Avla på två fyrgångare

Sv: Avla på två fyrgångare

Om man nu anser att utan pass ingen tölt. Varför finns det då raser som töltar men inte passar?

Och varför finns det fyrgångare om man nu inte har tölt utan pass?

Klart man inte ska avla på två hästar som har svårt för tölt men det gäller lika bra för femgångare med väldigt lite tölt. Det finns nog fler sådana en verkliga travare. Och dessa pass hästar går inte ens att få rent i tölten med mycket träning.

Mig veterligt är det mest teorier hur de olika gångartsanlagen hänger ihop och om pass är nödvändig för tölten eller inte. Med tanke på att det finns raser som har tölt utan att ha pass (om jag inte har helt fel för mig) så är det inte otänkbart att vi pratar om mer än ett anlag även om anlagen påverkar varandra.

Har du någon egen erfarenhet eller känner du till någon som lyckats avla bort passen på 4-gångare (med lätt för tölt)? Det talas en hel del om faran med att avla bort tölten men har det verkligen skett i någon större utsträckning och mer konsekvent än någon enstaka häst?

Bra tölt har jag sett på både både 4, 4.5 och 5-gångare. Vad som egentligen är femgångare är lite flytande, en häst är fyrgångare tills den dag man ser eller kan plocka fram passen och då kan den ha varit fyrgångare i många år.

På Wiesenhof i Tyskland har man gjord många experiment vad gäller gångarts avel och där har man lyckats avla fram rena passare som bara har passat och skrittat och renare travare, men de var så extrema i sin exteriör så det går bara inte att jämnföra med något. Travaren var nästan 10 cm överbyggt och kunde knappt går i galopp och passaren var något så styv och rak i ryggen.

Det tog dem dock flera år att avla fram dessa hästar och då avlade de målmedveten på de sämsta individer.

Det finns en film därifrån om gångarter på engelska som är mycket intressant.

Hej!

Tävlar inte heller...än
Men jag vill ändå ha en häst med pass, dels för att det är härligt att rida pass då och då och märker också att både galoppen och tölten blr bättre när han får gå i pass då och då. De mjukaste och bekvämaste hästarna jag suttit på har varit femgångare
Det är inte en tävlingshäst bara för att den är femgångare ;)
En femgångare duger alldeles utmärkt till det du är ute efter...och lite till ute i skog och mark ;)

Hälsar
Rolle
IpL

Väldigt intressant att läsa att det finns fler som har den synen/åsikten.
Min skrutta har en del pass i sig och i vissa perioder när hon gått länge utan att blanda in passen (förutom lite passtakt i tölten, men där är det ju en styrkegrej för hennes del) så kan hon bli himla konstig att rida. Det är som att inget riktigt funkar eller finns där det ska vara, och jag har ofta svårt att kontrollera och separera gångarterna ordentligt de dagarna. Händer med en eller ett par månaders mellanrum, ibland oftare ibland mer sällan. De dagarna händer det 9 gånger av 10 att hon slår över i pass från galoppen. Säkert ingen bra pass eftersom den inte är tränad, men ändå.
Hon brukar ränna iväg några meter och när jag känner att det är rätt läge ber jag henne om galopp igen.
Alltid efter att hon gjort så är hon helt klockren i tölten och blir mycket mera gummiboll. :D
Så nu har jag faktiskt börjat låta henne gå på i pass kanske 20-30 meter när jag känner att hon är på det humöret. Jag lägger inte över henne "planerat" men jag släpper fram henne när jag känner att hon vill för jag vet att hon behöver det på nåt sätt. Svårt att förklara, men det känns bra. Så när hennes andra gångarter är stabila vill jag lära mig rida pass på riktigt så att jag kan hjälpa henne bättre.

*kl*
Läst igenom tråden lite snabbt och som vanligt förekommer det konstiga åsikter om vad en femgångare är och vad den inte kan.

En femgångare kan ha
-taktren skritt med stort övertramp
-lätt för både bärighet och skjutkraft
-stor aktion
-bra naturlig balans
-ren tretaktsgalopp - det som flera i denna tråd tydligen menar att enbart fyrgångare kan ha
-trav med rejält sväv och stora kliv - jag antar att det är det som flera i denna tråd också menar att bara fyrgångare kan ha
-flygande pass

Ska jag välja mellan en fyrgångare eller en femgångare enligt ovan så väljer jag definitivt en femgångare. Och har jag en fyrgångare till avel så väljer jag en femgångare till den (och har då ovanstående lista som mål). Dvs jag skulle aldrig välja en femgångare med dåliga töltanlag eller med styvhet i rörelserna. Lika lite som jag skulle ta en fyrgångare i avel med dåliga töltanlag och styvhet i rörelserna. (en fyrgångare med sådana brister är en dålig fyrgångare och inte som många tydligen vill kalla det - "femgångare")

När det gäller avel så ska man vara klarsynt och inse riskerna. Man bör också kunna se och veta/ta reda på om tölten som hästen visar under ryttaren är mycket ett träningsresultat eller naturlig fallenhet.

Till Ts. Finns det avkommor till dessa båda hästar sedan tidigare? Hur har det i så fall gått med dessa? Och om det finns avkommor kolla också hur kombinationer med femgångare/fyrgångare fallit ut. Det kan säga en hel del om deras töltanlag.

Min 08:a är en klar femgångare och jag hoppas helt klart att hon kommer ha en bra pass, vore jäkligt skoj. Både som utmaning och för att pass i sig är häftigtoch roligt!

Det är väl självklart att en femgångare KAN och BÖR ha dessa egenskaper, ser man sig dock omkring så finns det ju en anledning till att det finns något som kallas "femgångsgallop" och "typiskt flack femgångstrav". För att dte är vanligare bland femgångare än fyrgångare.

Anser att en islandshäst ska ha alla de egenskaper du nämner, oavsett om den är fyr- (minus passen då givetvis) eller femgångare. Ser dock fler femgångare med taktproblem och avsaknad av naturligt ren tölt, än fyrgångare. Har ingen erfarenhet utav att passridning som sådan skulle ge mjuka hästar eller att passridning i sig skulle förbättra andra gångarter, snarare tvärtom. Kolla på de bästa passhästarna i passlöp/speedpass, de rör sig sällan särskilt mjukt eller genom hela kroppen i övriga gångarter.

Aveln idag premierar femgångare, jag anser att man därför dock inte får sluta avla fram riktigt bra fyrgångare.

Att avla på lätthet för tölt är viktigare för att undvika tregångare än om hästarna är fyr eller femgångare, anser jag.

Hedinn> Vad har du för källor på att tölten kommer från passen?

Gimla> Michis svarade bra på din fråga, det är precis så jag menar.

Om man nu anser att utan pass ingen tölt. Varför finns det då raser som töltar men inte passar?

Klart man inte ska avla på två hästar som har svårt för tölt men det gäller lika bra för femgångare med väldigt lite tölt. Det finns nog fler sådana en verkliga travare. Och dessa pass hästar går inte ens att få rent i tölten med mycket träning.

Jag har ingen erfarenhet av raser som töltar men inte passar, så det kan jag inte uttala mig om.

Men tölten är ju, som passen, en lateral gångart. Mycket lateral (pass) - lite lateral (tölt) - diagonal (trav). Ju mer av det laterala du avlar bort desto mer diagonalt blir det och förr eller senare försvinner tölten. Det finns väl en anledning till att det i regel är femgångshästar du kan tölta på långa tyglar (efter träning, självklart, med vissa undantag). Fyrgångare kan du ytterst sällan göra det med, vilket ju borde betyda att tölten finns mer naturligt hos femgångare.

Men inte avlar man bort lateralen genom att avla på bra och naturlig tölt, den krävs ju för att tölten ska finnas där.

Jag har ingen erfarenhet av raser som töltar men inte passar, så det kan jag inte uttala mig om.

Men tölten är ju, som passen, en lateral gångart. Mycket lateral (pass) - lite lateral (tölt) - diagonal (trav). Ju mer av det laterala du avlar bort desto mer diagonalt blir det och förr eller senare försvinner tölten. Det finns väl en anledning till att det i regel är femgångshästar du kan tölta på långa tyglar (efter träning, självklart, med vissa undantag). Fyrgångare kan du ytterst sällan göra det med, vilket ju borde betyda att tölten finns mer naturligt hos femgångare.[/

De hästar som är bäst i värden på T2 är fyrgångare. Alla mina T2 hästar är fyrgångare utom en. Någon skrev att man inte ska glömma att fe gångare ska kunna. .... . Men för mig verka det som för många är fyrgångaren lika med svårt för tölt.

Det finns väl en anledning till att det i regel är femgångshästar du kan tölta på långa tyglar (efter träning, självklart, med vissa undantag). Fyrgångare kan du ytterst sällan göra det med, vilket ju borde betyda att tölten finns mer naturligt hos femgångare.[/

Fast vänta nu, här är du väl ändå ute och cyklar?

Menar du i det här sammanhanget att hästen ska gå tölt med hög kvalitet och samtliga tempon, när du skriver "tölta på långa tyglar"?
Eller menar du att fyrgångare inte kan ha tillräckligt säker tölt för att inte behöva tygelstödet?

Jag har två ridna islandshästar, är övertygad om att de är fyrgångare båda två (men det vet man ju inte förrän de är gamla, tydligen). Den ena, stoet, 7 år, hade inte ett steg tölt när hon kom till mig för två år sedan. Hon var över huvud taget spänd, stressad, stickbenägen.
Jag har nu fått henne avslappnad för det mesta men kan inte jobba särskilt mycket med stöd i munnen eftersom hon gärna "flippar ur" när jag försöker. Det har lett till att jag jobbat med tölt enbart bakifrån och halvhalterat med min mage i stället för att låta tyglarna vara med. Hon har en långsam och flack, hyfsat taktren tölt utan tygelkontakt. Numera går det att göra korta förhållningar med tyglarna ocskå, men det fungerar inte att ge henne mer kontinuerligt stöd med tyglarna, av psykiska skäl.
Menar du enligt din logik att hon skulle vara femgångare???

Den andra, en femårig valack, har lätt för skritt, trav, tölt och galopp. Han går en enligt tränare helt taktren om än långsam tölt, och även honom har jag jobbat mest bakifrån och med halvhalter i min mage. Även honom rider jag i hans långsamma tölt utan kontinuerligt tygelstöd. Och då menar jag alltså att tyglarna hänger i en båge från bettringarna till mina händer, och jag har möjligheter att ge en snabb förhållning om jag inte hinner korrigera ev taktmissar med sitsen. Så han skulle alltså också vara femgångare (vilket i och för sig är mer troligt än att stoet är det)??

Om du å andra sidan tänker utifrån tävling i hög klass, så glöm mina invändningar.

Du skrev ungefär vad jag tänkte - alla dessa gångartsraser - hur lyckas de behålla gångarterna? Särskilt de som ligger i registret mellan tölt och trav? (typ foxtrot).

Vet att det görs en stude om gångarter och genetik i USA nu, de filmade hästar, tog DNA prov etc på en tävling i USA, men tyvärr vet jag inget mer om dem.

Ditt sto kan vara femgångare. Min 01:a var en klockren fyrgångare till i år... 11 år gammal har hon börjat visa passtendenser. Hon ser ut som en typisk fyrgångare och tidigare ägare blev också mycket förvånade över att det finns pass hos henne.
Hon har dock alltid haft väldigt lätt för tölt och svårare för tvåtaktig trav, går gärna i fyrtakt i alla gångarter men förutom i traven där problemet var och är större. Hn går med lätthet i tölt på lös tygel, även i högre tempon. Men som sagt, passen visade sig först i år, och inte i nån jätteutsträckning. Jag kände att det i högre tempon i tölt blev nån sorts feltakt men lyckades inte rätta till den eftersom jag förutsatte att det var travtakt... Skulle kanske tänkt ett steg längre men jag var ju övertygad om att det var en fyrgånagre jag satt på... Det var min tränare som påpekade det en dag när vi var ute - och då gick det upp ett ljus, äntligen :p
Så visst kan det vara en femgångare, men det kanske visar sig på sikt.

Håller med, 4/5-gångare är också relativa begrepp, det är betydligt fler hästar som kan lära sig/kan pressas till flygande pass än som visar det helt självmant.

Ja, det vore intressant att veta hur många som tror de sitter på en fyrgångare som är femgångare ;)

Rolle
IpL

Håller med er båda till fullo :) Sen kommer nog min dam aldrig få en användbar pass, men den finns ju där och så kan det ju definitivt vara för många.

Det är väl självklart att en femgångare KAN och BÖR ha dessa egenskaper, ser man sig dock omkring så finns det ju en anledning till att det finns något som kallas "femgångsgallop" och "typiskt flack femgångstrav". För att dte är vanligare bland femgångare än fyrgångare.

Anser att en islandshäst ska ha alla de egenskaper du nämner, oavsett om den är fyr- (minus passen då givetvis) eller femgångare. Ser dock fler femgångare med taktproblem och avsaknad av naturligt ren tölt, än fyrgångare. Har ingen erfarenhet utav att passridning som sådan skulle ge mjuka hästar eller att passridning i sig skulle förbättra andra gångarter, snarare tvärtom. Kolla på de bästa passhästarna i passlöp/speedpass, de rör sig sällan särskilt mjukt eller genom hela kroppen i övriga gångarter.
Islandshästen ska ha de egenskaperna ja, oavsett om den är fyrgångare eller femgångare. Det här talet om femgångsgalopp och typisk flack femgångstrav är just det jag menar är en fördom mot femgångare. Och kolla på en av de bästa passhästarna genom tiderna i passlöp och speedpass. Den hästen är ett typexempel på att en passhäst kan röra sig mjukt och genom hela kroppen i övriga gångarter.

Och vad menar du med fyrgångare? Är det hästar som inte har någon som helst dragning mot tvåtakt i tölt? Jag anser att en häst som inte kan gå ren tölt och vaggar fram inte självklart är en femgångare. Det kan likaväl vara en fyrgångare som är styv och som inte heller kan gå i riktig pass.
Man kan även få en vanlig tregångare att vagga fram i "grisepass". Styvar den sig tillräckligt kombinerat med vissa negativa exteriördelar eller skador så...

Om man tar fyr- respektive femgångsgalopp som något absolut, att alla femgångere måste ha femgnggalopp och alla fyrgångare dito fyrgångs så är det absolut en fördom, min erfarenhet är mer att man endast beskriver en relativt stark tendens. Ingen jag stött på menar alltid att det är så, bara att det är vanligt.

Tittar man på elithästarna så de kommit till den positionen genom talang och träning, alla hästar får inte lika god hjälp med anlag och träning att bibehålla och utveckla sina gångarter.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 459
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka