Avla på två fyrgångare

Sv: Avla på två fyrgångare

Självklart kan fyrgångare få en tölt stark nog så de inte behöver tygelstödet, jag har själv lyckats få ett par fyrgångare dit (den typen som innan slängde sig fram i trav vid minsta eftergift i princip), så nog går det! Men en femgångare har ju i regel lättare för det och ser man till inridning så är det ju vanligare att femgångare visar tölt redan från början (när man bara ska ha hästen fram - oberoende av gångart) medan fyrgångare i regel travar utann inblandning av annan takt.

Lobelia: Absolut, man avlar inte bort tölten om man avlar på starkt och naturlig tölt. Frågan är ju bara hur många av hästarna med sån tölt som faktiskt helt saknar passanlag... Personligen tror jag att det i de flesta fall handlar om s.k 4,5-gångare.

Håller för övrigt med dig om galoppen. Femgångshästar har ju trots allt fem gångarter att hålla reda på, inte så konstigt om de har svårt med balansen till en början! Har de dessutom stora rörelser så blir det ju inte lättare. Jag vet flera såna hästar, där det vart både typisk femgångsgalopp, korsgalopp och diverse andra taktinblandningar här och var i början av träningen. Men när de väl hittat balansen ordentligt (vi stör ju den ännu mer när vi sätter oss på ryggen, så vi får ju se till att hjälpa till med den då) så blir det sjukt bra femgångshästar. För det mesta då, det är ju klart det finns undantag åt alla håll. Men jag ser personligen inte "femgångsgalopp" som något negativt, dåligt avlad och förstörd galopp, utan helt enkelt en häst som behöver träna upp balansen lite mer.

Lobelia: Absolut, man avlar inte bort tölten om man avlar på starkt och naturlig tölt. Frågan är ju bara hur många av hästarna med sån tölt som faktiskt helt saknar passanlag... Personligen tror jag att det i de flesta fall handlar om s.k 4,5-gångare.

Det är nog få islandshästar som saknar passanlag helt, de finns men flertalet hästar går att få att gå i någon form av pass så det gäller säkert för goda töltare också. I en ras där väldigt stor andel av hästarna har 5 gångarter och aveln ofta blandar 4 och 5-gångare så är den statistiska sannolikheten för att helt sakna passanlag mycket låg. För att få bort passanlagen helt så får man anstränga sig en del.

Även vissa rena 3-gångare som halvblod kan för övrigt prestera passtakt ibland.

Självklart kan fyrgångare få en tölt stark nog så de inte behöver tygelstödet, jag har själv lyckats få ett par fyrgångare dit (den typen som innan slängde sig fram i trav vid minsta eftergift i princip), så nog går det! Men en femgångare har ju i regel lättare för det och ser man till inridning så är det ju vanligare att femgångare visar tölt redan från början (när man bara ska ha hästen fram - oberoende av gångart) medan fyrgångare i regel travar utann inblandning av annan takt.

Fast min poäng, som uppenbarligen inte kom fram så tydligt i mitt inlägg, var att mitt sto har svag och dålig tölt. Och ändå klarar att tölta utan tygelstöd.

Min teori är att det handlar mer om hur man tränar hästen, än vad den kan.

En häst som inte blir lärd att tölta utan tygelkontakt, genom drivning, sits, bäckenvinkel och halvhalter av ryttarens mage, behöver inte tygelkontakt för att tölta.
En häst som blir lärd att det är tygelstöd vid tölt, har antagligen större benägenhet att "ramla" ner i trav när man slutar ge stödet.

Eftersom mitt sto är lite speciellt (och det är det aldrig någon som påstått tidigare om sin häst:D) med mycket spänning och stress, och en benägenhet att bita sig riktigt hårt fast i bettet och bli helt okontaktbar, har jag inte kunnat jobba med bettet med henne.
Jag har varit tvungen att jobba mycket med mig själv och min sits och avslappning hos mig själv för att få henne kontaktbar.
Exempel: när hon fått galoppera, blev det gärna snabbt och okontrollerat. Att då försöka bromsa henne genom att använda tyglarna - även på normalt sätt - resulterade i häst som rusade blint. Att i stället släppa tyglarna helt och sätta mig och bara djupandas resulterade i häst som saktade av ner till trav inom loppet av fem galoppsteg. Kryddelydd lärde sig något längs vägen...

Hon är med största säkerhet en fyrgångare (trots tidigare framförd teori att hon kan vara femgångare): stadig trav, inga taktmissar där. Inte ens när hon är som mest spänd, dyker det upp något lateralt.
Och hon är hyfsat känslig för vinkeln på mitt bäcken vilket är det som gjort att jag kunnat jobba fram en någorlunda ren tölt: börja i skritt, "takta" fram henne, sakta ner till skritt, takta fram. Och så vidare, utan tygelstödet.

Och häst töltar nu utan tygelstöd. Visst är hon ganska lång eftersom det underlättar att kunna ha tygelstöd när man ska driva in bakbenen under hästen på riktigt, men takten är helt OK med en del travtaktiga inslag. Hastigheten än så länge långsam, men det börjar gå att driva ihop henne bättre och bättre och det påverkar förstås både takt och tempo.

Lång utvikning en bit från trådens egentliga ämne.
Men jag tror som sagt att huruvida en häst kan tölta på långa tyglar eller inte, beror nog mer på hur den är grundtränad än på vad den har för gångartssammansättning.
Sedan är det självklart så att en del hästar har lättare för tölt och andra har svårare.
Mitt sto hade kanske bara inte fattat hur man gjorde eller att det gick.:)

Jodå, din poäng kom fram. Men jag ser fortfarande inte hur det du skriver säger emot det jag skrivit? Vad jag menade med "få tölten stark nog" så menade jag just att träna upp hästens muskler, styrka och tölt så att den kan tölta utan tygelstöd. Men i regel behöver du inte träna i närheten lika mycket med en femgångare som med en fyrgångare då femgångaren oftast har det mer naturligt i sig (=inte samma benägenhet att falla ner i trav).

Ganska mycket OT, men finns det inte femgångare med stark trav? Eller är de 4,5 då?

Jodå, din poäng kom fram. Men jag ser fortfarande inte hur det du skriver säger emot det jag skrivit? Vad jag menade med "få tölten stark nog" så menade jag just att träna upp hästens muskler, styrka och tölt så att den kan tölta utan tygelstöd. Men i regel behöver du inte träna i närheten lika mycket med en femgångare som med en fyrgångare då femgångaren oftast har det mer naturligt i sig (=inte samma benägenhet att falla ner i trav).

Och det stämmer inte. Vi prata hela tiden ren tölt. En femgångare har oftast lika svart att tölta på lång tygel om den inte är tränat. Det blir gärna både pass och trav beroende på var balansen hos femgångshästen ligger.

De femgångshästar som har bra galopp och trav, väljer oftast trav på lös tygel.

Jag har tränat ett antal hästar till T2 hästar och har kvalat flera till SM, vunnit World cupen i T2 och varit 3 på SM. T2 är min favorit gren. Men det har inte varit skillnad på att träna eller hitta talangen hos fyr/femgångare.

De bästa T2 hästar är fyrgångare.
SM kval lista fyrgångare i T2- värdsmästaren i T2 är fyrgångare.
Svartur vom Hochwald
Thor från Järsta
Bragi vom Allenbach tyvär död
Sólfari från Oviksfjällen
Putti frá Tungu
Hrafn frá Holtsmúla 1
Geysir från Vildmarken
Isak från Dirhuvud
Raudskeggur frá Brautartungu
Serkur frá Árbakka
Nasi frá Akurgerdi

Finns ett antal i Danmark och tyskland med som är fyrgångare och tävla T2.

Tysk avel är väldigt mycket fyrgång och det är inte några större problem med tölten hos de hästar.

Men vist den dagen det är någon visa att fyrgångare + fyrgångare ger tre gångare ska vi fundera över vår egen fyrgångs avel.

Och bara för man kan klämma fram en 6 på avelsvisning på en stressat fyrgångare som tölta så stelt den kan med huvud upp och en ryttare som försöker gör allt för det ska se ut som pass är ingen femgångare.

Och 4.5 gångare vet jag inte heller om man kan kalla dem, för gångarten är inte naturlig.

Fast med en unghäst kan man inte veta helt hundra om de är fyr- ell. femgångare. Teorier kan man ha hur många som helst, men det är inte helt ovanligt att klockrena fyrgångare nångång runt tioårsålder plötsligt visar pass eller passtendenser.

Fast med en unghäst kan man inte veta helt hundra om de är fyr- ell. femgångare. Teorier kan man ha hur många som helst, men det är inte helt ovanligt att klockrena fyrgångare nångång runt tioårsålder plötsligt visar pass eller passtendenser.

Det inser jag.
Och det kan ju komma överraskningar.

Min tanke är bara att en häst som inte ens när den är stressad visar något lateralt, utan hellre travar, antagligen inte har någon stark lateral och alltså troligen inte har (just) någon pass.

Jag jämför med min gamla vbl-travare. Hon blev väldigt fyrtaktig i skritten när hon blev spänd, hon kunde inte trava rent när hon blev spänd utan det blev antingen tölt (jodå, den var ren även enligt islandshästtränare) eller pass.
En massa benblandning fanns när jag skulle galoppera också. Kunde inte bryta från galopp till något annat än pass förrän hon var åtta år gammal. Uppenbarligen en femgångare om än av fel ras... ren amerikansk stam där det faktiskt är relativt vanligt med pass.

När islandsstoet blir spänt i skritt, springer hon iväg i trav eller - helst - galopp. Inget taktande eller trippande mot tölt.
När hon blir spänd i trav, är den fortfarande helt rent tvåtaktig men stressad. Inga taktmissar alls.

Valacken däremot kan jag tänka mig mer åt lite femgångare. Första gången det blev tölt med honom var när jag skulle trava på volt hemma hos en kompis (första gången häststackaren var med på kurs borta; egentligen bara med som transportsällskap för att träna sig på att åka men instruktören kunde ta femton minuter extra med en extrahäst) och han hade alldeles för mycket att titta på och fick bråttom och blev spänd och vips blev det tölt i stället för trav. Han har också gjort något slags töltliknande när jag var ute och ledde honom i skritt (miljöträning när han var drygt tre år gammal) och smackade fram lite högre fart i nerförsbacke, så han har det laterala betydligt mer närliggande än stoet.

Jag tror ändå att den typen av resonemang är och förblir helt teoretiska.

Mitt intryck är att det inte alltid är så enkelt att förstå varför hästar föredrar en viss gångart. Det tycks kunna variera över tid och situation. Finns bla en godkänd svenskfödd hingst som länge aldrig visade annat än trav tills en dag när han plötsligt visade tölt och hade mycket lätt för det. Han är femgångare med bra pass (rids dock som fyrgångare då han ändå gör sig bäst som det) och nedärver mycket tölt.

Ingen som sett min 01:a har, såvitt jag vet nånsin misstänkt, att hon kunde vara femgångare, men det är hon. Eller sas. "blev" i år. Såvitt jag förstått töltsattes hon minst en gång innan hon kom till mig, trots det fanns den knappt alls, bara långsamt och mot travtakt.

Köpte henne som åttaåring. Som nioåring klack det till en dag och hon visade ökad tölt bara sådär. Hennes stora idol och trygghet med en fantastisk ökad tölt drog iväg under en ridtur och Saga hakade på i samma tempo med en mycket förvånad Gimla på ryggen (och förvånat ridsällskap vid sidan om). Sen var det bara att fortsätta jobba med styrkan så hon inte bara gick på ren skjutkraft. Det var som att innan saknades det motivation till att tölta. Nu töltar hon helst och gärna i högt tempo med sällskap som töltar. Det roligaste hon vet är att tölta brevid nämnda häst, men annat töltsällskap duger gott - bara det går fort!

Fast nu syftar inte jag på att träna hästarna så att de kan gå T2 på SM.

Jag hävdar bestämt fortfarande att i regel är det femgångshästarna som i större utsträckning väljer tölt under ryttare vid inridningen, medan fyrgångshästarna i regel väljer trav.

Fast nu syftar inte jag på att träna hästarna så att de kan gå T2 på SM.

Jag hävdar bestämt fortfarande att i regel är det femgångshästarna som i större utsträckning väljer tölt under ryttare vid inridningen, medan fyrgångshästarna i regel väljer trav.

Och jag som har ridit in långt över 100 hästar och tränat en hel del hästar har in märkt någon skillnad i tölten under inridningen.

Och då är de flesta hästar i träning/inridning vanliga ridhästar.

Man kan oftast inte avgöra om en häst är fyr eller femgångare i början av träningen. Aveln i dag även på familjehäst nivå går mer och mer till lätt töltade hästar med bra galopp och trav. I år har vi bara haft en som töltade direkt från start eller den passtölta. Resterade har travat fint och även haft bra galopp. Det är oftast inte förrän efter töltträningen är påbörjat som vi har märkt skillnad i galoppen.

Värdens bästa pass häst Nattfari var nästa 3 gångare länge i sitt liv och först med mycket träning kom tölten och sedan även pass.

Om vi går till unghästar så tölta våra fyrgångs unghästar efter fyrgångs föräldrar för hand om man be dem om det.

Och även deras mammor: Nina- det finns ingen pass i henne.
www.youtube.com/watch?v=67CS-9KmM9M

Vad spelar det för roll vad hästarna väljer för gångart under inridningen när det gäller möjligheten att träna dem att gå i tölt utan stöd.

Alla hästar som har hyfsat lätt för tölt bör klara det med rätt träning. De som man får problem med är rimligen de som har stark preferens för annan gångart, är alltför framtunga eller hetsar för mycket (mycket träningsfrågor). Grisepass är säkert minst lika vanligt problem som att hästen faller i trav.

Då har vi väldigt olika erfarenheter. Jag har märkt tydlig skillnad på de flesta.

Lobelia: En häst som vid inridning tar tölt när man bara ber den springa (valfri gångart bara det går snabbare än skritt) anser jag har ganska starka töltanlag och lätt för tölt. Oavsett om det blir tölt hela vägen eller bara några steg. Och i det skedet håller man ju inte hästen på nåt sätt utan den får springa fritt. Borde kanske ha skrivit "utan stöd" istället för "på långa tyglar" för det är väl mer det jag syftat på.

Visst men det säger inget om de som väljer trav ( den stora majoriteten) förmåga att tölta utan stöd eller ens om detär en fyr eller femgångare.

Fast att hästen väljer tölt under inridning visar bara på att den ligger nära till hands, det visar inte om det finns fyra eller fem gångarter i den.

Kl.
Mitt sto är fyrgångsavlad.
Hon har tölten men hon tycker det är svååårt! Inga tvivel alls om antalet gångarter, helt hundra på att det endast finns fyra ;)
Ändå så sprang hon 3 meter i passtakt i tölten, inte blir hon varken 4.5 eller 5 gångare för det.
Nu är ju hon av den typen som faktiskt tycker tölten är svår och har endast travat fram till nu, men det har inte med föräldrarnas antal gångarter att göra utan den naturliga lättheten för dom. (Däremot har hon en UNDERBAR galopp och traven kommer även den mer och mer, tölten är flott dom bitarna som sitter - det tackar vi mamma och pappa för ;) )

Fast att hästen väljer tölt under inridning visar bara på att den ligger nära till hands, det visar inte om det finns fyra eller fem gångarter i den.

Absolut. Fast personligen har jag aldrig stött på en fyrgångare som töltat i det skedet, så min erfarenhet säger att de flesta femgångare har tölten närmare till hands än de flesta fyrgångare.

Min förra häst var så vitt jag vet 4-gångare, hon lärde sig trava (och när jag köpte henne vid 15 års ålder travade hon i hagen) när hon var 11. Vad för gångart hon valde vid inridning vet jag inte, men trav var det inte- Jag vet inte om det gått att klämma fram pass i henne men det låg inte nära till hands åtminstone, såg henne endast grissepassa vid ett tillfälle.

Senast ändrad:

Hon har tölten men hon tycker det är svååårt! Inga tvivel alls om antalet gångarter, helt hundra på att det endast finns fyra ;)
Ändå så sprang hon 3 meter i passtakt i tölten, inte blir hon varken 4.5 eller 5 gångare för det.

Kan du förklara hur du menar/tänker? Är nyfiken, inte skeptisk eller dömande :)

*KL och OT:*

Hur vanligt är det att unghästar väljer en ren gångart om man så att säga låter dem välja själva (som diskuterats i tråden)? Är det inte många som grisepassar eller får till något annat än ren trav/tölt? Bara nyfiken alltså, tycker att det här var en intressant tråd :).

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 459
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka