Avla på sto med förändringar i bakbenen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wonderful
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla på sto med förändringar i bakbenen?

Hon har haft knäldesinflamation 2 gg, kotled 2 ggr och nu är det 3dje gången och nu tar inte behandlingarna mer

Denna häst har ju problem med både bakknän och framkotorna, vilket kanske inte är så roligt ur avelssynpunkt....

Verkar som att den har svårt att ta vikt på bakbenen och då överanstränger den framkotorna? Jag hade helt klart övervägt att INTE AVLA på henne. Det finns uppfödare som använt ston som gått sönder i tidig ålder ffa i framkotorna som sedan upptäckt att även avkommorna har haft tendens till att få samma problem. Exteriören har ju en ganska stor del i detta likaså hur hästen föds upp/skoning/träning etc

Vad är det för stam på henne?

Men 1,5 graders hälta är ganska mycket...
Jag tycker det låter som om du försöker få nån mer än du själv att tycka att det är OK att avla på henne.

Vilka är det som tycker att stoet har mycket mycket mycket fin stam?
Är det folk som är insatta i avel?

Har haft en häst som blev röntgad i bägge sina hasleder och de såg "något".
Plåtarna var skickade till SLU med inte ens de kunde säga vad det var. Enligt de kunde de va en förändring men det kunde också vara som hästen inte stod stilla så det var en skugga. Detta var en islänning som var 3 år. Hennes mamma är född -83 och är en mycket pigg och alert dam, hennes morfar dog när han var 37 år gammal och hennes pappa fick avlivas som 21 eller 22 åring pga tarmvred/kolik.
Jag sålde denna islänning men reducerade priset rätt rejält pga röntgenbilden.
Jag fick senare veta att köparen hade varit och betäckt henne en kort tid efter vi bestämde att hon ville köpa ändå och då blev jag rasande. Jag ville hon skulle röntags om innan man bara funderade på betäckning.

Det finns kanske hopp, röntga igen och se, om och hur det ser ut...

Hon har haft knäldesinflamation 2 gg, kotled 2 ggr och nu är det 3dje gången och nu tar inte behandlingarna mer, så hon är halt 1,5 grad på rakt spår och volt helatiden och hon är bara 5 år.. Hon har ju som sagt också förändringar på bakbenen, det var över ett år sedan dom bilderna togs så jag ska nog dit nästa vecka och se om dom har förändrats någonting. Men iof så har det ju ingen betydelse om hon har dålig hållbarhet ändå.. Men tror ni verkligen att hon nedärver den dåliga hållbarheten? Tror ni verkligen det? Är det inte vanligt att man betäcker ston som inte håller för annat?

Jag skulle ALDRIG använt det stoet i avel. Så mkt problem trots den unga åldern, och hållbarhet är ärtligt. Och svar på din sista fråga här; det är absolut INTE vanligt att SERIÖSA uppfödare betäcker ston som detta. Men avarter som gör det finns ju säkert en och annan...

Vad jag funderar över är hur mycket är hon tävlad? Problem med inflammationer ser jag generellt som ett ryttarfel, antingen att man suttit och nött för mycket och/eller ridit på felaktigt underlag, tredje alternativet är att man haft för bråttom vid igångsättninarna eftersom det återkommer och det inte är några exteriöra fel som inverkar?

Personligen anser jag att en häst ska tränas varierat och på varierade underlag, i synnerhet unghästar, för att stärka leder, senor och skelett. Har man dessutom en ambitiös och duktig unghäst är det nog lätt att man rider för mycket, inte för att jag påstår att det är så i ert fall.

Ni som skriver att ni absolut inte skulle använda henne, jag menar ni kan ju absolut inte veta att det är ärftilgt, hon kanske har bilvit inriden för tidigt, riden för hårt när hon var 3-4 år, hoppad för mkt när hon var 4 år. Jag menar det kan vi ju inte veta, eller hur? Så det måste ju verkligen inte vara ärftligt.

Som du som skrev sist sa att det kan ju vara ryttare fel osv. Jag har ju ridit henne rätt mkt i ridhus då vi inte har någon skog, men jag kan inte säga att jag har ridit henne så hårt dock.. Men hon gick från ingenting till att hoppa 120 felfritt på 5 månader, vilket ju är en kort tid. Men sen har hon vilat 5 månader efter det och sedan satts igång och varit igång i 2 månader och sedan bilvit halt.

Men som sagt ingen kan veta om det är så att hon är född med dålighållbarhet eller om det har kommit för att hon har bilvit riden förhårt eller fel på något vis.

Men som sagt ingen kan veta om det är så att hon är född med dålig hållbarhet eller om det har kommit för att hon har bilvit riden förhårt eller fel på något vis.

Nej det har du rätt i, men fråga som uppkommer är, VÅGAR MAN CHANSA?
Jag tror de flesta erfarna uppfödarna här inne hade sagt nej och flera har redan gjort det. Jag hade själv inte vågat chansa. Det är 50% chans att det är nåt som är ärftligt eller inte.

Och som du beskriver att hon är "tagen" så anser jag att det är inte tillräckligt mycket eller hårt för att man ska kunna belasta miljön för det.
Jag tror mer på ärftligt än miljö på det du beskriver.

Men jag tror fortfarande att du redan bestämt dig för att det är okej att betäcka henne men att du försöker få medhåll att du har rätt.

Om jag hade varit eller kommer bli intresserad av en avkomma efter ditt sto som du ska sälja så skulle jag (och säkert flertalet andra) fråga, vad har modern gjort, och efter vad du berättat här så hade jag släppt intresset för din salu häst fortare än en het potatis. Man ska inte köpa på sig problem och en häst med möjligt dålig hållbarhet är problem.

Ni som skriver att ni absolut inte skulle använda henne, jag menar ni kan ju absolut inte veta att det är ärftilgt, hon kanske har bilvit inriden för tidigt, riden för hårt när hon var 3-4 år, hoppad för mkt när hon var 4 år. Jag menar det kan vi ju inte veta, eller hur? Så det måste ju verkligen inte vara ärftligt.

Som du som skrev sist sa att det kan ju vara ryttare fel osv. Jag har ju ridit henne rätt mkt i ridhus då vi inte har någon skog, men jag kan inte säga att jag har ridit henne så hårt dock.. Men hon gick från ingenting till att hoppa 120 felfritt på 5 månader, vilket ju är en kort tid. Men sen har hon vilat 5 månader efter det och sedan satts igång och varit igång i 2 månader och sedan bilvit halt.

Men som sagt ingen kan veta om det är så att hon är född med dålighållbarhet eller om det har kommit för att hon har bilvit riden förhårt eller fel på något vis.

Varför hoppade du henne från ingenting till 120 på 5 månader?? Tycket det låter rätt vansiningt.....
Du har nog redan bestämt dig för att betäcka. Vad är hennes stam och vad ska du betäcka med?
Håller allt som går att hålla för inte fölingen ärver det + att stoet håller för dräktigheten. Lycka till.

Senast ändrad:

Blir hästen 6-år i år; alltså född-03? Annars får jag inte riktigt ihop hennes tävlingsmeriter och långa viloperiod på 5 månader...

KL

Stam på hästen och bild på detta "super" sto skulle vara uppskattande. SOm flera andra efterfrågat. Innan dess vet man ju inte om stammen är attraktiv, eller om stoet är ok extreriört.

Ett avelsdröm för mig låter som ditt sto men absolut inte om den inte håller för ridning eller har förändringar. Avelsmålet (i mina tankar) går ut på att få fram friska sunda starka avkommer med hög ridbarhet. Saknas någon av dessa delar så avstår jag. Fick själv en avkomma efter ett sto som var väldigt sjuk och klen (fölet alltså). Han har nu visat sig vara en kanonhäst men pga hans svagheter så röntgade jag benen på hans mamma innan hon betäcktes på nytt. Inga förändringar där och ut kom en sund och frisk häst. Ridbarheten kan jag inte tala om förrän till hösten :)

Hon har haft knäldesinflamation 2 gg, kotled 2 ggr och nu är det 3dje gången och nu tar inte behandlingarna mer,
hon är halt 1,5 grad på rakt spår och volt helatiden och hon är bara 5 år..

Hon har ju som sagt också förändringar på bakbenen, det var över ett år sedan dom bilderna togs så jag ska nog dit nästa vecka och se om dom har förändrats någonting.

Hon är verkligen det avelsstoet alla drömmer om.

Nej, tror inte att någon seriös uppfödare drömmer om ett ungt sto med upprepade inflammationer i ett framben OCH förändringar i bakbenen.

I det läget kvittar det hur fin stam och hur bra meriter stoet har, tyvärr.
Visst, man vet inte om det är ärftligt, men varför chansa? Dessutom kan det ju vara så att stoets ben inte pallar den belastning dräktigheten utgör, och vad gör du i ett sådant läge?

Senast ändrad:

*KL*

Jag är ingen uppfödare och har för närvarande inte ens häst, men fundera kan man göra ändå. Vad säger ni övriga om följande scenario:

Man behåller stoet och ger henne en lång vila - lika lång som om hon varit dräktig (d.v.s. ett år eller så) - men utan att betäcka. Om hästen är fräsch efter vilan sätter man igång och börjar om från grunden med tävlingskarriären.

Skulle hästen hålla för tävling ett antal år (och leva upp till förväntningarna rent prestationsmässigt) så borde man ju efter avslutad karriär kunna betäcka med gott samvete trots återkommande problem i ungdomen. Eller vad säger ni andra?

Om problemen däremot skulle återkomma - tja, då är det väl inte så mkt att tveka på?

Visst kan man ofta vila bort problem och med en vettig igångsättning och mjuk upptrappning av kraven även prova att tävla igen, men röntgenförändringar vilar man inte bort lika lätt. :( Frågan är ju vad det är för förändringar och varför de har uppkommit.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 396
Senast: Mkb
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 952
Senast: lizzie
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 487
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 267
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI