Avla på två fyrgångare

anpe0208

Trådstartare
Hej, ja har en fundering ang att avla på fyrgångshästar, om både stoet o hingsten är mycket goda töltare finns det ändå en fara o risk för att avkomman skulle bli en tregångare eller en fyrgångare med svag tölt??:confused:

Sv: Avla på två fyrgångare

Jag skulle ändå "blanda in" en femgångshäst, för att få lite mer av det laterala rörelsemönstret.

Kanske kan du välja en hingst med en femgångsbedömning men som används och kanske fungerar bäst som fyrgångare? (ex. en hingst med 6,5-7 för pass)

Tackar för tipset, men det är så att jag är intresserad av en unghäst med två fyrgångsföräldrar, o är lite fundersam just av den anledningen.:confused:

Kolla upp bedömning på båda föräldrarna, kolla upp båda föräldrarna. Jag ser inga fel på att avla på två fyrgångshästar. Ffa inte om det är två med bra och stark tölt.

Det är som du ser lite olika åsikter om det så du får fundera själv hur du vill göra. Enligt en föreläsning av Thorvaldur (han med BLUPen) kan risken (eller säkerheten ;-) ) vara så här: betäcker man en fyrgångare med fyrgångare får man statistiskt 25% femgångare, 50% fyrgångare och 25% tregångare.

Obs - det är statisktik. Sedan avgör ju vad som ligger bakom det. Är det bra fyrgångare med stark tölt hos både f och m borde risken vara mindre. Och tvärsom om det inte är så! Stoet är ju viktigt, vilka gångarter hon har.

Tack för svaren.Jo bägge två har mycket bra tölt !!! (kanske ska klippa till ändå) Nån av er som har egna erfarenheter av avel på fyrgångar?

Vi har avlat en hel del fyrgång med fyrgång. Men har då alla gånger haft mycket tölt i hästarna. Vårt avelssto Nina är fyrgångare men hon tölt vid hand utan problem, trava bara i hagen, men så fort man be henne om lite samling när man springer tältar hon. I år är hon hos en hingst som har 9.5 för tölt- fyrgångare. Man kan se på fölen om de har lätt för tölt. Alla, även våra fyrgångs föl har töltat de första dagarna.

Jag har alltid undrat över den statistiken, för än har jag inte träffat någon som avlat fram en tregångare. Och det finns många gårdar på Island son avla fyrgång- fyrgång.

Man undra ju om det är verklig statistik eller vad han tro.

Har ingen egen erfarenhet av avel på bara fyrgångare. Har helst femgångare. Men på ett föredrag av "Baddi" (Baldvin Ara Guðlaugsson) så var hans erfarenhet att man ökar risken för tregångare varje gång man avlar på fyrgångare. Det måste in femgångare för att få bra tölt. Även andra kända hästmänniskor från Island säger detsamma. Jag har stor respekt för deras erfarenhet, det verkar som om de har hela WF i huvudet ;)
Finns det femgångare nära bakåt i linjerna?

Har en som har femgångare hur långt bakåt som helst på bägge sidor och en far med 9,5 och morfar på 10 för pass och han är fyra nu och bara töltar och töltar och töltar :D
Bara man är medveten om att risken ökar för sämre tölt med bara fyrgångare så......

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Senast ändrad:

Jag har för mig att man i Tyskland avlar mycket fyrgångare.
Sen tänker jag att det är ju en flytande linje mellan fyr- och femgångare. Min 01:a var till synes fyrgångare med mycket stark tölt och nästan obefintlig trav. Tills för några månader sen då det visade sig att hon faktiskt har en skvätt pass i sig också. Att välja två fyrgångare med svagt tölt är ju såklart dumt, men jag hade i ditt läge inte tvekat.

Jag undrar också över den statistiken som pekar på str andel icketöltare, särskilt många icketöltande islandshästar stöter man inte på, åtminstone inte sådana som man försökt töltsätta.

Det är ju också som sagt skillnad på tölt och tölt, och då tänker jag inte så mycket på kvalitén på tölten utan hur lätt hästen har att tölta. För chansen till töltande avkommor är jag övertygad om (har inget som helst bevis) att man bör titta på hur lätt hästen har för tölt, inte hur bra tölten i sig är. Jag har stött på hästar med fantastisk tölt som inte skulle drömma om att ta ett steg i tölt frivilligt och hästar med medioker tölt som som favoriserar tölten.

Väljer man att avla på fyrgångare som har svårt för tölten, aldrig väljer den frivillig och undviker den om ryttaren inte kan sin sak, och där ägaren undrar om domaren är blind om h*n får en kommentar om passtakt på en tävlingar så är risken i mina ögon uppenbar för en 3-gångare, medan den är liten med hästar med lätt för tölten även om de är fyrgångare.

Det finns också många exempel på hästar som visat pass först när de är lite äldre antingen för att ingen brytt sig om att testa eller för att de inte haft muskler och/eller vilja för det tidigare.
------

Är det någon som har någon koll åt andra hållet? risken för att få en häst som inte kan tölta (och ev trava) pga att den har för mycket pass och det i bästa fall blir någon form av passtölt?

*kl*
Funderar också över den statistiken, då jag aldrig hört stött på några tregångare överhuvudtaget. Har även avlat fyrgångare + fyrgångare flera gånger.
Överhuvudtaget så finns det en tendens hos många islänningar att anse att en fyrgångare inte är en "hel" islandshäst och där är passen väldigt eftersträvansvärd. Själv är jag mer förtjust i fyrgångare (även om jag gillar femgångare också) och tycker det är tråkigt att se hur "låg" kvaliteten är på våra fyrgångare i Sverige. Vi står oss inte internationellt på stora tävlingar. Vi har istället många fyra-och-en-halv-gångare, vilket enligt mig är det sämsta utav båda världar..

Angående unghästen som ts är intresserad över så skulle jag gå mer på hur den rör sig.

Jag är bara nyfiken: Varför tycker du att 4,5 gångare det sämsta av två världar? :)

För att dom sitter fast mittemellan skulle jag tro.
Antagligen för mkt lateralt så det blir "femgångstrav-galopp" (alltså mer skjutkraft än bärkraft) och för lite lateral för att bli en bra femgångshäst.

(Viss bär- vs skjutkraft är självklart en träningsfråga men fyrgångshästar har oftast lättare för bärkraft än femgångare).

Det är min tanke ang. det uttalandet iaf.
För mkt femgångare för att bli en bra fyrgångare och för mkt fyrgångare för att bli en bra femgångare ;)

Aha, tycker det är superintressant det här med antalet gångarter och allt vad det innebär. Och inte minst alla åsikter om det :)

*Delvis KL*

På Island har man väl insett att varför avla 4 gångare när man för samma pris får en femgångare? De har också ofta åsikten att för att få en bra tölthäst så så ska den även ha passen åtminstone i nära släktled.
Vi har femgångshästar som gör bra resultat även i T1 och T2. Om det inte är så som många islänningar säger, varför är de bästa tölthästarna på/från Island?;)

Här i Sverige verkar väldigt många vara rädd för passen? Det är ju den som befäster kraftfullheten och explosiviteten hos våra hästar tillsammans med den ökade tölten.:D

Flosoferar
Rolle
IpL

*Delvis KL*

Här i Sverige verkar väldigt många vara rädd för passen? Det är ju den som befäster kraftfullheten och explosiviteten hos våra hästar tillsammans med den ökade tölten.:D

Flosoferar
Rolle
IpL

Jag filosoferar också.
Kanske tankarna kring gångarter och avel beror mycket på vad man har för mål med sin ridning och sitt "hästeri"?

Jag som hobbyryttare vill utveckla min ridning men jag har inte som mål att rida och vinna tävlingar på islandshäst.
Jag önskar mig en häst där jag kan kontrollera de olika gångarterna.
Då "duger" det utmärkt med en häst som kan tränas upp till renhet i takten och viss tempoväxling i skritt, trav, tölt och galopp. Jag har inte behovet eller längtan efter den där riktigt spektakulära gångartshästen som gör fina resultat på tävling.
Därmed duger en fyrgångare alldeles utmärkt.
Att köpa en häst med två fyrgångsföräldrar om hästen visar lite laterala tendenser, skulle inte skrämma mig.
Däremot skulle jag nog inte lägga en fyrgångshingst på mitt fyrgångssto med relativt svag tölt, utan om jag skulle ta fler föl så skulle jag välja en femgångshingst med stark pass, för att jag antagligen skulle få starkare laterala drag i avkomman och därmed kanske få större chans att få en häst där tölten är ganska näraliggande.

Om jag hade ambitioner att utvecklas tävlingsmässigt, hade min önskan säkert sett annorlunda ut och kanske hade jag tänkt annorlunda i aveln?

Det pratas så mycket och det finns så många teorier.
något jag hört är ju att fyrgångarna kanske får mer spektakulär tölt än femgångarna eftersom femgångarna ofta är mer spända och stelare i rörelserna. Är det något som ni känner igen (om ni orkat ända hit ner i inlägget)?

Hej!

Tävlar inte heller...än
Men jag vill ändå ha en häst med pass, dels för att det är härligt att rida pass då och då och märker också att både galoppen och tölten blr bättre när han får gå i pass då och då. De mjukaste och bekvämaste hästarna jag suttit på har varit femgångare
Det är inte en tävlingshäst bara för att den är femgångare ;)
En femgångare duger alldeles utmärkt till det du är ute efter...och lite till ute i skog och mark ;)

Hälsar
Rolle
IpL

Pass är inte bara en tävlingsgångart utan det är kull även för hobbyryttare. Så svårt är det inte heller att rida i pass.

Nej jag tror inte att det egentligen är svårt. Ingen av mina islänningar har, så långt jag märkt hittills, någon pass.
Det hade däremot min förra vbl-travare som var av amerikansk stam. På henne blev det ibland pass när hon tappade takten ur galoppen. Inte svårsuttet men heller inte så bekvämt.
Hästen i fråga tränades så småningom för en van islandshästtränare och gick i hyfsad tölt i olika tempon...

Vad jag menade är mer att passen inte är ett nödvändigt tillbehör för mig, och jag tror att det finns hobbyryttare som är mindre kunniga än jag som kanske tycker att den är en komplicerande faktor. Och att man då kanske uppfattar fyrgångare som något mer positivt än femgångare.

Personligen vill jag ha en femgångare också, för att träna den delen, och förhoppningsvis är min treåring det. Han är åtminstone 4½-gångare (har visat lite grisepass i hagen men väljer trav eller möjligen tölt) så det finns chanser.
Jag har inte möjligheter att köpa en till häst, eftersom stallet är knökfullt. Jag kan inte få in fler ens med fantasi... och jag vill inte sälja någon av de hästar jag redan har så jag får hålla tummarna gällande Snorri och Dagmar (treåringen respektive ett ettårigt sto som är fött hos mig; mamman är fyrgångare som inte hade någon tölt när jag köpte henne för två år sedan men som nu tickar på med endast lätt travtakt, pappan är en femgångare med 8 för pass, totalbedömd 8.29).

Fast 4,5-gångare säger de ju även på Island brukar vara de absolut bästa tölthästarna. Och mina erfarenheter säger detsamma. Visst, oftast är de andra gångarterna kanske inte så mycket att hänga i julgranen, men i regel har de en sjukt bra, enkel tölt utan större taktproblem som funkar i alla tempon. Det är väl kanske inte de man vill ha som tävlingshästar, men som rena hobbyhästar för de som vill ha en bra och enkel tölthäst, så är de ju kanon.

Ang. avel på fyrgångare så är det ju så att tölten kommer från passen så avlar man bort passen kommer man förr eller senare även avla bort tölten. De fyrgångare som har såpass stark tölt att de själva väljer den före traven är oftast 4,5-gångare, även om man kanske aldrig märker att det finns någon pass. Sen självklart kan fyrgångsavel gå bra i nåt enstaka led, men flera led utan inblandning av pass blir sällan bra.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 459
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka