisepass i hagen från någon av dem, trav (med sväv) galopp och tölt är vad de visar.
En av dem har en far som har 9,5 för pass och en morfar som har 10 för pass. Har förhoppningar att han ska bli en vass passhäst. Det han har visat är tölt i nästan alla situationer. Han töltar när man är ute och går med honom, han töltar i hagen när han ska imponera och han töltar när han har bråttom och inte galopperar. Första inridningen vid 3;5 års ålder så töltade han under ryttare när han fick välja och när man släppte tyglarna.
Ska bli kul att se fortsättningen :D

Rolle
IpL

Kan du förklara hur du menar/tänker? Är nyfiken, inte skeptisk eller dömande :)

Tinna är utan minsta ren fyrgångare.
Det finns inte flygande pass i henne.
Hon har varit svår att töltsätta, har haft svårt att förstå det laterala rörelsemönstret och tycker fortfarande att det är väldigt svårt i längre sträckor eller högre tempo.

Igår var vi ute och red med 10 andra hästar, då blev hon extremt taggad och då är hon hoppig, studsig, spänd, tittig och ja, hon blir helt enkelt väldigt spännande att sitta på ;)
Tog tillfället i akt att träna tölt, längst bak i ledet, samtidigt som dom andra töltade på och då blev hon så arg och spänd att hon försökte dra ifrån mig - då i passtaktig tölt ett par meter innan hon slängde sig ner i trav igen.

Passtakten kom av att hon var så sjukt på tårna i samband med att hon håller på att lära sig det laterala rörelsemönstret ännu, då blir det ibland för spänt och för mkt tryck och då blir det ibland ett par steg passtakt.

VILKET på denna häst enbart är positivt eftersom hon fortfarande håller på att lära sig lateralen - DOCK gör inte detta henne till en femgångare/fyra och en halvgångare.

Hoppas jag lyckades förklara ...

Fast kan det inte tyda på ett det finns en liiiten skvätt pass ändå? :) Eller tänker du att det är mer som att en spänd tregångare kan gå mot passtakt i skritten?

Fast kan det inte tyda på ett det finns en liiiten skvätt pass ändå? :) Eller tänker du att det är mer som att en spänd tregångare kan gå mot passtakt i skritten?

Många även rena fyrgångare har en passtakt period i inridningen, oftast på grund av en spänd häst och/eller obalans.

Vi måste då har en väldigt bra fyrgångs avel i Skåne och Danmark, för vinhar flera naturtöltare som är fyrgångare och som töltar i hagen och även töltade under ryttare vid inridningen så fort man bara ta i tygeln. Och så har flertalet av femgångshästarna travat i år och behövd lite hjälp med tölten. Dessa har har haft riktig bra trav och galopp, så man kunde nästan tro de var fyrgångare.

Om ni tita på filmen på polki, två fyrgångs föräldrar, tro ni den blir svar att töltar in? Jag tro inte det han töltar hagen. Ska samla sätta in lite bilder på våra femgångsföl som visa super pass som föl men nu bara trav och galopp, så som vi vill har dem, och våra fyrgångs öl som visa tölt i hagen när det blir lite fart på dem. Men alla utom en trava, den som inte trava är efter två fyrgångare med, den bara töltar. Vem vet de so har föl här elle våra egna kanske har speciella hästar.

Fölen är då efter hästar som Viktor, hraunar, hnokki, garri, rökkvi, Magnus, Hektor fra Engholm, geysir (9,5 pass),....

Spännande.

Det verkar alltså finnas erfarenhet som säger att
1) tölten försvinner inte för att man avlar på två fyrgångare.
Vad som händer om man genomgående gör det under väldigt många år kan vi naturligtvis inte veta.
2) femgångare har lättare för tölt utan tygelkontakt
3) fyrgångare har lättare för tölt utan tygelkontakt
4) femgångare kanske oftare är "naturtöltare" än fyrgångare
5) fyrgångare är också ofta "naturtöltare"

och framförallt:
det går egentligen inte veta om en häst är fyr- eller femgångare.
Eftersom nämligen pass kan dyka upp nästan när som helst.

Kan man dra slutsatsen att "gångartsbuketten" hos varje häst i slutänden beror på hur den blir tränad???
Men att vissa individer uppenbarligen har lättare för lateralen än andra och därför får lättare att visa pass??

Kan man över huvud taget dra några slutsatser om "gångartsbuketten" hos ett föl som visar skritt, trav, tölt, galopp och lite grisepass (min ettåring efter mitt förmodat fyrgångarsto: pappan är femgångare)??
mer än uppenbarligen att fölet har ganska bra koll på benen och har både diagonalt och lateralt rörelsemönster hyfsat lättillgängligt.

*KL*

Den allmänna uppfattningen, som jag erfarit, är att man ska ha en fyrgångare om man ska ha en lättöltad häst, vilket jag har opponerat mig mot.

Jag tror det mer bottnar i rädsla hos gemene man, att hästen skulle dra iväg i flygande pass eller grisepassa, att man håller sig till fyrgångare.
Anser också att hur man rider in hästen har stor betydelse, om man förutsätter att det är en femgångare eller inte. Förstår inte de annonser som säger, femgångare men passen inte framtagen???? Om det är så att , som jag uppfattar och erfarit, att passen främjar de andra gångarterna, varför tar man inte fram passen?

Jag har definitivt inte ridit så många hästar som Valvis men en del ändå och jag tycker att femgångshästarna är väsentligt bekvämare än fyrgångarna, generellt. De har inte heller svårare att hålla isär gångarterna om man som ryttare gör det ;) Ja,ja jag lyckas väl inte varje gång jag heller:angel:

Ska göra en utvärdering nästa år när de fem 08:orna ska visas eller bedömmas.:D

Trevlig Helg
Rolle
IpL

Nej, det finns inte minsta gnutta pass i henne, ingenstans faktiskt ;)
Den passtakten som infinner sig nu under inlärningen av tölten beror enbart på enorma spänningar och är ingenting som finns där naturligt.

Min häst är också ren 4-gångare.u: 4 gång e: 5:gång. Taktar han och vill gå fortare så är det ren travtakt.Mycket lite lateralt. Tölten finns är ren men slänger sig gärna i trav om tempot ökar vid uteridning med andra. Det har vid något enstaka tillfälle hänt att min "travhäst" vägrar trava. Då har han använt för mig hittills helt okänd gångart. Han slänger sig fram och rollar så han känns halt på alla 4, det är vare sig pass/ trav eller tölt. Någon annan som varit med om detta?

Är det inte bara en allmän gångartsmix? Min kan få för sig det i glädjeyra, typ barbacka i nysnö.

Kan även vara vixlingar. Alltså obalans och en hel del omtramp.
Eller så är det bara så att han rollar.

Svårt att säga när man inte sett det själv.

Hästen är balanserad och har inga problem med någon gångart på volt oavsett varv. Detta hände ett par ggr under en vecka sedan inte mer. Han sökte sig inte mot trav utan bara rollade/ gungade fram. Har aldrig varit med om det tidigare. Jag som trodde jag hade ridit de flesta gångartsvarianter på min förra häst som var extrem grisepassare när jag började rida honom.
Min enda förklaring är att han var spänd/ taggad och inte lyssnade. skulle gärna ha det på film för att se rörelsemönstret.

*KL och OT:*

Hur vanligt är det att unghästar väljer en ren gångart om man så att säga låter dem välja själva (som diskuterats i tråden)? Är det inte många som grisepassar eller får till något annat än ren trav/tölt? Bara nyfiken alltså, tycker att det här var en intressant tråd :).

Är det en häst med bra gångartsanlag och naturlig balans är det vanligt att de går i en ren gångart om de får välja själv.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 459
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka